PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Kent u deze klassieke auto's nog?

Deze inmiddels klassieke auto’s werden precies 50 jaar geleden gelanceerd. Kent u ze nog, en heeft u er weleens in gereden?

Gezinslieveling: de Ford Escort

Het beroemde Coca-Colaflesje vormde de inspiratiebron voor de ontwerpers van deze compacte Ford, die de inmiddels belegen Anglia moest vervangen. De frisse lijnen van de gloednieuwe Escort sloegen aan, en dankzij de tandheugelbesturing en en MacPherson-veerpoten reed hij ook nog eens uitstekend. Europese gezinnen omarmden de Escort en na zes jaar had Ford er maar liefst twee miljoen van verkocht. Pas na vijf modelgeneraties werd de Escort eind vorige eeuw afgelost door de Ford Focus.

Zijn tijd te ver vooruit: de NSU RO 80

Saaie burgermanwagens kwamen er uit de fabriek van NSU in Duitsland, en daar moest maar eens verandering in komen, vond de directie. Zij liet daarom een auto ontwerpen met een zeer vooruitstrevende wigvorm, die de luchtweerstand verlaagde. Maar het meest bijzondere van de NSU RO 80 school onder de motorkap. Hij werd namelijk aangedreven door een wankelmotor, die niet met zuigers en cilinders werkt maar met een ronddraaiende rotor. Naast alle voordelen heeft die wel een groot nadeel: hij verbruikt nogal veel brandstof. De oliecrisis van 1973 betekende dan ook helaas de doodsteek voor deze revolutionaire Duitser, die zijn tijd te ver vooruit was.

Een Eend, maar dan hip: de Citroën Dyane

De Citroën Dyane was een hippere versie van de aloude 2CV, die in de jaren zestig ging lijden onder de concurrentie van de Renault 4 en – uit eigen huis – de Citroën Ami. De sympathieke Française valt onder meer op door haar holle deuren, die voor extra stevigheid zorgen. De ontwerpers wilden ze eigenlijk bol maken, maar dat mocht niet. De Dyane mocht namelijk niet breder worden dan de Lelijke Eend waarop zij is gebaseerd.

Miskend talent: de Daf 33

Hoe slim zijn Variomatic-aandrijving ook was, de Daf heeft altijd last gehad van een wat truttig imago. Dat is niet helemaal terecht, want naast de geavanceerde traploze versnellingsbak had de Daf 33 ook een koetswerk dat was getekend door de beroemde Italiaanse ontwerper Michelotti. Hij werd aangedreven door een luchtgekoeld boxermotortje dat een – ook voor die tijd - zeer bescheiden 33 pk produceerde.

Niet kapot te krijgen: de Volkswagen Transporter 2

Volkswagen lijkt het patent te hebben op auto’s die tientallen jaren lang meegaan. Denk maar aan de Kever en de Golf. De Transporter – waarvan het idee is bedacht door de toenmalige Nederlandse importeur Ben Pon – is ook al zo’n klassieker. In 1967 kwam de tweede generatie van deze robuuste bestelwagen uit. Hij was groter en veiliger en voorzien van veel meer ramen dan het oermodel. Ook de T2, zoals hij door liefhebbers wordt genoemd, verkocht als warme broodjes. Het allerlaatste exemplaar rolde pas in 2013, dus bijna een halve eeuw later, van de lopende band in de VW-fabriek in Brazilië.

Dit zijn de 10 populairste auto's van vroeger

Doe nu de Klassieke Auto Quiz

hoofdbeeld: autotrader.nl