Autotest: Fiat Tipo Station Wagon 1.0 Life

Getty Images

Marc Dierikx (62), docent ­Engels op een lyceum, is de test­rijder van deze maand. Hij rijdt zelf in een Dodge Caliber waarvan hij de teller jaarlijks zo’n 12.000 km ophoogt. Marc gebruikt zijn auto voor woon-werkverkeer, vakanties en boodschappen.

Een heerlijke reisauto

Als het even kan kiest hij echter liever voor de fiets en het openbaar vervoer – wat ­overigens niet wil zeggen dat hij geen interesse heeft in auto’s en zomaar voor elke vierwieler gaat. Comfort en wat pit weet hij te waarderen. Net zoals ruimte. Vooral voorin, in de cockpit. De achterbank is zelden in gebruik, dus hoe meer ruimte er is voor bestuurder en ­passagier, hoe beter. Of de Fiat op deze onderdelen scoort, vertelt Marc in tien plus- en minpunten.

  • Motorinhoud 999 ccVermogen 100 pk bij 5000 tpm
  • Max. koppel 190 Nm bij 1500 tpm
  • Gemiddeld verbruik 1 op 17,9*
  • Energielabel B*
  • CO2-uitstoot 127 g/km* Afmetingen (lxbxh) 457 x 179 x 151 cm
  • Gewicht 1345 kg
  • Max. trekgewicht (geremd) 1500 kg
  • Vanafprijs geteste uitvoering €27.190
  • Vanafprijs €23.390

* Fabrieksopgave

Andere ruime stationwagons

Wat opvalt als je de specificaties bekijkt is de ­kleine motor, voor toch best een grote auto. Slechts 999 kubieke centimeters zorgen voor de beweging van de Fiat, maar deze cc’s doen dat wel met verve. Het ­vermogen van 100 pk ziet er op papier misschien niet heel sportief uit, maar de praktijk is volgens Marc totaal anders. “De Tipo trekt vlot op, ook tijdens het inhalen op de snelweg. Het schakelen gaat soepel en de motor is heel stil. Erg prettig”, concludeert de test­rijder. “Daar komt bij dat de stoelen zeer comfortabel zijn en veel steun bieden. Dat maakt deze Tipo een auto waarin je met een lekker gevoel lange afstanden kunt rijden. Een heerlijke reisauto, ook al door zijn stevige wegligging. Dat geeft een gevoel van vertrouwen.”De bagageruimte is meer dan voldoende, zelfs met de achterbank in functie. “Ik denk dat je hier met een heel gezin mee op vakantie kunt, zonder koffer op het dak”, aldus Marc.

Heb je de achterbank niet nodig en klap je de rugleuning om, dan is een kleine verhuizing in no-time uitgevoerd. “Al die ruimte achterin heb ik niet per se nodig. Ik vind het fijner dat er voorin zo veel ruimte is. Wat wel jammer is: ik laat mijn linker­elleboog weleens rusten op het portier van mijn Dodge, maar dat lukt in de Fiat niet. Die is te breed hiervoor.” De veiligheidselektronica, zoals de achteruitrijcamera en het bijsturen als je over de weglijn rijdt, wordt ­gewaardeerd. “Het maakt het rijden net iets veiliger. Wel is het ­navigatiesysteem erg omslachtig en niet ­intuïtief. Maar verder is het een heerlijke auto die zijn geld waard is”, zo luidt de slotconclusie.

De Fiat Tipo Station Wagon, die de hoofdrol speelt in deze test, is de jongste versie in de familielijn, compleet gerestyled en voorzien van een nieuwe, zuinige motor met drie cilinders. “Hij oogt chic, maar springt er niet echt uit in het verkeersbeeld. Beetje behoudend design, vooral gericht op veel ruimte. Maar dat vind ik persoonlijk ook veel belang-rijker”, zegt testrijder Marc.

Tien plus- en/of minpunten

  • Stil.
  • Fijne motor met voldoende kracht.
  • Comfortabele stoelen.
  • Soepel schakelen.
  • Prettige veiligheidselektronica.
  • Goed zicht naar voren.
  • Instap prima door grote portieren, wel aan de lage kant.
  • Heel veel ruimte.
  • Navigatiesysteem omslachtig.
  • Zicht naar linksachter beperkt door raamstijlen.

De concurrentie

Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost Trend Edition Business

100 pk / 170 Nm • 10 cm langer
A-label, 122 g CO2/km, 1 op 18,5*
Vanaf € 28.235
* Fabrieksopgave

Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo Edition

110 pk / 195 Nm • 13 cm groter
A-label, 123 g CO2/km, 1 op 18,5*
Vanaf €28.049

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSi style

110 pk / 200 Nm • 7 cm groter
A-label, 126 g CO2/km, 1 op 18,5*
Vanaf €30.600

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Auteur