Autotest: Renault Espace

‘Een sportieve automaat met veel comfort''

Getty Images

Deze maand wordt de Renault Espace getest door Pluslezeres Francis Thole.

Renault Espace Energy TCe 200 EDC Initiale Paris

Motorinhoud 1618 cc
Vermogen 200 pk
Gemiddeld verbruik* 1 op 16,1
Energielabel* A
CO2-uitstoot* 140 g/km
Afmetingen (lxbxh) 486 x 189 x 168 cm
Gewicht 1684 kg
Prijs geteste uitvoering €51.490
Vanaf-prijs Renault Espace €43.990

*) Fabrieksopgave.

Francis Thole (54) is senior purser en vliegt heel wat kilometers. Met haar gezinsauto, een Toyota Avensis Verso, worden iets minder kilometers op de teller gezet: zo’n 10.000 per jaar.

De Toyota wordt voornamelijk gebruikt om boodschappen te doen, op vakantie te gaan en bezoekjes her en der in het land af te leggen. Francis rijdt in haar ‘eigen’ Volkswagen Polo vaak op en neer naar Schiphol. Maar ze waardeert de hogere zit van de Verso meer en zou zoiets zeker zoeken in een volgende auto. Ruimte is ook van belang. De kinderen gaan niet altijd meer mee, maar als ze meegaan, hebben ze nu veel meer ruimte nodig dan toen ze klein waren.

Het oordeel

De Renault Espace is van oudsher een ruimte­wonder. Toen de auto midden jaren tachtig zijn debuut maakte, zette hij meteen een trend. Sindsdien zijn de zogeheten ruimtewagens, groot en klein, niet meer aan te slepen. Misschien is het daarom dat de hoofdontwerper van Renault, Laurens van den Acker, met de nieuwste versie van de Espace iets anders wilde bereiken. Nog altijd is de auto een ruimtewagen, maar aan de buitenkant ziet hij er sportiever uit dan ooit tevoren. Dit komt onder andere door de lagere daklijn, wat in het interieur wel iets van het ruimtegevoel wegneemt. Het bagagevolume is nog altijd riant, maar hier geeft hij wel wat toe op zijn voorganger. Toch blijft er meer dan genoeg over.

“Dat het plafond lager is, merk je wel”, zegt Francis. “Je zit al snel met je hoofd tegen het plafond, zeker als je de stoel hoger zet voor een goed verkeersoverzicht. Maar het comfort is meer dan voldoende. De stoelen zitten heerlijk en wat de bediening betreft wijst alles zich vanzelf. En dan die automaat: geweldig. Lekker snel optrekken, sportief rijden, daar hou ik van.”

De testversie zit bomvol opties, te veel om op te noemen. “Op zich vind ik dat wel prettig”, zegt Francis, “maar de massagestoelen of de vier wielen die allemaal meesturen in een bocht zou ik liever inruilen voor een standverwarming, zodat je lekker warm kunt wegrijden op koude dagen.”

De pittige motor, de goede wegligging, de heerlijke stoelen en de hoge zit maken de Espace tot een fijne vakantieauto. Francis: “Ik vind het een heel fijne wagen, en als we nog jonge kinderen zouden hebben, zou ik hem serieus in overweging nemen.”

TIEN PLUS- EN/OF MINPUNTEN

 +  Prima wegligging.
 +  Automaat rijdt heel prettig.
 +  Snelle reactie op het stuur.
 +  Snel optrekken in de sportstand.
 +  Overzichtelijk, alles wijst zich vanzelf.
 +  Veilig gevoel, makkelijke instap, hoge zit.
 –  De lichtschakelaar raak je soms ongewild aan tijdens het sturen.
 –  Lage daklijn.
 –  De automaatpook is onverlicht: moeilijk om ’s avonds een rijselectie te maken.
 –  Lage obstakels worden niet goed opgemerkt door het parkeersysteem.

De concurrentie

Volkswagen SHARAN 1.4 TSI EXCLUSIVE Series
- 150 pk
- 1 cm korter dan de Espace
- B-label, 156g CO/km, 1 op 14,9
- Vanaf circia 49.190 euro

Getty Images

FORD GALAXY 2.0 ECOBOOST TITANIUM
- 240 pk
- 1 cm korter
- D-label, 180g CO/km, 1 op 12,7
- Vanaf circa 54.285 euro

Getty Images


BWM 220IA GRAN TOURER
- 192 pk
- 30 cm korter
- C-label, 139g CO/km, 1 op 16,9
- Vanaf 40.064 euro
Getty Images

 
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine