15 tips voor meer rust in uw hoofd

Veel mensen herkennen het: continu dwalen uw gedachten af. Piekeren over wat komen gaat of juist al gebeurd is. Wellicht helpen deze tips u een beetje op weg.

1. Maak u zorgen om 'nu'. Als u merkt dat u zich zorgen maakt om iets dat morgen of later ooit kan gebeuren, concentreer u dan op vandaag. Neem één dag tegelijk. En als dat te veel is om over na te denken, neem dan één uur tegelijk. 

2. Luister naar uw gedachten. Veroordeel ze niet: laat ze toe en accepteer ze. 

3. Richt u op de taak waar u mee bezig bent. Of u nu de afwas doet, naar de winkel gaat, uw werk doet of u uw (klein)kinderen met hun huiswerk helpt, richt al uw aandacht en energie op wat u op dit moment aan het doen bent.

4. Stel uzelf met regelmatige tussenpozen de vraag: hoe voel ik me? Wat heb ik nodig? Bent u humeurig omdat u moe bent, ga dan even liggen. Wilt u zich ontspannen, bel een vriend. Bent u gestrest, haal dan een paar keer diep adem.

5. Ga wandelen. Een lange wandeling is de beste gelegenheid om na te denken over wat er in de wereld en in uw leven gebeurt. 

6. Bij bewust leven hoort bewust eten. Zorg ervoor dat u zit wanneer u eet. En als u eet, wees u dan bewust van elke hap. Let op de textuur en smaak van uw eten. Kauw langzaam en geniet van de smaak. Leg na elke hap uw vork even neer. Door te focussen op het eten, genieten we meer van ons voedsel en helpen we onze spijsvertering. Bovendien geeft langzaam eten uw maag de kans om te zeggen dat hij vol is. En dat vermindert weer de neiging om te veel te eten. 

7. Besef dat u anderen niet kunt veranderen. Als iemand om wie u geeft een probleem heeft, maak het dan niet tot uw probleem. Luister gewoon en wees er voor hem of haar. 

8. Geef wat jezelf het liefst zou ontvangen. Als u liefde en respect wilt, laat dan liefde en respect zien. Wilt u vergeving, vergeef dan uzelf en anderen.

9. Plan wekelijks gezinstijd in. Prik elke week minstens een ochtend, middag, avond of hele dag waarop alle gezinsleden samen plezier maken. Doe om beurten een voorstel voor de volgende keer. 

10. Houd contact. Koop een stapeltje ansichtkaarten en leg ze binnen handbereik voor als u in de stemming komt. E-mailkaarten zijn ook een mooie manier om een vriend te verrassen. Op internet vindt u volop sites met kaarten voor bijna elke gelegenheid. Een onverwacht kaartje bij de e-mail kan iemands dag helemaal opfleuren. 

11. Lever kritiek op gedrag, niet op de persoon. Als iemands gedrag u van streek maakt, zeg dan iets simpels als: 'Als jij (wat iemand ook doet) doet, dan voel ik (wat u ook voelt)', en wacht op een antwoord. Ook al is een eerste reactie vaak dat mensen zichzelf verdedigen, toch zullen veel mensen wanneer ze merken dat iemand last heeft van hun gedrag, proberen dat gedrag te veranderen, vooral als ze waarde aan de relatie hechten.

12. Zeg snel 'dank je wel'. Zeg ook snel 'het spijt me'.

13. Plan voor elke week een gezamenlijk uitje met uw partner en houd u daaraan. Neem de tijd voor jullie twee samen, zonder afleiding als smartphone en televisie en zonder kinderen. Ga naar uw lievelingsrestaurant. Ga wandelen. Ga naar een concert of festival. Zorg dat u op een uitje lichamelijk, sociaal, intelectueel, geestelijk, emotioneel en romantisch contact met elkaar hebt.

14.  Houdt uw advies voor u. Mensen klagen vaak over dingen in hun leven, maar zijn niet altijd op zoek naar oplossingen, eerder naar een luisterend oor. Zorg dat u alleen advies geeft als daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt. 

15. Herhaal voor uzelf elke dag zo vaak als nodig: waar ben ik? Hier. Hoe laat is het? Nu. Laat het verleden achter u. Een hoofd vol oude ervaringen - vooral als die onprettig zijn - gaat ten koste van de energie en productiviteit die u vandaag nodig hebt. 

Deze tips zijn afkomstig uit het boek 'Rust in je hoofd' van Donna Smallin.

15 Comments

Door Mevr. A de Haas (niet gecontroleerd) op zo, 18-9-2016 - 11:42

Op de eerste plaats heel veel sterkte met uw verdriet.
Ik hoop dat u een houvast in het leven hebt.
Voor mij is dat Christus en de zekerheid van het hiernamaals zodat ik weet dat er een beteren eeuwig leven is na dit.
Ook de contacten met medegelovigen al dan niet binnen een gemeenschap kunnen een grote steun zijn.
Dat wens ik u van harte toe.

Door Christine (niet gecontroleerd) op zo, 18-9-2016 - 10:47

Sterkte aan de dames van mei en juni 2016. Hoe gek het ook mag klinken, ik voel mer ook een beetje door gesterkt, want het kan dus altijd nog erger.
Ik zit geestelijk in de knoop (manisch depressief en ongeneeslijk) maar heb gelukkig nog wel een lieve man en een huisje.
Een mens is geen robot; je kunt je gedachten niet uitschakelen, ook niet met een bodyscan of andere goeroe-achtige benaderingen.
Er zit helaas geen knopje in je lijf om aan of uit te zetten en pillen helpen maar voor 10%. De rest moet je zelf doen; ja, ja, hoe dan?

Door irene (niet gecontroleerd) op do, 23-6-2016 - 21:43

mw.v.Eijk ik begrijp uw gevoel. Ik ben mijn man en moeder verloren en mijn zoon wil niets meer met mij te maken hebben.Dat alles binnen een half jaar tijd. Ben in een depressie geraakt en raak ik ook mijn baan en daardoor huis kwijt. Ook ik weet niet meer waar ik het zoeken moet van verdriet. En dan heeft iedereen het over Mindfullness.Ze weten niet waar ze het over hebben als ze denken dat hierdoor de problemen en gevoelens die je hebt oplost.Veel sterkte mevrouw.

Door R.E. Riemersma (niet gecontroleerd) op do, 23-6-2016 - 19:59

We hebben niet allemaal een partner. De vanzelfsprekendheid die altijd maar weer naar voren komt, irriteert mij. Veel dingen zijn makkelijker als er een partner is. Ook in tijdschriften wordt dit onderkend. Ook de vaak dominante houding van echtparen tegenover een alleenstaande, twee tegenover één, voelt niet prettig. Daar mag wel eens meer aandacht aan besteed worden.

Door C.J. van Eijk (niet gecontroleerd) op zo, 15-5-2016 - 14:10

Hoe kan ik het verleden achter mij laten. Tussen 2010 en 2014 ben ik mijn zoon, mijn man en dochter verloren, in vier jaar tijd was ik alles kwijt. Mijn kinderen hadden beiden een partner waarvan later bleek dat ze een narcistische kant hebben. Ik heb zoveel meegemaakt teveel om op te schrijven, en er is nog geen eind in zicht. Ik heb hulp slik medicatie, het helpt een beetje maar het gaat nooit over. zelfs in de nacht droom ik er over, en sta dan vervolgens doodmoe op. Ik zie tegen elke nieuwe dag op, maar ik moet door maar weet echt niet meer hoe.
M.v.g. Mevr.v. Eijk