Autotest: Opel Corsa

''Handig zo'n compacte en multifunctionele 5-deurs''

Getty Images

De Opel Corsa wordt getest door Ineke de Jager. Comfort veiligheid, voldoende bagageruimte en een makkelijke instap zijn voor Ineke heel belangrijk. De Corsa past zeker in dit plaatje.

Opel Corsa 5-deurs 1.4 Easytronic

  • Motorinhoud: 1398 cc
  • Vermogen: 90 pk
  • Gemiddeld verbruik:
  • 1 op 21,3*
  • Energielabel: B*
  • CO2-uitstoot: 110 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh):
  • 402 x 194 x 148 cm
  • Gewicht: 1063 kg
  • Prijs geteste Easytronic-uitvoering: €15.495
  • Vanafprijs Opel Corsa: €13.995

* Fabrieksopgave.

Ineke de Jager (65) heeft het druk. Gezellig druk. Ze is oma, vrijwilliger bij de kledingbank en de tennisclub, ze tennist en wandelt, en is ook nog tennis-, zwem- en oppasoma. Veel kilometers gaan per fiets, maar als oppasoma rijdt ze zo’n 5000 kilometer per jaar in haar Honda Accord uit 1997.

Wensenlijst: een nieuwe auto
Voor Pluslezeres Ineke staat een andere auto, nieuw of een jonge tweedehands, hoog op het wensenlijstje. Veel eisen heeft ze niet: de auto moet vooral veilig zijn én multifunctioneel. Wanneer ze met haar oppaskinderen door Brabant rijdt, is dat inclusief tennis- of zwemspullen, of spullen om een zonnig middagje op een stadsstrandje door te brengen. Ze heeft dus wat ruimte nodig.

Het oordeel
De geteste Opel Corsa voldoet ruimschoots aan ­Inekes verwachtingen. In de kofferruimte vindt een hele berg sportspullen een riante plek en de kinderen stappen snel in en uit door de achterdeuren. “De Maxi-Cosi zit er bovendien snel in”, aldus de multi­functionele oma. Haar eigen auto heeft maar twee portieren. Onhandig. “Vooral die achterdeuren zijn belangrijk. Ik moet nogal eens op pad met een kinderzitje en dat is een hoop gehannes als je maar twee deuren hebt. Die zijn vaak groot en dat is lastig wanneer je krap geparkeerd staat, in een parkeergarage bijvoorbeeld”, is haar ervaring. De compacte afmetingen van de Opel Corsa bevallen haar ook goed: “Handig bij het inparkeren.”

De instap van de testauto is voor Ineke heel wat beter dan de lage instap van haar eigen auto. Omdat een deel van haar familie niet in de buurt woont maar in de Randstad, en ze verder veel in de stad rijdt, blijkt de Easytronic automatische versnelling eveneens een uitkomst. Dit is niet een echte automaat, maar een ‘gerobotiseerde’ handgeschakelde versnellingsbak. Een koppeling ontbreekt, dat doet de ‘robot’ voor je. Gevolg is wel dat je het op- en terugschakelen iets meer voelt dan bij een automaat. Bij deze ­Easytronic van de derde ­generatie is dit echter minimaal merkbaar.

Comfortabel dus en goedkoper dan de klassieke automatische versnellingsbak. “Het werkt perfect. Vooral als je veel moet stoppen en optrekken. Voor mij absoluut een overweging bij een volgende auto. En die volgende, dat zou best weleens deze Corsa kunnen zijn. De prijs is namelijk heel aantrekkelijk. Misschien zelfs wel inclusief het winterpakket (€395, red.). Dan kun je stuur en stoelen verwarmen. Dat lijkt me heerlijk!”

De plus- en/of minpunten
 +  Pittige motor.
 +  Goed verkeersoverzicht.
 +  Goede stuurbekrachtiging, licht en toch direct.
 +  Automatische ruitenwissers.
 +  Stil binnen.
 +  Flinke bagageruimte.
 +  Gemakkelijk in te parkeren.
 +  Duidelijk en informatief dashboard.
 +  Gemakkelijke instap.
 +/- Easytronic is heel handig, maar je voelt hem wel schakelen. Vooral op lage snelheid.

De concurrentie

Volkswagen Polo 1.0 MPI
• 75 pk
• 5 cm korter
• B-label, 108 g CO2/km, 1 op 20,8*
• Vanaf €16.650

Getty Images


Peugeot 208 1.0 PureTech
• 68 pk
• 5 cm korter
• A-label, 102 g CO2/km, 1 op 22,7*
• Vanaf ca. €14.870

Getty Images

Ford Fiesta 1.0
• 65 pk
• 5 cm korter
• A-label, 99 g CO2/km, 1 op 23,3*
• Vanaf ca. €13.815

Getty Images

 
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine