Suzuki SX4 S-Cross

Niet bang voor een beetje modder

suzuki voorkant
Getty Images

De nieuwe Suzuki SX4 S-Cross is een fraaie kruising tussen een stationwagen en een terreinwagen. Het model biedt veel ruimte, ook achterin, staat hoog op zijn wielen en is absoluut niet bang voor een beetje modder.

Stijlvolle crosser

Plus Magazine reed de voorwielaan gedreven versie met 120 pk sterke benzinemotor. Deze doet zijn werk zijdezacht, stil én zuinig: hij rijdt zo’n 1 op 16 in de praktijk. Iets minder dan de fabrieksopgave, maar beslist een mooi resultaat. De SX4 S-Cross is er vanaf €17.999. De door ons geteste versie is voorzien van een brandstofbesparend start-stopsysteem en te koop vanaf €20.999. Voor die prijs krijg je ook een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief audio, cruisecontrol en airco.

suzuki achterklep
Getty Images

Suzuki SX4 S-Cross 1.6
• Motorinhoud: 1586 cc
• Vermogen: 120 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 liter op 18,5 km
• Energielabel: A
• CO2-uitstoot: 127 g/km
• Afmetingen (lxbxh): 370 x 172 x 148 cm
• Gewicht: 1060 kg
• Prijs: vanaf €17.999

Het testteam:
Pluslezer
Katina Scholts (51) is zelfstandig fysiotherapeut en rijdt in een Ford Escort Cabriolet uit 1998. Ze maakt jaarlijks zo’n 12.000 kilometer, vooral voor huisbezoeken bij patiënten en ergonomisch onderzoek op locatie bij bedrijven.

De professional
Michael Bleekemolen (64) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Het oordeel en de bevindingen
Het oordeel van de Pluslezer
Of de Suzuki aan Katina's eisen voldoet, laat ze in haar tien plus-en minpunten blijken:
 +  Gemakkelijke in- en uitstap.
 +  Goede, in hoogte verstelbare stoelen met veel zijsteun.
 +  Goed zicht rondom.
 +  Overzichtelijke bediening.
 +  Meer dan genoeg ruimte in de auto.
 +  Ruim voldoende plek voor bagage.
 +  De veiligheidsgordel is makkelijk om te doen.
 –   De motor zou iets pittiger mogen optrekken.
 –   Terugschakelen vaak hakerig.
 –   De stoelverwarming wordt héél warm.
 

“De overzichtelijkheid van de auto is helemaal prima. Ook de instap en de hoogte van de stoelen zijn goed. De motor loopt soepel. De vormgeving had van mij wel iets vrouwelijker gemogen, wat ronder. Het dashboard is functioneel, maar verder niet erg spectaculair.”


Het detail
“De snelheidsmeter en toerenteller hebben een mooie blauwe rand. Dat zorgt voor een sportief accent in een verder wat saai dashboard. En als enthousiast cabriorijder vond ik het grote open dak absoluut geweldig.”

 

suzuki dak
Getty Images



Oordeel van de professional
Oud formule 1-coureur laat in tien punten zijn oordeel over de auto zien:
 +  De SX4 heeft veel ruimte. Zeker genoeg voor vier personen, maar ook nog voor vijf.
 +  Ook de bagageruimte is meer dan ruim.
 +  De wegligging is uitstekend.
 +  Een hedendaagse auto zoals deze kan bijna niet zonder start-stopsysteem.
 +  Je hoeft geen sleutel meer in het slot te doen om te starten.
 +  Suzuki heeft een makkelijk en soepel te schakelen versnellingsbak ontwikkeld.
 +  De SX4 biedt zeker value for money.
 –  Het interieur is niet spectaculair.
 –  Alleen bij veel toeren heeft de motor vermogen.
 –  De afwerking van het interieur kon beter.

“Een SX4 is eigenlijk best een grote auto. Dat zie je niet zozeer aan de buitenkant, maar merk je van binnen. Doordat hij hoog op zijn wielen staat, is het makkelijk instappen. Met deze Suzuki heb je een zeer ruime vierpersoons auto. Zelfs reizen met vijf personen is te doen. De stoelen geven aan de zijkant iets te weinig steun. Maar doordat de testauto was voorzien van stoffen bekleding die voldoende grip bood, werd wegglijden in de bochten voorkomen. Het -glazen dak had iets netter afgewerkt mogen worden; nu kijk je tegen het railmechanisme aan. Als het helemaal open is, heb je wel echt een heel groot open dak.

De SX4 heeft een start-stopsysteem; de motor slaat dus automatisch af, bijvoorbeeld als je moet stoppen bij een verkeerslicht. Het is inmiddels geen heel nieuw principe meer, maar het bespaart brandstof en ik waardeer het toch altijd als een auto het heeft. Ondanks het feit dat hij hoog op zijn wielen staat, helt de carrosserie niet over en is de wegligging neutraal. Voor de remmen zou ik een 8 geven. Motorisch is hij een beetje lui, pas bij hogere toeren begint hij kracht te leveren. De Suzuki SX4 is een prettige auto om in te rijden, een goede koop voor een goede prijs.”


De concurrentie

Opel Mokka

opel mokka
Getty Images
  • 115 pk
  • Bijna 300 kg zwaarder
  • C-label; 153 g CO2/km; 1 op 15,4
  • Duurder: vanaf €21.995

Mitsubishi ASX

  • 117 pk
  • Minder schoon/minder zuinig
    mitsubishi ASX
    Getty Images
  • B-label; 133 gr CO2/km; 1 op 12,7
  • Duurder: vanaf €22.990

Chevrolet Trax

  • 115 pk
  • Minder schoon/zuinig
  • C-label; 153 gr CO2/km; 1 op 15,4
  • Duurder: vanaf €21.995

    chevrolet trax
    Getty Images

 



 


 




Autowijzer
Lang en gelukkig op de motor
De Motorbeurs Utrecht (20 t/m 23 -februari in de Jaarbeurs) geldt als officieus begin van het motorseizoen. Niet alleen met nieuwe motoren, maar ook met veel kleding en accessoire-nieuws. Echte diehards gaan op de motor, natuurlijk. Maar wie liever warm aankomt, kan gebruikmaken van combitickets voor treinreis en toegang (te koop via www.spoordeelwinkel.nl).
Tip:  Een officiële -bikerbruiloft bijwonen op de eerste beursdag? Meer informatie is te vinden op www.motorbeursutrecht.nl

motorbeurs
Getty Images


Voorkom vakantieleed
Problemen met de accu zijn de belangrijkste reden voor pechgevallen op buitenlandse vakanties, blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive. Een auto moet op reis nogal wat doorstaan: caravan trekken, koffer op het dak, fietsen achterop, meer mensen en/of bagage mee, veel kilometers per dag, kou of juist hitte. Daarom is een goede accu-check voor vertrek een must.
Pech onderweg!
Op vakantie in eigen land zijn dit de meest voorkomende problemen:
  1. Lege accu
  2. Lekke band
  3. Verkeerde brandstof tanken

onderweg
Getty Images

Zonder handen
Iedereen die ooit met een aanhanger heeft gereden, kent het euvel. Sturen tot je een ons weegt, en uiteindelijk de aanhanger loskoppelen en handmatig op zijn plek duwen. Maar hulp is onderweg! De Trailer Assist van Volkswagen neemt het sturen over, terwijl een achteruitrijcamera de bewegingen in de gaten houdt. Als bestuurder hoef je alleen nog maar te remmen en gas te geven. Het systeem komt dit jaar op de markt, de exacte datum is nog niet bekend.

aanhanger
Getty Images

 

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine