Vakantieboete niet te ontlopen

Steeds meer automobilisten lopen in hun zomervakantie tegen een bekeuring aan, zeker in Italië. Gewoon betalen is meestal het verstandigst.

De Zona Traffico Limitato: Veel vakantiegangers beten zich er afgelopen jaar op hun vakantie in Italië al op stuk. De woorden duiden op het inrijverbod dat in steden als Rome en Florence voor bepaalde stadsdelen geldt. ,,Helaas zijn de borden lang niet altijd duidelijk zichtbaar,’’ zegt AD-correspondent te Rome Aart Heering. ,,Soms staat er ook alleen maar ZTL, wat veel Nederlanders niet begrijpen.’’ Maar ook Heering zelf werd onlangs nog beboet toen hij een bord ‘compleet over het hoofd’ zag.

De Zona Traffico Limitato is een voorbeeld van een verkeersregel waar onoplettende vakantiegangers gemakkelijk een boete aan overhouden. Ook in andere Europese landen wordt die kans groter, constateert de ANWB. ,,Europese landen doen steeds meer aan verkeershandhaving,’’ zegt Yda Matthijssen, medewerker op de afdeling Rechtshulp. ,,Er staan steeds meer flitspalen en de opsporingstechnieken worden beter.’’ Bovendien wisselen landen boetes beter uit. Hoe om te gaan met een buitenlandse boete? De belangrijkste vragen op een rij.

Ik ben geflitst. Hoe groot is de kans dat ik de boete thuis ontvang?

Dat hangt af van het land waar u bekeurd bent. De meeste buitenlandse bonnen komen uit buurlanden België en Duitsland. Omdat de overheid met deze landen al jaren een verdrag heeft, ontvangt u de bon via het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat in ons land de boetes int. Landen kunnen echter ook op eigen houtje boetes sturen. Tegenwoordig is de RDW verplicht adresgegevens van verkeersovertreders uit het Kentekenregister aan buitenlandse autoriteiten te verstrekken. Italië is een land dat enthousiast van deze mogelijkheid gebruikmaakt.

Bovendien kunnen EU-landen sinds 2007 gemakkelijker boetes uitwisselen. Het CJIB heeft al verdragen met Frankrijk, Finland, Denemarken, Oostenrijk, Tsjechië, Slovenië, Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Roemenië, Hongarije, Spanje, Duitsland en België. Veel landen maken volgens de ANWB nog geen gebruik van de mogelijkheid van het verdrag. Oostblokgangers die op de bon zijn geslingerd, lopen bijvoorbeeld weinig kans die boete ook thuis te krijgen.

Hoe zie ik of een boete echt is?

Als de buitenlandse boete van het CJIB komt, is deze echt. Voor boetes rechtstreeks uit het vakantieland is dat lastiger: een algemene aanwijzing is de professionaliteit van de boete en het (brief)papier. Kloppen de adressen en telefoonnummers? Bij twijfel valt het onderliggend procesverbaal en foto op te vragen bij de buitenlandse instantie. Voor Italiaanse overtredingen is dat relatief eenvoudig: dan wordt een webadres bijgeleverd waarop is in te loggen met een persoonlijk wachtwoord.

Wie zekerheid wil laat de boete op echtheid controleren via de ambassade of het consulaat van het betreffende land. ANWB-leden kunnen bellen metANWB-rechtshulp, terwijl ook rechtsbijstandsverzekeraars polishouders bijstaan. Bij de ANWB en rechtsbijstandsverzekeraar DAS zijn overigens geen gevallen van nep-boetes bekend.

Wat als ik niet betaal?

Dat is heel onverstandig. Via het ingeschakelde incassokantoor kan betaling gewoon worden afgedwongen, tot de deurwaarder aan toe. Bovendien wordt een boete bij niet betalen steeds hoger. De ANWB adviseert zo snel mogelijk te betalen.

De boete is onterecht. Wat nu?

Wilt u de boete aanvechten dan is bezwaar mogelijk bij de buitenlandse instantie. In Duitsland gaat dat relatief gemakkelijk: daar ontvangen automobilisten voor de daadwerkelijke boete een vooraankondiging. Bezwaar is dan kosteloos en snel. Automobilisten kunnen ook de afdeling rechtshulp van de ANWB inschakelen (mits ze lid zijn) of zich wenden tot hun rechtshulpverzekeraar. Zo schakelt DAS bij boetes boven de 400 euro, waarbij verweer mogelijk is, één van zijn zestien Europese zustermaatschappijen in.

