Skoda Rapid 1.4 TSI Greentech automaat: Weinig fratsen, veel ruimte

Getty Images

Volkswagen-dochter Skoda is met de Rapid terug bij het uitgangspunt van het concern: het maken van aantrekkelijk geprijsde auto’s. Modellen zonder poespas, maar met VW-kwaliteit.

Gedegen automaat

De Rapid is een opvallend ruime auto, tussen Fabia en Octavia in, voor een prijs waar verder alleen kleinere modellen voor te koop zijn (zie kader De concurrentie). De enige uitzondering is de Seat Toledo. Deze auto, gemaakt door hetzelfde concern, heeft vrijwel identieke afmetingen en prijzen. Een tweelingbroer dus, als het ware. De geteste Skoda is de 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline van €24.040, inclusief zeventraps automaat en een flinke uitrusting. De Skoda Rapid is als 1.2 TSI (86 pk) al vanaf €14.190 te koop.

Beenruimte

De Pluslezer

Theo Craane (65) is vervroegd gepensioneerd installatietechnicus. Hij maakt veel kilometers op zijn elektrische fiets, zijn Toyota Corolla Verso is er nu vooral voor vakanties en familiebezoek. Hiermee rijdt hij zo’n 10.000 kilometer per jaar.

Theo’s autotest in tien punten

Zijn Toyota uit 1994 rijdt nog altijd probleemloos en is heel comfortabel. Theo waardeert vooral de hoge instap. Of ook de Skoda hem kan behagen, maakt hij duidelijk aan de hand van zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Pittige motor, reageert snel en soepel.
+ Fijne automaat, je voelt de schakelmomenten niet.
+ Directe besturing.
+ Alle functies binnen handbereik/overzichtelijk dashboard.
+ Goede wegligging.
+ Stoelen met veel steun, wel wat stug.
+ Grote bagageruimte en voldoende ruimte achterin.
– Instap aan de lage kant.
– Dashboard oogt plastic-achtig.
– Zicht rondom valt tegen.

Het oordeel
“De Skoda Rapid is een prettige auto om in te rijden. Met een fijne motor en een perfecte automaat, waardoor de ­Rapid lekker snel en toch stil is. Jammer dat de voorruit iets te laag is, waardoor je hoge verkeerslichten moeilijk ziet. Ook is de hoofdruimte beperkt door het lage dak.”

Het detail

“De navigatieaanwijzingen worden ook in de display tussen snelheidsmeter en toerenteller aangegeven. Dat zorgt voor betere concentratie op de weg. Grappig: er zat een ijskrabber in de tankklep. Hoef je die niet binnen in de auto te bewaren.”

IJskrabber

De professional

Michael Bleekemolen (63) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten
+ De Skoda heeft een goede wegligging.
+ Het is rustig binnen, vrijwel geen motorgeluiden.
+ Er is werkelijk enorm veel ruimte in deze auto.
+ De Rapid Elegance is degelijk en solide.
+ Goede score in de veiligheidstesten.
+ Het schakelen van de automaat gaat subliem.
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.
– De ABS komt vrij snel in actie.
– De auto is hard geveerd.
– De Skoda is redelijk saai, zowel van binnen als van buiten.

Het oordeel
“Wil je een onopvallende auto, dan is dit een geschikt model. De Skoda Rapid is een tikje saai, maar daardoor ook tijdloos. De kwaliteit is uit­stekend, net als de ruimte. Instappen gaat goed en van binnen blijkt de auto veel groter dan verwacht. De bagageruimte is verbazingwekkend ruim. Het feest is compleet als je de stoelen naar voren klapt: dan ontstaat er bijna een dansvloer.

De versnellingsbak doet zijn werk heel goed, het schakelen van deze automaat gaat zeer soepel. De vering is vrij stug, waardoor je oneffenheden van het wegdek behoorlijk voelt. De harde stoelen ­versterken dat nog eens. Voordeel van de harde vering is dat de wegligging goed is.

Bij het remmen werkt de ABS net iets te snel, waardoor je remweg langer kan worden. Hierdoor kun je tijdens een paniekstop wel beter blijven sturen en ontwijken.

Je zou kunnen zeggen dat aan de Skoda wat nadelen kleven. Maar om met Johan Cruijff te spreken: elk nadeel heeft zijn voordeel. Gewoon goed van deze auto zijn de prijs en de veiligheid.”

Interieur

De concurrentie: andere compacte vijfdeurs

Seat Toledo 1.2 MPI
  • 75 pk
  • Gelijkwaardige afmetingen 
  • B-label; 137 g CO2/km
  • Vanaf €14.950
Ford Fiesta 1.0
  • 65 pk
  • Beduidend kleiner (lengte –51 cm!)
  • A-label; 99 g CO2/km
  • Vanaf €15.495
Fiat Punto TwinAir Turbo 85
  • 85 pk
  • Flink kleiner (lengte –41 cm)
  • A-label; 98 g CO2/km
  • Vanaf €14.595
Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine