Extra vitamines: 10 x een goed idee

Waarom extra supplementen slikken?

Onderzoek toont het klip en klaar aan: veel Nederlanders krijgen veel te weinig vitamines en mineralen binnen. Tien goede redenen om extra vitamines te nemen.

Vitamines en mineralen hebben we nodig. Iedere dag weer. Maar niet iedereen krijgt er voldoende van binnen. Suzan Tuinier, voedingsdeskundige van GezondheidsNet en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau legt nog eens uit waarom we vitamines en mineralen zo hard nodig hebben.

1. U krijgt te weinig binnen via de voeding

Herkenbaar? U heeft een drukke dag gehad en gezond koken schiet erbij in. Veel Nederlanders kiezen voor een snelle maaltijd met daarin te weinig groente. Niet verstandig, maar wel de harde realiteit. We krijgen te weinig vitamine A, B1, C en E, magnesium, kalium en zink binnen. Een multivitaminesupplement kan dan een goede oplossing zijn, zeker op de dagen dat het niet lukt om uitgebreid te koken.

2. Uw lichaam maakt niet voldoende aan

Vitamines haalt u uit de voeding, maar uw lichaam maakt ze ook zelf aan. Dit geldt bijvoorbeeld voor vitamine D. Dat haalt u uit zonlicht. Komt u niet voldoende buiten (minimaal een kwartier per dag tussen 11 en 15 uur) dan heeft u extra nodig. Ook mensen met een getinte huid kunnen minder goed vitamine D aanmaken. Tot slot is de oudere huid (vrouwen vanaf hun vijftigste levensjaar en mannen vanaf zeventig jaar) minder goed in staat om zonlicht om te zetten in vitamine D. Daarom hebben al deze mensen extra vitamine D nodig.

3. U eet geen vlees 

Zonder vlees of vis kunt u aan alle vitamines en mineralen komen die u nodig heeft. U moet dan wel kiezen voor een goede vervanging. Let hierbij op vitamine B12 en ijzer. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Het lichaam kan het ijzer uit plantaardige producten beter opnemen wanneer u tegelijkertijd vitamine C inneemt. Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Als (parttime) vegetariër kan het daarom verstandig zijn om naast uw voeding extra vitamines en mineralen te nemen.

4. In de groei

Kinderen tot 4 jaar hebben extra vitamine D nodig voor een goede ontwikkeling van tanden, botten en spieren. Ze halen niet genoeg uit de voeding en de zon, dus hebben ze extra nodig.

5. Uw weerstand is niet zo goed

Om uw weerstand op peil te houden is het belangrijk om genoeg te slapen, te bewegen en vooral ook gezond en gevarieerd te eten. Uitgangspunt hierbij blijft natuurlijk twee ons groenten en twee stuks fruit, elke dag. Maar ook andere voedingsmiddelen zoals brood, vlees en zuivel zijn belangrijk. Een multivitamine is een goede aanvulling als het eens niet zo goed lukt met al dat gezond eten.

6. U rookt

Rokers hebben 40 procent meer vitamine C nodig. Dit is nodig omdat meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Roken zorgt bovendien voor meer schadelijke stoffen, vrije radicalen, in het lichaam. Vitamine C is nodig om vrije radicalen tegen te gaan. Vitamine C komt voor in groente, aardappels en fruit. Vitamine C in een supplement heeft dezelfde werking.

7. U kunt extra energie gebruiken

Maar hoe komt u aan die energie? Vitamines en mineralen helpen een handje. IJzer helpt om energie uit de voeding te halen. Dit mineraal zit in hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed. Hemoglobine zorgt voor het transport van zuurstof door het lichaam. Bij een tekort aan ijzer kan bloedarmoede ontstaan en voelt u zich slap en futloos. IJzer helpt u dus om fit te blijven. Vitamine C zorgt dat ijzer beter wordt opgenomen. Ook een aantal B-vitamines speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening. Vitamine B1, B2 en B6 helpen bij de spijsvertering en zorgen ervoor dat ons eten goed verteerd en opgenomen wordt in ons lichaam. Vitamine B5 en B8 helpen bij de opbouw en afbraak van eiwitten, koolhydraten en vetten. Deze voedingsstoffen leveren energie. Tot slot speelt vitamine B3 een rol bij de energieproductie in de cellen. Al deze energievitamines in een keer binnenkrijgen kan door een multivitamine te nemen.

8. Ziekte en medicijnen

Ziekte of medicijngebruik kan van invloed zijn op de hoeveelheid vitamines die u nodig heeft. Tip: overleg altijd met uw arts of het verstandig is om extra vitamines of mineralen in te nemen.

9. Uw (schoon)dochter is zwanger of wil zwanger worden

Zwangere vrouwen hebben extra vitamine D nodig. Al op het moment dat zij een zwangerschapswens heeft is het bovendien belangrijk om te beginnen met het slikken van supplementen met foliumzuur. Wist u dat ook mannen er verstandig aan doen om goed te letten op hun vitamines als ze vader willen worden? Uit onderzoek blijkt dat zink, selenium, foliumzuur, vitamine C en vitamine D een positieve invloed hebben op de vruchtbaarheid van mannen.

10. U doet aan de lijn

Als U wilt afvallen, eet je minder dan uw lichaam nodig heeft. De kans is groot dat u naast minder calorieën ook minder vitamines en mineralen binnenkrijgt. Het is een goed idee om dan voor de zekerheid een multivitamine nemen.

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Theo Scheepens (niet gecontroleerd) op di, 9-12-2014 - 13:46

Grote onzin voor het merendeel der mensen. Bij een gebalanceerd dieet krijg je genoeg binnen. Er is zelfs kans op vitaminevergiftiging bij extra slikken. Ik begrijp niet dat "Plus" zich voor zoiets leent!

Door Mark (niet gecontroleerd) op di, 9-12-2014 - 12:17

Weer een hoop informatie wat heel verwarrend werkt. Naast de tien redenen om wel te slikken hier redenen om dat niet te doen. Lees:

Zin en onzin van vitaminesupplementen
"Veel mensen slikken vitaminepillen, poeders en bruistabletten. Een extra stoot vitamines is toch gezond? En baat het niet dan schaadt het zeker niet, toch?
Bepaalde mensen hebben inderdaad baat bij vitaminesupplementen. Maar voor het gros heeft het geen nut. Hevig vitaminegebruik kan zelfs leiden tot vitaminevergiftiging."

Dus zo blijft toch gelden dat voor het merendeel vitaminen schrikken onnodig is.

Door Gerard Keijser (niet gecontroleerd) op di, 9-12-2014 - 10:47

Gezond gevarieerd eten levert voldoende vitamines en is goedkoper dan de vitamineindustrie ons wil laten geloven. Uitzonderingen zijn ouderen en kleine kinderen (vit D), ziektes , zwangerschapsswens. Maar verder: eet gevarieerd weing suiker en weing zout! Dat is goedkoopst en voldoende. Zonder sponsor!

Door P.D. (niet gecontroleerd) op di, 9-12-2014 - 09:32

als je met een gezin van 4 personen bent, is 2 stuks fruit per dag per persoon niet meer te betalen. Ook de groente is erg duur geworden, elke dag weer zoeken wat het goedkoopste is.