Betaalbare, kleine elektrische auto's verbruiken in een praktijktest vaak minder energie dan volgens de fabrieksopgave. Sommige voordelige stekkerauto's presteren ruim tien procent beter dan aangegeven.
Dat blijkt uit een praktijktest van de ANWB. Acht verschillende modellen voordelige stekkerauto's zijn getest. De aanschafprijs van de auto's ligt tussen de 18 en 26 duizend euro. De zuinigste in de test is de Hyundai Inster met een verbruik van 13,3 kWh/100 km. Dat is 7 tot 10,7 procent zuiniger dan de fabrieksopgave van 14,3 tot 14,9 kWh per 100 kilometer. Het grootste verschil werd gemeten bij de Citroën ë-C3. Volgens de fabrikant is het verbruik 16,6 kWh per 100 km. De ANWB heeft 14,4 kWh gemeten, een verschil van 13,3 procent. Ook bij de Leapmotor T03 is het verschil groot. Dit model is in praktijk 12,8 procent zuiniger dan volgens de officiële opgave.
Bij de auto's die slechter presteren dan de fabrieksopgave is het verschil tussen het geteste en opgegeven verbruik kleiner. De BYD Dolphin Surf verbruikt 9,7 tot 3 procent meer stroom, terwijl de Dongfeng Box 1,9 procent meer verbruikt dan aangegeven.
Om het verbruik te testen is met alle acht auto's een rit gemaakt onder gelijke omstandigheden, dat wil zeggen dezelfde temperatuur en dezelfde route. De praktijktest is in de zomer uitgevoerd, bij een temperatuur rond de 20C. Bij lagere temperaturen ligt het verbruik hoger.