Autotest: Hyundai Tucson 1.6T-GDI

Getty Images

Henry van Herpen (69) is gepensioneerd machineontwikkelaar. Zijn vrije tijd zet hij onder andere in voor de lokale ziekenomroep. Hij rijdt zo’n 15.000 kilometer per jaar in zijn Kia cee’d Wagon uit 2013.

Henry rijdt de meeste kilometers met de caravan aangekoppeld. Samen met zijn vrouw doorkruisen zij dan Europa, om te stoppen op de mooiste plekken. Maar ook zitten ze vaak op de weg om familie en vrienden te bezoeken. Omdat ze de auto best veel gebruiken, zou een wat hogere instap en dito zit welkom zijn.

Specificaties Hyundai Tucson 1.6T-GDI

  • Motorinhoud 1591 cc
  • Vermogen 177 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 op 13,7*
  • Energielabel E*
  • CO2-uitstoot 169 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh) 448x185x165
  • Gewicht 1424 kg
  • Vanaf-prijs 1.6i GDI/32 pk €26.995
  • Vanaf-prijs geteste 1.6T-GDI €34.995

*Fabrieksopgave

Het oordeel

De Hyundai Tucson is zo’n auto die nét iets hoger zit dan de gemiddelde wagen. Dat is fijn bij het instappen en daardoor kijk je over het meeste andere verkeer heen. “Er zijn ook auto’s die dan weer net té hoog zijn. Daar ‘val’ je als het ware weer uit als je wilt uitstappen. De Tucson is precies hoog genoeg”, constateert Henry.

De testauto zit boordevol veiligheidssystemen, maar die zitten niet op alle modellen. Feit is dat ze het rijden stukken veiliger en comfortabeler maken.

Over twee van die systemen is Henry bijzonder te spreken. De camera die verkeersborden ‘leest’, zodat je altijd op de hoogte bent van de meest recente snelheidsbeperking, en het bijzondere Lane Keeping Assist System (LKAS). Dit systeem zorgt ervoor dat de auto netjes op zijn eigen wegdeel blijft (standaard vanaf het één-na-hoogste uitrustings­niveau). “LKAS zal vooral door caravanrijders worden gewaardeerd”, zegt Henry. “Het ontlast je handen en polsen bij lange ritten en waarschuwt je als je toch wat indommelt. Zolang je je handen aan het stuur hebt, volgt het zelfs flauwe bochten in de weg door automatisch iets bij te sturen.”

Al met al heeft Henry het rijden met deze Tucson als erg prettig ervaren. “De stoelen zitten fijn en zijn traploos verstelbaar. Het interieur ziet er netjes en verzorgd uit en in het donker zijn alle knopjes prettig verlicht. Van motorgeluid ervaar je nauwelijks iets en rijgeluiden zijn ook bij hogere snelheden voorbeeldig. Inhalen gaat moeiteloos. Mijn vrouw heeft de stoelverwarming als zeer prettig ervaren. Alleen al om die reden zou ze een Tucson willen rijden”, vertrouwt Henry ons toe. Die stoelverwarming is standaard, behalve op de basisuitvoering.

Henry’s conclusie: “Het is een fijne auto, die zeker op het wensenlijstje terecht komt. Vooral omdat het een prettige reiswagen is.” ▪

Tien plus- en/of minpunten

 +  Gemakkelijke, hoge instap.

 +  Sportief ogend SUV-model.

 +  Krachtige, soepele motor.

 +  Weinig motor- en rijgeluiden.     

 +  Prettig lichte besturing.

 +  Comfortabele vering.

 +  Reservewiel aanwezig.

 –  Bovengemiddeld brandstofverbruik.

 –  Slecht zicht naar links- en rechtsachter.

 –  Kaarten navigatie niet up-to-date.

De concurrentie

Andere ‘hoge instappers’

Mazda CX-5

• 165 pk

• 8 cm langer dan Hyundai Tucson

• C-label, 139 g CO2/km, 1 op 16,7*

• Vanaf €28.740

Getty Images

Nissan Qashqai

• 115 pk

• 10 cm korter

• C-label, 129 g CO2/km, 1 op 17,9*

• Vanaf €24.790

Getty Images

Volkswagen Tiguan 1.4 TSI

• 125 pk

• 1 cm langer

• C-label, 134 g CO2/km, 1 op 10,1*

• Vanaf €28.790

Getty Images
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine