Autofabrikanten verplicht snelheidsmeter hoger in te stellen

Getty Images

De snelheidsmeter geeft aan dat je 100 kilometer per uur rijdt, terwijl dat eigenlijk 95 is. In bijna alle auto’s komt dit voor. Sterker nog: autofabrikanten zijn wettelijk verplicht om de meter een hogere snelheid aan te laten geven dan je daadwerkelijk rijdt.

Te lage snelheid: verboden

Autojournalist Carlo Brantsen kijkt hier anders tegenaan. “Op het moment dat de snelheidsmeters een te lage snelheid aangeven, zou je als eigenaar elke bekeuring kunnen doorsturen naar de fabrikant van je auto.” En inderdaad: het is wettelijk verboden om een te lage snelheid aan te geven.

In de Europese richtlijn staat dat de aangewezen snelheid nooit lager mag zijn dan de werkelijke snelheid. Omdat precies de juiste snelheid vrijwel onmogelijk is, verplicht deze Europese richtlijn de autofabrikanten om de meter een hogere snelheid aan te laten geven dan je daadwerkelijk rijdt.

Slijtage

Hoe kan het dat de snelheidsmeter zoveel afwijkt? “De auto meet de snelheid door middel van het aantal omwentelingen van de wielen. Wielen met nieuwe banden zijn groter, dus maken minder omwentelingen bij dezelfde snelheid. Dus naarmate de banden slijten, heb je bij dezelfde snelheid veel minder omwentelingen. Dan denkt de auto dus dat je te hard rijdt”, legt Carlo van der Weijer uit: hoofd van de afdeling Smart Mobility van de TU Eindhoven.

Van der Weijer denkt dat het uiteindelijk een verschil oplevert van enkele procenten. Die afwijking zal dan dus altijd naar boven gaan, want de wet verbiedt een afwijking waarbij de aangegeven snelheid lager is dan de werkelijke snelheid.

Bron 
  • AVROTROS