Uw koffer is vermist, wat nu? Met voorbeeldbrief

Aangekomen op de plaats van bestemming, of weer terug van een fijne vakantie, komen er op de bagageband veel koffers voorbij, maar niet die van u. Wat moet u doen?

Gratis voorbeeldbrief koffer vermist

Iedere dag raken er wereldwijd zo'n 90.000 koffers kwijt. Daarom heeft elk vliegveld heeft een balie of loket voor het aangeven van verloren of beschadigde bagage. Dit loket bevindt zich altijd vóór de uitgang. Vraag naar het PIR-formulier (Property Irregularity Report) en vul het zo volledig mogelijk in. Op het formulier wordt gevraagd naar kleur en type van de bagage en het klinkt misschien vreemd, maar veel mensen kunnen niet goed beschrijven hoe hun koffer eruit ziet. Was het nou donkerblauw of toch zwart? En welk merk was het? Noteer die kenmerken of maak voor u op reis gaat een digitale foto van uw koffer.

Bewaar ook altijd de bagagesticker die u op uw instapkaart geplakt wordt. Dit is het bewijs dat u de bagage heeft ingecheckt.

Aansprakelijk

Luchtvaartmaatschappijen verwijzen in hun voorwaarden vaak naar de Verdragen Van Warschau of Montreal. Deze verdragen gelden alleen bij internationaal luchtvervoer tussen landen die aan het Verdrag deelnemen. In deze verdragen is ondermeer de aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappij vastgelegd en een minimumvergoeding per kilo bagage vastgesteld. Daarbij geldt een maximumaantal kilo’s. Bij deze vergoeding wordt met de waarde van de bagage geen rekening gehouden.
De Geschillencommissie Reizen of het Europees Centrum voor de Consument helpt als de luchtvaartmaatschappij weigert de schade te vergoeden.
 

Reisverzekering

Uw reisverzekering heeft voorwaarden voor het claimen van verloren bagage. Kijk op de polis wat u moet doen. Hebt u geen reisverzekering, of geen recht op vergoeding? Stel dan de luchtvaartmaatschappij of de reisorganisatie aansprakelijk.
 

Op uw vakantiebestemming

Gelukkig komt 85 procent van de verloren bagage binnen 48 uur terecht. Op kosten van de luchtvaartmaatschappij kunt u, in afwachting van uw bagage, wat ‘eerste hulp’ aankopen doen (toiletartikelen en direct noodzakelijke kleding). Afhankelijk van de maatschappij krijgt u een forfaitair bedrag of vergoeding van de aankoopwaarde. Bewaar de aankoopbewijzen! Heeft u een reisverzekering afgesloten? Informeer dan ook wat zij voor u kunnen betekenen.
Wordt uw koffer gevonden dan wordt deze meestal binnen enkele dagen kosteloos bezorgd op het door u opgegeven adres. Bij sommige vliegtuigmaatschappijen met goedkope bagagecontracten moet u de koffer zelf komen halen.

Na 21 dagen wordt niet teruggevonden bagage als definitief verloren beschouwd. De maximale schadevergoeding die door de luchtvaartmaatschappijen wordt uitgekeerd is naar verluidt zo'n 1.300 euro per persoon.
 

Stappenplan

  • Meld de vermissing bij de balie en vraag om een schriftelijke bevestiging.
  • Neem, uiterlijk binnen een en twintig dagen, contact op met de luchtvaartmaatschappij, de reisorganisatie en/of uw verzekeringsmaatschappij.
  • Verstuur uw brief aangetekend.

Tips

  • Reist u samen? Verdeel de bagage zoveel mogelijk over verschillende koffers. Als er een koffer kwijt raakt hebt u in ieder geval nog voor de eerste dagen kleding en persoonlijke spullen voor allebei.
  • Check bagage op uw eigen naam in en bewaar de sticker tot u uw bagage onbeschadigd terug hebt.
  • Vervoer kwetsbare goederen alleen in uw handbagage.
  • Verzeker het vervoer van dure goederen apart. De luchtvaartmaatschappij is beperkt aansprakelijk voor beschadiging aan uw bagage en bepaalde goederen kunnen uitgesloten zijn.
  • Maak een foto van de inhoud.

Gratis voorbeeldbrief koffer vermist

 

Trefwoorden: