Waarom krijgt mijn man geen antwoord op sollicitaties?

Slordig omgaan met sollicitaties

Getty Images

Mijn man is 52 jaar en zat als monteur in de elektrotechniek, totdat hij bij een reorganisatie werkloos werd. Je zou zeggen, dat is techniek, hij heeft nog wel kansen op een nieuwe baan. Maar dat lijkt niet zo. Hij heeft nu zeker 25 keer gesolliciteerd, maar meestal krijgt hij niet eens antwoord. Dat is misschien wel het meest frustrerend voor hem. Waarom geven bedrijven geen antwoord, zodat hij tenminste hoort wat hij fout doet.

Is dit u ook overkomen? Reageer ook op onze Facebookpagina. ->

Uw man staat niet alleen. Het is een grote ergernis van honderdduizenden mensen: solliciteren en dan geen antwoord krijgen. Volgens een recent onderzoek van StepStone, een grote internationale vacaturesite, hoort 43 procent van de werkzoekenden niets meer van hun sollicitatie. Dat percentage is de afgelopen jaren sterk gestegen.

Mirjam Aardoom, directeur van StepStone Nederland, kan niet zeggen waar die laksheid vandaan komt. ,,Maar zo moeilijk is het niet om sollicitanten te beantwoorden, ook niet als het er honderden zijn”, zegt ze . ,,Er zijn hele goede systemen, waarmee je met een paar drukken op de knop sollicitanten kunt aangeven dat ze afgevallen zijn. Die antwoordmails zijn dan misschien niet heel persoonlijk, maar ze weten in elk geval waar ze aan toe zijn. Het is een gewoon een kwestie van beleefdheid. Als we klachten krijgen van een sollicitant dat die maar niks hoort, zullen we het altijd doorgeven aan de recruiter van het bedrijf, zodat die het voortaan beter kan doen.”

 

Toename van sollicitanten

De afgelopen drie jaar is het aantal sollicitanten enorm toegenomen, terwijl het aantal vacatures afnam. Mirjam Aardoom: ,,Ik weet dat het op de afdelingen personeelszaken van bedrijven druk is. Ik weet ook dat er heel veel mensen zijn die alleen maar solliciteren om hun uitkering veilig te stellen. Maar dan nog, het hoort tot de normale omgangsvormen om even een reactie te sturen.”

Bedrijven moeten overigens beseffen dat ze zich met het slordig omgaan met sollicitaties zelf in de vingers kunnen snijden. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 84 procent van de sollicitanten zeer negatief gaat denken over het bedrijf of de instelling, waarvan ze na een sollicitatie helemaal niets horen. Dat vertellen ze vervolgens ook weer verder. Bovendien zegt 60 procent geen producten of diensten meer af te zullen nemen bij de organisatie die niet reageert op een sollicitatiemail.”

Enkele sollicitatietips

  • Maak de sollicitatiebrief niet te algemeen, maar spits die zoveel mogelijk toe op de vacature. Maak zeker niet de indruk dat je dezelfde mail nog tien keer gaat versturen.
  • Controleer goed op spelling. De concurrentie is groot, recruiters vinden al snel een aanleiding om een sollicitant niet gemotiveerd genoeg te vinden.
  • Maak de sollicitatie persoonlijk. Zoek dus eerst goed uit aan welke persoon de mail gericht moet versturen. Een brief naar een algemeen e-mailadres wordt niet met voorrang behandeld.
  • Bel een paar dagen na het versturen van de brief, naar de contactpersoon of die goed ontvangen is. Dat nabellen is belangrijk, zo leert de recruiter iets van de persoon achter de sollicitatie.
  • Trek je niets aan van een afwijzing of het feit dat je geen antwoord krijgt. De mail is onderdeel van een oppervlakkige selectie, die weinig zegt over de werkelijke capaciteiten van de sollicitant. Het is steeds weer ‘nieuwe ronde nieuwe kansen.’
  • Laat je niet al te zeer imponeren door al die kwalificaties die in een vacature beschreven zijn. Ze vragen een duizendpoot, maar als u een half uurtje gaat posten bij het bedrijf waar u een baan wilt, ziet u van zelf dat er over het algemeen heel gewone mensen werken. Ze zoeken eigenlijk vooral doorzetters.

Is dit u ook overkomen? Reageer ook op onze Facebookpagina. ->

Auteur