Garantie bijkopen: verstandig of weggegooid geld?

Nadenkende oudere man
Getty Images

In veel winkels kun je bij de aankoop van een duur apparaat extra garantie bijkopen. Is dat een verstandige investering of een overbodige uitgave omdat je al wettelijke garantie krijgt? De voor- en nadelen van garantie bijkopen.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine

De 65 inch oled-televisie kost in de webwinkel €1800. De winkel geeft standaard twee jaar garantie en de koper kan aanvinken dat hij zelf reparaties of vervanging buiten de wettelijke garantie betaalt. Hij kan ook kiezen voor een verzekering die meer biedt dan de wettelijke garantie. Er is keuze uit een maandelijks opzegbare allriskverzekering van €7 per maand, een basisverzekering van vijf jaar voor een eenmalige betaling van €200 of zeven jaar voor €265.

Niet alleen verlengt de verzekering de garantietermijn, ook schade die normaal gesproken niet onder de garantie valt, wordt gedekt. Denk aan eigen schuld, val-, glas- en stootschade, schade door vocht, huisdieren, brand en kortsluiting. Er is geen eigen risico. De basisverzekering is iets minder ruim en dekt vooral eigen schuld, val-, glas en stootschade. Er is een eigen risico.

Wettelijke garantie

Voor een kleinere televisie van 43 inch (€650) is de verzekering/extra garantie de helft goedkoper. In dezelfde webwinkel kost vijf jaar basisverzekering voor een wasmachine van €800 eenmalig €100 of, met allriskdekking, €5 per maand.

In een andere webwinkel kost extra garantie voor een kleinere televisie van €600 voor drie jaar €50 en voor vijf jaar €100.

Vijf jaar zorgeloos wassen inclusief kosteloze reparaties zonder eigen risico voor een wasmachine van €800 kost eenmalig €180. Ook hier is de dekking uitgebreider dan alleen extra garantie. Slijtage, kortsluiting en verkeerd gebruik zijn ook gedekt.

Weer een andere webwinkel biedt tijdens het winkelen geen extra garantie of verzekering aan, maar die is wel af te sluiten. Andere webwinkels doen niet aan extra garantie of verzekering van apparaten.

Het is ook de vraag of extra garantie nodig is. Iedere koper heeft altijd recht op de wettelijke garantie, ook wel recht op een deugdelijk product genoemd. Dat betekent dat een product aan de verwachtingen moet voldoen. Gaat een apparaat eerder stuk, dan heeft de koper recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat.

Twee jaar

In Nederland is er geen vaste wettelijke garantietermijn. In de wet staat dat een product zo lang moet meegaan als de koper mag verwachten. Dit hangt af van de prijs en eigenschappen van het product en de informatie die de koper krijgt bij de aankoop. Dat kan dus langer of korter zijn dan de twee jaar die je vaak ziet en hoort. Die norm is gebaseerd op Europese regels, maar hier werkt het dus iets anders. Bij grotere apparaten geven de fabrikant en/of de winkel vaak twee jaar garantie. Normale slijtage en gebreken door onjuist gebruik vallen niet onder de garantie.

Gaat een aankoop tijdens de garantieperiode kapot, dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. De verkoper mag bepalen of hij het defecte product repareert of vervangt. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren zonder al te veel overlast. Duurt een reparatie langer dan enkele weken, dan kun je leenapparatuur vragen. Lukt vervangen of repareren niet binnen een redelijke termijn of gaat het product na reparatie weer kapot, dan kun je je geld terugvragen. Goed om te weten: na reparatie of vervanging begint geen nieuwe garantietermijn. De oude garantietermijn loopt door. Koop je een laptop met twee jaar garantie en wordt deze na een jaar vervangen, dan heeft de nieuwe laptop een garantie van een jaar.

De schuld van de koper?

Soms verwijt een verkoper de koper dat de schade is veroorzaakt door verkeerd gebruik. Bij eigen schuld van de koper is er geen garantie. Wettelijk ligt de bewijslast bij de verkoper als het product binnen één jaar na aankoop kapot-gaat. Ook bij fabrieksgarantie moet de verkoper aantonen dat het defect de schuld van de koper is. Gaat het product na één jaar of langer erna kapot, dan moet de koper bewijzen dat hij niets raars met het apparaat heeft gedaan. Kan de koper dat niet bewijzen, dan is er geen garantie en geen gratis reparatie. Deze wettelijke garantie is bij normaal gebruik in principe voldoende.

Bij ‘eigen schuld’ biedt extra garantie zekerheid, omdat er dekking is voor schade door verkeerd gebruik. Het hangt sterk van het apparaat af hoe relevant dit is. Schade aan een koelkast of televisie door verkeerd gebruik is praktisch onmogelijk. Een wasmachine verzekeren voor val-, glas- en stootschade is ook niet erg zinvol. Voor een tablet, telefoon of televisie kan dit wel een goed idee zijn. Controleer voordat je een verzekering afsluit eerst de inboedelverzekering. Soms dekken allriskinboedel-verzekeringen ook val- en stootschade. In dat geval ben je daarvoor al verzekerd.

Auteur