Honda CR-Z 1.5 GT Hybride, en toch snel

De zuinige, groene CR-Z heeft iets bijzonders in huis voor een hybrideauto (gecombineerde elektro-/brandstofmotor): een handgeschakelde versnellingsbak in plaats van de gebruikelijke automatische versnellingsbak. Hiermee wil Honda aangeven dat de CR-Z een echte sportcoupé is, opvolger van de roemruchte CRX uit de jaren negentig.

Sportief en zuinig

De elektromotor assisteert de 1.5 liter benzinemotor wanneer er extra power nodig is, met als gevolg vlotte rijeigenschappen en een aangenaam brandstofverbruik. Met andere woorden: van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden, topsnelheid 200 km/u, een gemiddeld verbruik van 1 op 20 (als de rechtervoet in bedwang wordt gehouden)
en een milieuvriendelijke CO2-uitstoot van 117 gr./100 km. De CR-Z is er al vanaf €24.990. De door Plus Magazine gereden GT is het topmodel en kost €28.690.

Meer informatie op: www.honda.nl

De Pluslezer

Missing media-item.

Peter de Bruijn (52) werkt bij de overheid en gaat dagelijks op de fiets naar zijn werk. Hij rijdt ruim 15.000 ­kilometer per jaar. Dat is voor familie- en vriendenbezoek en buitenlandse vakanties.

Peters autotest in tien punten

Peter rijdt in een Opel Zafira, met een zitpositie hoog boven de weg. Iets totaal anders dan de erg lage Honda CR-Z sportcoupé. Zijn ervaringen vat hij samen in tien plus- en/of minpunten:

+ Soepele motor.
+ Sportieve look.
+ Overzichtelijk en bijzonder vormgegeven dashboard.
+ Keuzeknop voor sportief, normaal of extra zuinig rijden.
+ Sportstuur met bediening voor audio/telefoon/cruisecontrol.
+ Veilig gevoel.
- Extreem lage instap.
- Zeer beperkt zicht naar achteren.
- Weinig beenruimte voor langere bestuurders.
- Volwassenen passen amper achterin.

Het oordeel
“Het is een sportief uitziende en rijdende auto. Absoluut geen gezinswagen, omdat achterin heel weinig plaats is. Lekker cruisen met twee personen gaat perfect. En nog
zuinig ook. Ik heb overigens niks gemerkt van het hybridesysteem. Het is ­rijden zoals ik gewend ben.”

Het detail

Missing media-item.

“Het dashboard is heel bijzonder. In het midden van de snelheidsmeter zit een bol die groen is als ik zuinig rijd, blauw wordt als ik iets enthousiaster rijd en felrood oplicht als ik het gaspedaal te diep indruk.”

De professional

Missing media-item.

Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten

+ Zonder meer een aparte verschijning.
+ Een gunstig verbruik dankzij ’t kleine beetje elektrische energie.
+ De auto heeft compacte maten, maar toont toch niet klein.
+ Er kan zowel sportief als ‘groen’ gereden worden.
+ De bediening van de versnellingsbak is erg goed.
+ Goede prestaties qua optrekken en topsnelheid.
- De binnenspiegel geeft slecht zicht naar achteren.
- De achterbank is vrijwel niet bruikbaar.
- Het inparkeren gaat lastig, omdat de afstand tot de bumpers slecht in te schatten is.
- Iets te veel overstuur (zie hieronder).

Het oordeel

“Het instappen gaat redelijk, maar dan ook niet met meer dan twee personen. Er is achterin wel een vorm gemaakt die op stoeltjes lijkt, maar zitten kunt u er niet. De CR-Z is een tweezitter. Ik vrees toch dat dit voor veel mensen een tegenvaller is.
Het zicht naar achteren is minimaal, waardoor alleen de buitenspiegels overblijven. Lastig met parkeren uiteraard, temeer daar de afstand tot de vier hoeken van de auto toch al moeilijk te bepalen is.

Het rijden in de CR-Z is goed te doen. De auto heeft last van wat overstuur. Overstuur is het wegglijden van de achterwielen bij het nemen van bochten. Het is gemakkelijk te corrigeren (stuur in tegenovergestelde richting draaien) en zeker niet gevaarlijk.
Ik merk eigenlijk weinig van het hybrideconcept, waarbij de normale motor ondersteund wordt door elektrische aandrijving. Dat een van de meters van kleur verandert op het dashboard is leuk om te zien. Groen is zuinig en bij sportiever rijden wordt de klok rood.

Voor efficiënt rijden is er een eco-stand. De sportstand kan ingeschakeld worden voor als u een keer ‘stoer’ wilt rijden. Deze hybride van Honda is wat dat betreft niet een alledaagse auto. Zowel van binnen als van buiten is hij een aparte verschijning.”

De concurrentie: andere hybrides

Toyota Prius 1.8 HSD                
• 0 tot 100 km/u: 10,2 sec.
• Flink zuiniger (1 op 26)
• 89 gr. CO2/100 km
• Vanaf €25.990

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid
• 0 tot 100 km/u: 11,4 sec.
• Flink zuiniger (1 op 26)
• 89 gr. CO2/100 km
• Vanaf €22.990

Honda Insight
1.3 i-VTEC
• 0 tot 100 km/u: 12,4 sec.
• Zuiniger (1 op 23)
• 101 gr. CO2/100 km
• Vanaf €19.99

Auteur