Wat te verwachten van de zelfrijdende auto

KPMG meldde vorige week dat Nederland het best is voorbereid op de komst van zelfrijdende voertuigen. Wat verwachten de autofabrikanten zelf en wat staat ons de komende jaren te wachten?

Nederland is een ideale proeftuin voor het testen van zelfrijdende auto’s door het goed onderhouden wegennet, de aanwezige digitale infrastructuur en de actieve rol van de overheid. Vergeleken met andere landen is Nederland veel verder met het testen van zelfrijdende voertuigen in het vrachtvervoer en de logistieke keten.

KPMG gaat er vanuit dat de filedruk in Nederland door de komst van de zelfrijdende auto veel minder zal worden. Gemiddeld staan we nu 41 per jaar stil, dit zou in de toekomst nog maar 26 uur per jaar zijn. 

Het verkeer zou ook veiliger worden. Als er straks alleen nog maar zelfrijdende voertuigen zijn, kunnen er volgens Frits Klaver van KPMG meer dan vijfhonderd levens per jaar bespaard worden. 

Vijf niveaus

Er zijn vijf niveaus waarmee je een autonoom voertuig kunt besturen. Op niveau 1 zal de bestuurder de controle houden, maar kan zich op elk moment bij laten staan door een enkel actief systeem. Denk aan adaptieve cruise control waarbij er automatisch afstand wordt gehouden. 

Op niveau 2 kan de bestuurder het stuur en de pedalen loslaten. Dit niveau wordt ook wel ‘hands off’ genoemd. Je moet wel de controle over kunnen nemen. De auto zal tussen de lijnen blijven door middel van een actieve rijbaanhulp.

Als de auto beschikt over niveau 3 hoef je op de snelweg je ogen niet op de weg te houden. Daarom wordt dit niveau ook wel ‘eyes off’ genoemd. De bestuurder zal zelf na een tijdige waarschuwing verantwoordelijk zijn in een complexe situatie.

Een niveau 4-auto is volledig autonoom. Alle functies worden tijdens het autorijden bediend door de elektronica. De bestuurder zal nog wel in moeten grijpen onder slechte omstandigheden, zoals bij extreem slecht weer.

Op niveau 5 is er sprake van ‘mind off’. Dit betekent dat de auto onder alle omstandigheden net zo of zelf nog bekwamer is dan de mens. In zulke auto’s zou je zelfs nog kunnen slapen tijden het rijden.

De meest nieuwe auto’s hebben ingebouwde systemen die de bestuurder ondersteunen, zoals een waarschuwing bij onverwachte verandering van rijstrook (niveau 1). De bestuurder wordt gewaarschuwd bij onoplettendheid.

Er zijn autofabrikanten die nog een stapje verder gaan. Audi heeft een model ontwikkeld met een systeem dat niet alleen een waarschuwing geeft maar ook direct ingrijpt. De auto’s die momenteel verkocht worden zijn nog niet volledig geautomatiseerd, maar al wel met de daarvoor noodzakelijke hard- en software. Het eerste model dat op niveau 4 gelanceerd wordt staat voor 2020 ingepland.

100 procent veilig

Volgens Thomas Müller, executive vicepresident voor elektrische systemen bij Audi, gaat het er vooral om of we zelf klaar zijn voor de technologie.

Er moet vooral voorzichtig geopereerd worden zegt hij. “Als je daadwerkelijk een niveau 4-autonome auto wil, dan moet er heel veel aan de auto veranderd worden. Er moet bijvoorbeeld een uitgebreid back-upsysteem op de auto zitten dat het kan overnemen als de primaire functies stukgaan. Het moet 100 procent veilig zijn voordat je claimt dat je een autonome auto hebt.”

Bron(nen):
Trefwoorden: