Autotest: Seat Arona

‘Fijn dat je over het verkeer uitkijkt'

Getty Images

Corine van Donkersgoed (51) is gewichtsconsulente en werkt daarnaast als adviseur arbeid voor mensen met autisme. Voor zowel werk als bezoekjes aan familie en ­vrienden rijdt ze in een Peugeot 107, die jaarlijks zo’n 15.000 km voor de kiezen krijgt. Goed zicht rondom, pittigheid, gemakkelijk in- en uitstappen en ruimte zijn voor Corine belangrijke eigenschappen van een auto. Of ze voor de Seat Arona gaat, vertelt ze in tien plus- en minpunten.

Seat Arona 1.0 TSI FR 115 pk automaat
Motorinhoud: 999 cc
Vermogen: 115 pk
Gemiddeld verbruik: 1 op 20,0*
Energielabel: C*
CO2-uitstoot: 112 g/km*
Afmetingen (lxbxh): 414 x 178 x 155 cm
Gewicht: 1212 kg
Vanafprijs geteste versie: €27.450
Vanafprijs Seat Arona (1.0 TSI 95 pk): €19.650

*Fabrieksopgave.

Het oordeel

Kijk op de gemiddelde parkeerplaats en je zult zien hoe ‘verliefd’ veel automobilisten op een hogere auto zijn. Ook Corine heeft een voorkeur voor dit soort modellen en de Seat Arona voldoet hier op het oog ­helemaal aan. “Het is een stoere auto, maar niet ­overdreven groot. Dat is erg handig als je vaak op drukke plekken bent. Parkeren en manoeuvreren wordt er ­gemakkelijker op.”

De test-Arona beschikt over een aantal moderne veiligheidssystemen, zoals een cruisecontrol die automatisch afstand houdt tot de voorligger en camera’s die in de gaten houden of je wel netjes binnen de lijntjes op de weg blijft rijden. Doe je dat niet, dan stuurt de auto vanzelf bij. 

Corine: “Zeker op lange ritten is dit wel zo veilig. Als het saai wordt of als je moe wordt, dan helpt het echt. In het dagelijks verkeer gebruik ik het minder. De cruise-control werkt dan niet zoals ik zelf zou reageren. Als de snelheid zich aanpast aan die van mijn voorganger, duurt het te lang voor je op snelheid zit als je weer kunt inhalen. Dat regel ik dan liever zelf. Zeker omdat deze Arona best pittig reageert, ook als is het maar een ­kleine motor. De automaat pakt snel op en hij flitst er echt vandoor. Hij is best snel. Dat mag ik wel.”.

De wat hogere instap vindt ze fijn. “Bovendien levert het een prima overzicht op, ook door de grote ramen. De Arona is ruim genoeg voor een heel gezin met ­bagage. Echt een heel prettige auto die zeker het overwegen waard is, helemaal vanwege de prijs. Misschien dat ik niet meteen voor deze topversie zou gaan, maar wel voor deze motor.” De uitvoering met 115 pk (dan wel handgeschakeld) is er vanaf €23.950.

Tien plus- en/of minpunten

 +  Goede in- en uitstap.
 +  Veel (bagage)ruimte.
 +  Compacte afmetingen.
 +  Heel veel overzicht.
 +  Prettige veiligheidssystemen.
 +  Pittige motor.
 +  Goede stoelen.
 +  Hoog comfort, prettige sfeer.
 +  Sportief geluid bij accelereren. 
 –  Cruisecontrol pakt wat langzaam op.

De concurrentie

Andere pittige en hoge automaten

Getty Images

Opel Crossland X 1.2 Turbo
• 110 pk
• 7 cm langer
• D-label, 127 g CO2/km, 1 op 17,9*
• Vanafprijs €26.749

Getty Images

Kia Stonic 1.0 T-GDi
• 120 pk
• Gelijke lengte
• D-label, 120 g CO2/km, 1 op 19,2*
• Vanafprijs €26.495

Getty Images

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI
• 150 pk
• 9 cm langer
• D-label, 127 g CO2/km, 1 op 17,8*
• Vanafprijs €30.150
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine