Nissan Note 1.2

Compact maar compleet

nissan note
Getty Images

Deze maand wordt de Nissan Note 1.2 getest. Hieronder vindt u de uitslagen en oordelen van de Pluslezer en de professional.

Vier meter veiligheid

De Nissan Note is een mini-ruimtewagen. Met een lengte van 4,1 meter is hij niet echt mini, maar toch net wat kleiner dan bijvoorbeeld een midi-versie van een multi purpose vehicle (mpv) zoals de Renault Scénic. Toch weet de Nissan een hoop ruimte(gevoel) te genereren. De hogere zit is fijn en de compacte afmetingen maken hem ook in de stad erg praktisch. Ook op comfort- en veiligheidsgebied is deze kleine auto heel volwassen. Zo heeft hij een achteruitrijcamera en waarschuwt hij als er iets in de dode hoek zit of er bij het inparkeren iets misgaat. Hij is te koop vanaf €13.790*; de door ons geteste Connect Edition is er vanaf €16.790*.

*Tot en met 30 juni geeft Nissan €1000 korting op deze prijzen.

Met de achterbank ingeklapt wordt de Nissan Note een halve bestelauto.

achterbank nissan
Getty Images


De rijpositie is heel prettig: beetje hoger dan normaal, goed uitzicht en een zeer duidelijk dashboard.
dashboard nissan
Getty Images


Nissan Note 1.2 80 pk
• Motorinhoud: 1.198 cc
• Vermogen: 80 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 liter op 21,3 km**
• Energielabel: A
• CO2-uitstoot:109/km
• Afmetingen (lxbxh): 410 x 170 x 153 cm
• Gewicht: 1080 kg
• Prijs vanaf €13.790*

 

De autotest

De Pluslezer

ineke
Getty Images
Ineke de Jager (64) is oppasoma en vrijwilligster bij verschillende organisaties. Ze rijdt zo’n 5000 kilometer per jaar in haar Honda Civic uit 1997, vooral om familie en vrienden te bezoeken. En voor boodschappen, als het regent.


 

 

 

Ineke’s autotest in tien punten
Ineke rijdt weinig. Ze kiest liever voor de fiets. “Dat is beter voor mijn gezondheid, voor het milieu en voor m’n portemonnee. Maar als ik rij, geniet ik volop.” Of ze dat ook deed in de Nissan Note, blijkt uit haar tien plus- en minpunten:

 +  Goed zicht op de weg.            
  De motor reageert soepel.
  Makkelijk sturen en inparkeren.
  Zeer duidelijk dashboard met veel informatie.
 +  Makkelijke instap.
  Genoeg ruimte om de (klein)kinderen mee te nemen.
 +  De Nissan stuurt strak.
 –  De 3-cilinder-motor maakt een verwarrend geluid: rauw en pruttelend.
 –  De auto is windgevoelig.
 –  Op de snelweg remt hij niet krachtig genoeg af op de motor.

Het oordeel
“Als ik op zoek zou zijn naar een nieuwe auto, zou ik deze Nissan Note absoluut kopen. Het uiterlijk maakt me niet zoveel uit. Hij rijdt erg fijn: daar gaat het mij om.”

Het detail
“De Nissan waarschuwt bij het parkeren, als er een auto in je dode hoek zit en als je op de weg de streep passeert zonder richting aan te geven... Daar kun je deukvrij mee door het leven.”

De Connect Edition biedt voor €900 een extraatje op het dashboard: naast het ‘gewone’ achteruitrijbeeld is de auto plus hele omgeving in helicopterview te zien.

Connect edition
Getty Images


 

De professional

Professional Michael
Getty Images
Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

 

 

 

 

Michaels autotest in tien punten
  De Note is in alle opzichten groot van binnen.
 +  Het schakelen gaat erg makkelijk.
 +  Het is een overzichtelijke auto, prettig om mee te rijden.
 +  De wegligging is uitstekend.
 +  Remmen gaat heel goed, ook als het ABS aangesproken wordt.
 +  De accessoires zijn niet alleen leuk, maar ook zinvol.
 +  Je krijgt veel auto voor een betaalbare prijs.
 +  De kilometerprijs valt mee, zeker na enkele jaren rijden.
 –  De Nissan is traag met accelereren.
   Het reservewiel ontbreekt.
 
 
Het oordeel
“Van buiten oogt hij klein, maar de binnenruimte is groot voor een auto uit dit segment. Instappen gaat makkelijk en ruim, zowel voor als achter. De achterportieren gaan erg ver open, iets wat bijna uniek is bij hedendaagse auto’s. Zelfs met vijf personen heb je nog een redelijke bagageruimte. En als je de achterbank neerklapt, lijkt de Note wel een halve bestelauto! Kortom, deze Nissan is heel veelzijdig in het gebruik. De wegligging is neutraal en de remmen behoren tot de betere in deze klasse.

Voor de acceleratie hoef je de auto niet te kopen, want die is eigenlijk te traag. Daar staat wel een voordelig brandstofverbruik tegenover. De Note heeft veel accessoires die hem erg compleet maken. Hij waarschuwt bijvoorbeeld als er iets in de dode hoek verschijnt of je over de lijn rijdt zonder richting aan te geven. En hij heeft een achteruitrijcamera. Alles bij elkaar is het een complete auto voor een redelijke prijs. Het overwegen waard als je een nieuwe auto zoekt.”
 

De concurrentie:
Ford bmax
Getty Images

Andere kleine mpv’s

Ford B-Max 1.0 Ecoboost
• Basismodel met 100 pk
• Vergelijkbare lengte
• B-label, 114 g CO2/km
• Gemiddeld verbruik: 1 op 14,9**
• Duurder, basismodel vanaf €17.800

Toyota Verso-S 1.3 VVT-i

toyota verso
Getty Images

• Basismodel met 99 pk
• Ca. 10 cm korter
• C-label, 125 g CO2/km
• Gemiddeld verbruik: 1 op 18,5**
• Duurder, basismodel vanaf €17.995

Opel Meriva 1.4 ecoFlex
• Basismodel met 100 pk
• Ca. 20 cm langer
• B-label, 132 g CO2/km
opel meriva
Getty Images

• Gemiddeld verbruik: 1 op 17,9**
• Duurder, basismodel vanaf €17.995
 

 



*Tot en met 30 juni geeft Nissan €1000 korting op deze prijzen. **Fabrieksopgaven.

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine