Kabinet: we moeten massaal aan de elektrische auto

De vraag is alleen hoe? De goedkoopste elektrische auto is namelijk twee keer zo duur als een brandstofauto. En de prijzen blijven waarschijnlijk hoog. En dat is nog afgezien van de andere beperkingen.

Laten we Citroën als voorbeeld nemen. Met de C Zero heeft dit merk momenteel de goedkoopste elektrische auto op de markt, met een prijskaartje van 22.360 euro. In dit 'karretje' kunnen vier volwassenen en wat boodschappen achterin. Maar wie de Zero wilt kopen ziet in de showroom voor hetzelfde bedrag ook een C4 staan, een grote gezinsauto. Conclusie: een elektrische auto is onbetaalbaar voor de particulier. 

''Elektrische auto's zijn duur,'' zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ''De prijs daalt alleen als de aantallen die de fabrikanten bouwen stijgen. De vraag in Nederland alleen is daar te klein voor. Dus moeten we het doen met het stimuleren van elektrisch rijden. We hebben al eerder berekend dat je met een aanschafsubsidie van 6000 euro heel ver komt.'' 

Het kabinet vindt dat er in 2030 bijna drie miljoen elektrische auto's in Nederland moeten rijden: nu zijn dat er nog slechts enkele tienduizenden. De Bovag ziet dat nog niet zo snel gebeuren. Er worden jaarlijks zo'n 430.000 nieuwe auto's verkocht. Om de doelstellingen van het kabinet te halen zou over een paar jaar iedere nieuw, aangeschafte auto een elektrische moeten zijn. 

''Elektrisch rijden moet goedkoper,'' zegt ook hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft. Hij denkt dat elektrisch rijden rond 2024 even duur is als rijden op benzine. ''De prijzen van batterijpakketten dalen nu 15 procent per jaar. Elektrische auto's kunnen goedkoper en beter worden. De aanschaf van een elektrische auto is weliswaar ook in 2024 nog duurder, maar het onderhoud en de 'brandstofkosten' zijn veel goedkoper dan bij een benzineauto. '' 

Autofabrikanten beloven tientallen nieuwe elektrische auto's in alle prijsklassen. Door bijvoorbeeld milieuzones in te voeren voor alle brandstofauto's, kan de overheid het elektrisch stimuleren. ''Maar er is een enorme adder onder het gras. Fabrikanten verdienen nauwelijks aan elektrische auto's. Als zij ervoor kiezen om hun marges groter te laten worden, blijven elektrische auto's duur en wordt het doel voor 2030 niet gehaald.'' 

Waar ook naar gekeken moet worden is hoe we al die miljoenen elektrische auto's gaan opladen. In 2030 zouden er 1,8 miljoen publieke laadpalen moeten zijn. Het huidige elektriciteitsnet kan dat niet aan. 

De autobranche is over één ding wel duidelijk: het stimuleren van elektrisch rijden betekent niet dat mensen die benzine of diesel rijden, bestraft moeten worden. 

Bron(nen):