Kokosmelk: 'melk' uit de tropen

Geen verfrissende dorstlesser

Als er één superfood is waar de meningen over verdeeld zijn, dan is het wel kokosolie. Volgens de één bevat het gezonde vetten, maar volgens de ander juist veel slechte verzadigde vetten. Hoe zit het dan eigenlijk met kokosmelk?

Kokos'melk' is niet het vocht dat in de kokosnoot zit, zoals veel mensen denken. Dat noemen we kokoswater. De kokosmelk wordt gemaakt door het geraspte witte vruchtvlees van de kokosnoot te mengen en te 'kneden' met water. Daarna wordt het mengsel uitgeknepen en ontstaat er kokosroom oftewel santen. Als u het proces herhaalt en het mengsel weer uitknijpt, krijgt u kokosmelk. Vaak is die melk trouwens een beetje bijgemengd met kokosroom voor een extra romige smaak.

Kokosmelk is te koop in blik en pakjes. Het heet ook wel klappermelk. Vaak zijn er conserveermiddelen en stabilisatoren aan toegevoegd. Soms is de kokosmelk zelfs verrijkt met zetmeel en melkeiwitten. Overigens kunt u kokosmelk ook zelf maken door geraspte kokos te mengen met water en uit te wringen in een doek.

Om zo te drinken?

Er zullen weinig mensen zijn die zo een blik kokosmelk achterover slaan: het is nogal zwaar op de maag en heeft een uitgesproken kokossmaak. Maar voor bepaalde gerechten in de keuken is het ideaal. In een Thaise curry bijvoorbeeld, een kruidige (pompoen)soep, een tropische smoothie met ananas en banaan of een zoet rijsttoetje: het kan allemaal met kokosmelk. Sommige mensen doen het zelfs in de koffie of maken er een tropische chocolademelk van. Er zijn overigens ook kokosnootdrinks die, net als bijvoorbeeld sojadrinks of rijstdrinks, wel geschikt zijn als dorstlesser. Daar zit dan minder kokos in en soms ook wat rijst om de drink lichter van smaak te maken.

Supergezond?

Google maar eens op kokosolie en gezondheid en u staat versteld. De meest fantastische claims komen voorbij. Kokos tegen ontstekingen, als stimulans voor de vetverbranding, als hulp bij het afvallen en voor een mooie huid. Veel van de claims zijn niet afdoende bewezen en vaak zelfs wettelijk verboden. Bovendien zijn ze ook écht te mooi om waar te zijn. Maar is kokosvet schadelijk? Het Voedingscentrum zegt van wel, omdat kokos veel verzadigde vetten bevat, die het cholesterolgehalte verhogen. Maar steeds meer wetenschappers zetten daar tegenwoordig hun vraagtekens bij omdat ook dit gevaar niet afdoende bewezen is. Kortom: verwacht geen wonderen van kokos, maar wees er ook niet bang voor. En dan is kokosolie, en dus ook kokosmelk, gewoon een lekkere aanvulling op het assortiment in uw keuken.

Veel calorieën

Kokosmelk bevat vrij veel calorieën en vetten. Een pakje kokosmelk (200 milliliter) bevat 460 kilocalorieën en dat is flink meer dan dezelfde hoeveelheid volle melk (124 kilocalorieën). Dat komt omdat het vooral veel vet bevat: in romige kokosmelk zit wel 20 gram per 100 milliliter, in 'gewone' kokosmelk is het toch ook al snel 5 gram per 100 milliliter. Dat vet zorgt er wel voor dat alles waar u het in doet wat romiger en voller van smaak wordt. Qua vitamines en mineralen is kokosmelk absoluut geen vervanging voor gewone melk. Het bevat nauwelijks calcium en geen vitamine B2 en B12. Kokosmelk is al met al geen dorstlesser zoals een glas koele melk, u kunt het meer gebruiken zoals room of zure room.
 

Voedingswaarde per 150 ml


(Dubbelklik om te vergroten)

plantaardige melk schema

(Bron: Eetmeter, Alpro soya, Provamel en Lima)

Reactie toevoegen