De eindejaarstip waar de bank niet aan meewerkt

Consument loopt fiscaal voordeel mis

Getty Images

Ieder jaar wijzen we onze lezers op de mogelijkheid om hypotheekrente vooruit te betalen. Dat kan namelijk honderden euro’s voordeel opleveren. Alleen liggen de banken dwars.

Ook dit jaar wijzen we in onze eindejaarstips op de mogelijkheid om hypotheekrente vooruit te betalen:

Ga je in 2018 minder belasting betalen, bijvoorbeeld omdat je net bent gestopt met werken of dat van plan bent? Of omdat je de AOW-leeftijd bereikt, zodat je lagere belastingtarieven gaat betalen? Dan kan het voordelig zijn om de hypotheekrente nog dit jaar vooruit te betalen. Je mag namelijk de hypotheekrente tot 1 juli van het volgende jaar in het lopende kalenderjaar betalen. Je kunt dus in 2017 de rente tot 1 juli 2018 betalen. Je creëert zo een extra aftrekpost in een jaar waarin je mogelijk hogere belastingtarieven betaalt dan in het jaar erop. Belangrijk! Niet alle banken werken hieraan mee. Vraag of je bank dit toestaat. Als jouw bank niet meewerkt, wijs dan op een uitspraak van het Kifid uit 2016 (nr. 2016-314). Dit financiële klachteninstituut oordeelde dat banken eraan moeten meewerken.

Maar wat blijkt? Ondanks deze uitspraak en een daarop volgende uitspraak met en verdere onderbouwing, werken banken nog niet mee aan deze mogelijkheid. Vreemd, want de bank krijgt het geld eerder dan normaal gesproken en ze helpen hun klanten aan een fiscaal voordeel. 

Eén lezer schrijft ons:
De bank wil niet meewerken. Ze deelden mij mede dat ze in beroep tegen deze uitspraak zijn gegaan en daarom niet aan mijn verzoek om vooruitbetaling kunnen voldoen. De uitspraak is pas in 2018.

Verschillende lezers hebben soortgelijke ervaringen met verschillende banken.

De kosten en de werkzaamheden die een dergelijke service met zich meebrengen zouden te hoog zijn voor een beperkte groep die hier gebruik van wil en kan maken, is het weerwoord.

Totdat er een definitieve uitspraak is van de Commissie van Beroep van het Kifid, zit er volgens het Kifid niet veel anders op dan eerst te proberen de eigen bank alsnog te zo ver te krijgen dat ze wel meewerken aan dit fiscale voordeel.

,,Consumenten die een probleem hebben met hun bank over vooruitbetaalde hypotheekrente zullen natuurlijk eerst proberen er met hun financiële dienstverlener uit te komen. En daarbij te verwijzen naar de meest recente uitspraak. Indien die interne klachtprocedure (IKP) niet naar tevredenheid van de consument wordt afgerond, dan kan de consument met de klacht bij Kifid aankloppen. Daarvoor geldt dan dat deze klachten wel in behandeling kunnen worden genomen, maar dat de Geschillencommissie pas een uitspraak kan doen, nadat de Commissie van Beroep uitspraak heeft gedaan in het voorjaar van 2018”, aldus het Kifid.  

 

Auteur