Zonder hulp een boete aanvechten blijft echter een heel gedoe. Betreft het een klein bedrag dan is het wellicht handig uw verlies te nemen en te betalen.

Hoe kom ik van mijn Italiaanse boete af?

Veel lezers hebben ons hierover gemaild en ook de ANWB en rechtsbijstandsverleners kennen het fenomeen al te goed. Honderden vakantiegangers meldden zich na een boete al bij hen voor advies. Helaas is de bekeuring (doorgaans €100) pas onterecht wanneer u met een ontheffing in de verkeersluwe zone (ZTL) was. Dat is het geval wanneer u naar een parkeergarage ging of in een hotel sliep. De garage of het hotel had de politie moeten melden dat u permissie tot de zone had. Ging dit mis dan is bezwaar mogelijk door toezending van de hotelnota of een bonnetje van de garage. Doe dat tijdig, anders wordt de boete verdubbeld.

Denk niet dat u een boete ontloopt. De Italiaanse overheid heeft voor het innen van buitenlandse boetes incassobureau EMO (European Municipality Outsourcing) ingeschakeld. Ten slotte is waarschijnlijk (Hier is onder Italiaanse juristen discussie over) onder de boete uit te komen wanneer deze meer dan 360 dagen na de overtreding is verstuurd.

Vakantieganger, bereid u goed voor!

Met iets meer kennis van (afwijkende) buitenlandse verkeersregels wordt de kans op een vervelende nasmaak aan de zomervakantie aanzienlijk verkleind. Wees alert op de volgende regels:

  • In Duitse steden (onder meer Berlijn, Keulen, München, Frankfurt) is sinds 1 januari 2008 een milieuvignet verplicht. Automobilisten zonder kunnen rekenen op 100 euro boete.
  • Bij onze Oosterburen en Alpenlanden Zwitserland en Oostenrijk is het daarnaast verboden om met een navigatiesysteem te rijden dat ook flitspalen vermeldt. Hierop wordt streng gecontroleerd, boetes kunnen oplopen tot honderden euro’s. Advies is de signaleringsfunctie voor u op vakantie gaat te verwijderen.
  • Automobilisten met kinderen: let er op dat regels met betrekking tot kinderzitjes in andere Europese landen vaak strenger zijn. Moeten kinderen bij ons tot 1,35 meter in een speciaal stoeltje, in Duitsland is dat bijvoorbeeld 1,50 meter.
  • Voor vakantierijders die graag hard over de Autobahn scheuren: op wegen zonder limiet geldt in Duitsland een adviessnelheid van 130 km per uur. Rijdt u harder en krijgt u een aanrijding dan bent u eerder aansprakelijk.
  • Bedenk ten slotte dat doorrijden na een aanrijding in veel landen een misdrijf is, met torenhoge boetes als gevolg.

Om bonnen te voorkomen adviseert de ANWB automobilisten zich vooraf op de hoogte te stellen van de verkeersregels van hun vakantieland en zich daaraan ook te houden. Dat kan via anwb.nl of via het handboek Europa.

Reactie toevoegen

9 Comments

Door Barend (niet gecontroleerd) op vr, 30-11-2018 - 14:58

Helaas zit er maar één ding op en dat is: betalen.
Succes

Door Amsterdam (niet gecontroleerd) op vr, 23-11-2018 - 17:45

Ongelofelijk! Ik heb dezelfde ervaring met Florence en Nationaal Incasso Bureau (NIB) betreffende bekeuring van juli 2015 als jij, ruim drie jaar oud. Precies dezelfde overtreding. Ik heb net bezwaar geschreven en opgestuurd naar:
A Sua Eccellenza il Prefetto di Firenze
Prefettura di Firenze – Ufficio ricorsi
Via Antonio Giacobini 8
50129 Firenze
Ik heb geen brief per post uit Italië ontvangen, maar meteen NL Incasso uit Purmerend naar meer dan drie jaar. Ik heb brief van NL incasso 17.11.2018 ontvangen en de overtreding is uit 13.07.2015.

