De hybride auto uitgelegd

Getty Images

In het straatbeeld is het inmiddels een vertrouwde verschijning: de hybride auto. Maar waar het tien jaar geleden nog overzichtelijk was, is het aantal hybride varianten inmiddels tamelijk groot. Tijd voor wat uitleg dus.

Plug-in, full, half, mild, micro; er zijn nogal wat hybride auto’s op de markt tegenwoordig. Welke vorm het beste past bij uw autogebruik, is natuurlijk aan u om te bepalen. Een paar feiten op een rijtje kunnen u helpen.

Hybride of full hybride

In een full hybride of hybride auto vullen de verbrandingsmotor en de elektrische motoren elkaar zodanig aan dat het energieverbruik uiterst laag blijft. De auto wisselt geruisloos en zonder dat u daar iets voor hoeft te doen tussen benzinemotor en elektrische motor, al naar gelang de snelheid waarmee u rijdt. In de praktijk betekent dit vaak dat de auto juist in de stad elektrisch rijdt, waardoor er geen schadelijke stoffen vrijkomen. Verder slaat een hybride auto de energie die vrijkomt bij bijvoorbeeld rijden en remmen op in de accu van de elektrische motor - er gaat dus geen energie verloren.

Plug-in hybride

De plug-in hybride auto is een auto die u van tevoren via een stekkeraansluiting in een laadpaal oplaadt. Als berijder van een plug-in hybride moet u er dus rekening mee houden dat u een laadpaal bij uw huis nodig hebt. Zulke laadpalen zijn ook steeds meer langs de openbare te vinden, bijvoorbeeld op parkeerplaatsen en bij benzinestations. De plug-in hybride auto laadt overigens ook tijdens het rijden op, net als de full hybride.

Half of mild hybride

De half of mild hybride auto is niet in staat om enkel op elektriciteit te rijden. Op het moment dat u wegrijdt, opschakelt of op de snelweg rijdt, helpt de elektromotor de verbrandingsmotor, waardoor de auto minder schadelijke stoffen uitstoot. Voor wat betreft het brandstofverbruik kan de half hybride auto een besparing van zo’n 15 procent opleveren - ter vergelijk: een hybride auto kan in het stadsverkeer een energiebesparing van ongeveer 40 procent halen.

Micro hybride

De micro-hybride auto beschikt niet over een elektromotor; de naam is dus ietwat verwarrend. Om brandstof te besparen, maakt de micro-hybride auto gebruik van een start/stopsysteem: op het moment dat u voor het verkeerslicht moet wachten, slaat de motor af. Zodra u het gaspedaal weer indrukt, start de motor automatisch weer op. Qua brandstofbesparing levert de micro hybride auto ongeveer 10 procent op.

Elektrische auto met range-extender

Voor de volledigheid willen we hier ook nog even de elektrische auto met range-extender en de volledig elektrische auto noemen. Een elektrische auto met range-extender rijdt in principe elektrisch maar beschikt over een kleine benzinemotor die de accu tijdens het rijden oplaadt. De actieradius van dit autotype is daardoor groter dan die van de volledig elektrische auto. De volledig elektrische auto heeft geen brandstofmotor; bezoekjes aan de benzinepomp zijn dus verleden tijd en de uitstoot is altijd nul. Daar staat tegenover dat de actieradius van de elektrische auto tot op heden ongeveer 150 kilometer bedraagt, daarna moet u de auto weer opladen.

Auteur