Waarom krijg ik geen ontvangstbevestiging van de Belastingdienst?

Getty Images

Ik heb mijn aangifte al op 1 maart 2018 naar de Belastingdienst gestuurd. Vroeger kreeg je dan een reactie dat die ontvangen was. Tegenwoordig hoor je niks. Je blijft in onzekerheid, zeker als het lang duurt voordat je je geld terug krijgt.

U zegt eigenlijk: heel misschien is mijn aangifte wel verdwaald in een mêlee van miljoenen andere aangiftes. Waarom sturen ze niet even een ontvangstbevestiging.

Dat is een terechte vraag. Als je iets digitaal verstuurt wil je nu eenmaal graag weten of het goed ontvangen is. Dat doet Booking.com ook, als je een appartement of een hotelkamer huurt. Dan heb je tenminste zekerheid.

Ik heb uw vraag voorgelegd aan de Belastingdienst. Deze geeft toe dat er geen bevestiging van ontvangst gestuurd wordt. Dat was vroeger overigens ook niet zo, zeggen ze. Wat dat betreft ziet u het verleden toch iets te rooskleurig. Wel wordt bij het versturen aangegeven dat de aangifte is verzonden.
Maar u kunt wel op  verschillende manieren controleren of  de aangifte inderdaad juist is ingediend. Tik in het zoekvenster van de site van de Belastingdienst de woorden: hebben jullie mijn aangifte 2017 ontvangen. Dan vindt u een venster waar  u dat kunt uitzoeken. U kunt ook rechtstreeks naar deze link gaan.

Auteur