Door Barend (niet gecontroleerd) op do, 22-11-2018 - 18:16

Eind november 2018 kreeg ik een brief van Nationaal Incasso Bureau (NIB) betreffende een bekeuring van juli 2015, ruim drie jaar oud dus.
In 2016 gedurende mijn vakantie in het buitenland, is mij een aangetekende brief aangeboden die ik nooit gezien heb. Bij terugkomst was deze brief al weer retour afzender. Dit moet de bekeuring zijn geweest uit Florence. Nu dus ruim drie jaar later alsnog een incasso bureau op mijn dak voor Euro 354,-- Ik heb zelfs de foto gekregen maar die zegt mij niks, ik zie mijn kofferbak en nummer plaat maar waar ik rij???. Ik zou op een busbaan of zo gereden hebben. Het bedrag wat er voor geldt is Euro 109,-- maar in Italie laten ze de bekeuring gewoon een paar jaar liggen om vervolgens de hoofdprijs in rekening te kunnen brengen.
Ik heb de rekening betaald omdat ik ervan af wil zijn maar het geeft een erg nare na smaak. Bah, wat een ellendelingen.

Door Marcus Doorman (niet gecontroleerd) op vr, 22-9-2017 - 08:10

Ook ik heb ruim een jaar naar mijn bezoek aan Italië een aangetekende brief ontvangen omdat ik in Pisa in een TLZ heb gereden. Op internet staan veel verhalen van mensen die op deze manier door de Italiaanse mafia overheid een bon thuis krijgen. Op de sanctie staan 3 bedragen, oplopend van € 116,70 tot € 224.- betaal je binnen 5 dagen dan mag je het goedkoopste bedrag overmaken. Ik heb gelezen dat Italianen bij het inrijden in een TLZ zone een lager bedrag betalen. Dit is gewoon oplichterij van de bovenste plank waarbij velen burgers een poot word uitgedraaid. Ik durf niet te zeggen dat als je niet betaald je ermee wegkomt. Italië heeft sinds kort een EU verdrag gesloten waarmee ze uiteindelijk boetes ook via het cjib in Nederland kunnen innen.

Door Dirk (niet gecontroleerd) op zo, 10-9-2017 - 15:09

Krijg je een boete uit Italië binnen die niet via het CJIB is verstuurd dan niet betalen! het NIB zal je benaderen en gaan dreigen en uiteindelijk komt dan Wesselsz Gerechtelijk Zaken met dreigbrieven voor een dagvaarding maar ze hebben geen poot om op te staan! (ik spreek uit ervaring)Het enige wat ze willen is aan de (angstige) burger geld verdienen, een verachtelijke instelling hetgeen ik altijd vergelijk met lijkenpikkerij. krijg je de boete via het CJIB binnen dan zit er niets anders op dan te betalen maar ondanks dat blijf een bekeuring voor Zona Traffico Limitato, een maffia-achtige praktijk.

Door Carlos (niet gecontroleerd) op do, 27-7-2017 - 11:03

Ik ben benieuwd of ze mijn boete uit 2009 nog komen innen, tot nu toe alleen maar een brief ontvangen. Als ze het geld willen hebben, komen ze het maar halen. Ik wacht wel

Door Erwin (niet gecontroleerd) op di, 18-7-2017 - 00:30

Eigenlijk te zot voor woorden. Nu moet je bij iedere Italiaanse stad tot in de kleine details gaan onderzoeken waar je wil gaan rijden en of hier een ZTL van kracht is. Is bijna ondoenlijk. Je zult een stad grotendeels tot in detail moeten kennen, want dat bord ga je zeker een keer missen. Zeker als je op zoek bent naar een bepaalde straat. En navigatiesystemen houden hier geen rekening mee. Zou wel een mooie uitbreiding zijn, waarbij het navigatiesysteem een waarschuwing toont als je een dergelijke zone in dreigt te rijden.

Wij zijn waarschijnlijk de sjaak in het prachtige stadje Volterra, waar deze zones ook acief zijn. En ja, achteraf zijn de borden te zien op Google Maps, maar als je zoekende bent in onbekend gebied mis je die borden gewoon een keer.

Door Dirk (niet gecontroleerd) op di, 18-4-2017 - 18:51

Ik ben benieuwd maar ik denk van niet. De volgende post zal wel van het incassobureau NIB zijn.

Door De Vries (niet gecontroleerd) op vr, 13-1-2017 - 22:06

Kreeg aangetekende post uit Italië wat ik moest tekenen maar geweigerd heb omdat ik niks met of in Italië heb of ben geweest het enigste wat ik gelezen heb op de enveloppe was policia municipale en comune di venezia dus dacht later het zal wel een bekeuring zijn voor iemand met een vals kenteken misschien ik wacht wel af hij zal misschien nog een keer verstuurd worden.