Autotest: Peugeot 3008 GT

Getty Images

Orthopedisch chirurg Nico Bennink testte de Peugeot 3008 voor de Plus Autotest. In dit artikel leest u zijn bevindingen en wordt de auto vergeleken met de concurrenten.

Nico Bennink (60) is orthopedisch chirurg. Een auto mag voor hem best bijzonder zijn en daarom rijdt hij nu in een Volvo XC90 met V8-motor (uit 2005) of in zijn sportieve Volvo V70 R (2004). Ook op twee wielen voelt hij zich thuis en daarom heeft hij ook nog een Honda Crosstourer. In totaal legt hij zo’n 22.000 kilometer per jaar af. Autorijden is echt een hobby van Nico, maar dan moet de auto waarin hij rijdt wel aan een aantal voorwaarden voldoen: vermogen en stilte zijn hierbij de belangrijkste. En natuurlijk het uiterlijk, een onderdeel waarop de Peugeot 3008 meteen scoort. “Dit ziet er goed uit”, roept Nico als hij een rondje om de Auto van het Jaar 2017 loopt. “Stoer. Dik.”

  • Motorinhoud: 1598 cc
  • Vermogen: 165 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 17,5*
  • Energielabel: C*
  • CO2-uitstoot: 129 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh):
  • 445 x 184 x 162 cm
  • Gewicht: 1275 kg
  • Vanafprijs geteste versie: €39.890
  • Vanafprijs (1.2 PureTech 130 handgeschakeld): €30.360

Het oordeel

'De afwerking ziet er prima uit. Fijne materialen, mooie lay-out en alles goed onder handbereik.” De stoelen bieden lekker veel steun in de rug, maar de lange benen van Nico zijn minder blij met de korte zitting en de brede middentunnel: “Hierdoor kan ik mijn rechterbeen eigenlijk niet lekker laten rusten.” Maar voor de rest zit Nico lekker relaxed terwijl de kilometers onder de 3008 door glijden. “Het kleine stuur ligt goed in de hand en stuurt heel fijn.” Dat stuur wordt trouwens geholpen door een ‘virtuele’ hand, die bijstuurt als je over de lijnen dreigt te gaan zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Dit voorkomt ongewenst slingeren.

“Ook het systeem dat aangeeft dat er iemand in je dode hoek zit, vind ik erg prettig. Al die veiligheidssystemen helpen je om stressvrij te reizen. De pittige motor en fijne automaat dragen daar trouwens ook aan bij.” Het volledig digitale dashboard is fraai. “Vooral omdat je kunt kiezen of je klokjes wilt zien, alleen de snelheidsmeter of de breed uitgemeten navigatieaanduidingen. Jammer is wel dat de resterende actieradius of het gemiddelde verbruik na een paar seconden weer uit beeld verdwijnen.” De ruimte aan boord is prima, alleen achter de ver naar achter geschoven stoel van Nico is de beenruimte beperkt.

“De bagageruimte is goed bereikbaar. Zeker in deze versie, want met een zwaai van je been opent en sluit de klep vanzelf. Handig als je een volle boodschappenkrat in handen hebt.” Hoe dat kan? De auto opent en sluit sleutelloos: de sleutel op zak hebben, is voldoende. “Al met al vind ik het een mooie auto met veel uitrusting, vermogen en luxe voor zijn geld”, zegt Nico. “Hij zou zelfs niet misstaan in een duurder segment. Ja, deze auto is voor mij zeker het overwegen waard.”

    Tien plus- en/of minpunten

    + Mooie vormgeving, goede afwerking.
    + Heel stil.
    + Pittige motor.
    + Goede automaat.
    + Ligt goed in de bocht, helt niet over.
    + Prima verlichting.
    + Rustige besturing.
    + Veel veiligheidssystemen.
    – Zitting kort en niet in hoek verstelbaar.
    – Iets te vlakke acceleratie.

    De concurrentie: andere SUV’s met automaat

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI

    Getty Images
    • 150 pk, 6-traps automaat
    • Lengte: 4 cm langer
    • C-label, 138 g CO2/km, 1 op 16,7*
    • Vanafprijs: €36.400

    * Fabrieksopgave

    Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD

    Getty Images
    • 177 pk, 7-traps automaat én vierwielaandrijving
    • Lengte: 4 cm langer
    • F-label, 175 g CO2/km, 1 op 13,3*
    • Vanafprijs: €42.385

    * Fabrieksopgave

    Ford Kuga 1.5 Ecoboost 4WD

    Getty Images
    • 182 pk, 6-traps automaat én vierwielaandrijving
    • Lengte: 7 cm langer
    • F-label, 171 g CO2/km, 1 op 13,5*
    • Vanafprijs: €42.995

    * Fabrieksopgave

    Meer autonieuws op www.plusonline.nl/auto.

    Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine September 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

    Auteur