Contactgegevens delen in de horeca. Is dat verplicht?

Getty Images

Onlangs kondigde het kabinet nieuwe maatregelen aan om de verspreiding van het corona-virus aan te pakken. Nieuw is dat horeca-ondernemingen klanten moeten vragen om hun contactgegevens en hun gezondheid. Maar wat zegt de wet daarover?

Vanaf maandag 10 augustus gelden er verschillende nieuwe regels in de horeca waarbij horecaondernemers verplicht zijn de gast te vragen om de naam en contactgegevens van gasten te noteren voor een eventueel bron- en contactonderzoek. De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een café of restaurant hebben plaatsgevonden. Horecagelegenheden mogen gasten die geen naam en contactgegevens willen geven echter niet weigeren. Een wat vreemde situatie. Maar de branchevereniging roept bedrijven op zich wel aan de regels te houden, anders riskeren zij sluitingen.

Wel verplicht te vragen, niet verplicht te geven

Grote ketens zoals McDonald's en vakverenigingen houden zich in ieder geval al aan de aangescherpte maatregelen om klanten te registreren bij binnenkomst. Consumenten zijn misschien niet verplicht om mee te werken aan de registratie, bedrijven zijn wél verplicht om de contactgegevens te vragen. McDonald's vraagt gasten die komen eten in de restaurants - of op de terrassen - bijvoorbeeld naar hun gezondheid en om registratie. Aan de tafels is er bediening en zijn klanten verplicht om te gaan zitten.

Ook bij kleinere horecaondernemers klinkt weinig verzet. Neem bijvoorbeeld de snackbar Voor wie nu een patatje of een portie saté komt afhalen, verandert er niets. Alleen klanten die in de zaken hun eten willen nuttigen, worden nu om persoonsgegevens gevraagd. 

Bron: Radar

Auteur