Op vakantie in eigen land: waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Getty Images

Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen twee jaar flink gestegen. Waar het in 2018 nog ongeveer 37.000 laadpalen waren, gaan we in 2020 al ruim over de 50.000. Maar hoe weet je waar je jouw auto op kan laden? 

Nederland

Laadpalen op straat

Op parkeerplekken langs de weg of op grotere parkeerterreinen zijn vaak een aantal plekken gereserveerd om je auto op te kunnen laden. De website Oplaadpalen.nl biedt een actueel overzicht van het aantal laadpalen in de Benelux. Je ziet op de kaart verschillende icoontjes: groen betekent dat er laadpalen beschikbaar zijn, rood betekent dat ze allemaal bezet zijn. De blauwe punten geven geen real-time informatie, dus daar moet je heen om te zien of de punten vrij zijn. Bij ieder punt wordt vermeld of het een publieke laadpaal is of dat de paal bij een bedrijf hoort. Ook zie je het adres, contactinformatie en kun je zien (als dit aangeven is) wat de kosten en algemene beschikbaarheid van de paal is.

Thuis opladen

Kun je een elektrische auto opladen via het stopcontact?

Ja, dat kan als je beschikt over een laadsnoer met een huishoudaansluiting, zo kun je de auto zonder problemen via een regulier stopcontact met 2,3 kW opladen. Het zal alleen niet erg snel gaan. Een wallboxaansluiting met 16A (3,7kW) gaat bijvoorbeeld al een stuk sneller.

Thuis je auto opladen is de goedkoopste manier om te laden. Je betaalt dan het tarief dat je met je elektriciteitsleverancier hebt afgesproken. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor de aanleg van je wallbox of laadpaal. Het verschil tussen een wallbox en een laadpaal is eigenlijk heel klein: de wallbox hangt aan de muur en de laadpaal staat op een paal.

Om een wallbox of laadpaal te installeren, is het belangrijk om te weten wat het maximale laadvermogen van de lader van je auto is. Je stemt dan je laadpaal op het vermogen van je lader af. Daarnaast moet je weten of je auto een 1-fase of een 3-fase lader ondersteunt en daarbij of je meterkast 3-fase laden heeft of daarvan kan worden voorzien. 

Het verschil tussen 1-fase en 3-fase 

Bij een gewone 1-fasige wisselspanning van 230 volt uit het stopcontact komen er twee kabels het huis binnen: een fasedraad en een nuldraad. De spanning van het stopcontact is het verschil tussen deze twee draden. Bij een 3-fase-aansluiting zijn er vier kabels: een nuldraad en drie fasedraden. Het sinuspatroon op de drie fasedraden is telkens 120 graden verschoven, waardoor ze elkaar qua piek mooi opvolgen. Een 3-fase-aansluiting wordt ook wel een krachtstroomaansluiting genoemd. Kijk hier voor meer informatie over hoe je welke laadpaal aan kunt schaffen.

Apps

Gebruik je liever een app op je telefoon om te zien waar de laadpalen staan? Deze apps geven een overzicht: 

  • NewMotion
  • Chargemap
  • Vattenfall InCharge (voorheen Nuon laadpunten) 
  • Fastned.

Kijk voor meer informatie over de apps op Leaseblog.

Europa

Let op: vooralsnog is er een negatief reisadvies voor reizen buiten Nederland. Laden in Europa werkt in principe hetzelfde als in Nederland, al hebben sommige laadpalen een speciale aansluiting en heb je een ander laadsnoer nodig. Vooral in landen als Frankrijk en Italië is dit nog het geval: dan heb je een laadsnoer 230V/Type 3 nodig. Langzaam maar zeker wordt dit vervangen door Type 2, maar dat is nog lang niet overal het geval. 

Laadpalen op straat

Het aantal laadpunten in andere Europese landen ligt een stuk lager dan Nederland. Wij hebben ongeveer 58.000 oplaadpalen. Duitsland heeft er 43.000, België 8.000 en Frankrijk 44.000. De meeste oplaadpunten bevinden zich in en rond grote steden. Het is verstandig om daar rekening te houden met je reis als je tussentijds wil opladen in het buitenland: dit zal in kleine dorpen een stuk lastiger worden. Waar kun je de locatie van oplaadpunten in het buitenland vinden? Er zijn websites als oplaadpunten.nl, oplaadpalen.nl of chargemap.com waar je dit goed kunt zien. Het Verenigd Koninkrijk is hier nog wel meegerekend, ook al is het geen onderdeel meer van de EU.

Zo heten laadpalen in de meest bekende vakantielanden (met uitzondering van België): 

  • Duitsland: Stromtankstellen
  • Frankrijk: bornes de recharge
  • Italië: colonnine di ricarica
  • Spanje: estaciónes de carga eléctrical (ectrolineras)

Bron: ANWB

Auteur 
Bron 
  • ANWB