Lezersreview: Honda Insight, sportief op stroom

Een Pluslezer nam samen met Michiel de Honda Insight onder de loep.

Hoogspanning

De Honda Insight spaart het milieu door zijn hybride-aandrijving. In dit geval in de vorm van accu’s die de – relatief – kleine benzinemotor ondersteunen wanneer er extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij het accelereren. Puur elektrisch rijden kan de Insight dus niet. Resultaat: een gemiddeld verbruik van 1 op ruim 24.

Belastingvoordelen als gevolg van zijn ‘schone’ instelling zorgen voor een scherpe prijs: €20.390. Daarbij heeft de Insight een prettige standaarduitrusting met onder meer climate control, automaat, brandstofbesparend start-stopsysteem en comfortabele stoelen. Evenals een stille motor, die alleen bij het accelereren van zich laat horen.

Honda Insight 1.3i-DSI VTEC IMA

  • Motorinhoud: 1339 cc
  • Vermogen: 98 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 op 24,4
  • Energielabel: A-label
  • CO2-uitstoot: 96 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 440x170x143 cm
  • Gewicht: 1176 kg
  • Prijs: vanaf €20.390

De Pluslezer

Felix’ autotest in tien punten
Omdat Felix veel tijd in de auto doorbrengt, is comfort voor hem belangrijk. Ook voldoende bagageruimte en sportiviteit worden gewaardeerd. Of de Honda Insight aan deze eisen voldoet, maakt hij duidelijk aan de hand van zijn tien plus- en minpunten:
+ Stuurt soepel, gaat goed door de bocht.
+ Behoorlijke laadruimte, stoelen zijn makkelijk plat te leggen.
+ Prettige instap voorin, achterin iets krapper.
+ Ruim interieur.
+ Zuinig.
+ Zicht naar voren en opzij goed.
+ Grote buitenspiegels.
+/- Bij accelereren veel geluid, op snelheid heel stil.
- Balk in achterruit hindert het zicht naar achter.
- Model minder mooi.

Het oordeel
“De Insight is absoluut een prettige auto. Als hij op snelheid is, hoor je de motor amper. Dit zóu mijn volgende auto kunnen zijn, hoewel tegen die tijd misschien een elektrische auto op mijn verlanglijstje staat.”

Het detail
“De puntige achterkant vind ik minder mooi. Ook de
balk die de achterruit in tweeën deelt, is hinderlijk. De snelheidsmeter daarentegen is een fraai detail: het lijkt alsof de snelheidsaanduiding zweeft.”

Honda Insight

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Honda is zeer voordelig in het verbruik.
+ Via het dashboard heb je goede visuele hulpmiddelen.
+ De auto heeft prettige rijeigenschappen.
+ De bijtelling is slechts 14 procent.
+ Wegligging en remmen zijn ruim voldoende.
+ De ‘half-automaat’ schakelt prima.
- Het motorvermogen is voelbaar laag.
- In de automatische stand kun je niet zien welke versnelling is ingeschakeld.
- Geheel elektrisch rijden kan niet.
- De motor is te luidruchtig bij hogere toerentallen.

Het oordeel
“Echt mooi vind ik de Insight Hybrid niet, maar het model ‘snijdt’ wel goed door de lucht en heeft dus een lage luchtweerstand. Altijd gunstig voor het verbruik, naast de hybride-voordelen. Zuinig rijden doet deze Honda zeker, en met alle informatie via de displays wordt het ook nog eens een sport om op de eindbestemming te kijken wat je hebt bespaard. Om zuinig te rijden moet je wel rustig gas geven, en dat valt niet mee. Er zijn al niet zoveel paardenkrachten aan boord, en je wilt ook niet als obstakel op de weg gezien worden. Dus trap je het pedaal al snel toch dieper in dan verantwoord is volgens het groene boompje in het dashboard.

Instappen aan de voorzijde levert geen problemen op, dat geef ik een 7,5. Maar lange passagiers moeten behoorlijk worstelen om achterin in te stappen. De rijcapaciteiten zijn verder prima en het schakelen gaat erg mooi. Jammer dat je niet alleen op elektriciteit kunt rijden, al is het maar enkele kilometers. Met het gaspedaal op de bodem en de motor ingeschakeld is het namelijk niet echt genieten van de stilte.”

Honda interieur

De concurrentie: Ook weinig CO2-uitstoot

Alfa Romeo MiTo 0.9 TwinAir 85
• 85 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 23,8
• A-label, 98 g CO2/km
• Vanaf €17.350

Fiat 500 TwinAir 85
• 85 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 25
• C-label, 92 g CO2/km
• Vanaf €14.095

Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid
• 100 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 28,6
• A-label, 79 g CO2/km
• Vanaf €17.990

Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine