Onderhoud kan goedkoper

Zelf doen en het nieuwe rijden

Getty Images

Beurten overslaan is geen goed idee, maar toch kunt u besparen op het onderhoud van uw auto.

Ook ooit weleens gedacht aan het uitstellen van een beurt? Of zelfs afstellen? Dat scheelt een hoop geld. Paul de Waal van de Bovag, brancheorganisatie van meer dan tienduizend garagebedrijven, vindt het een erg onverstandige manier van geld besparen.

“Het is verleidelijk, maar je schiet er niks mee op. Rij je door met versleten remblokken, dan moeten straks ook de remschijven vervangen worden en sta je voor veel hogere kosten. Zo is het met veel meer onderdelen.” Het klinkt overtuigend, maar de Bovag blijft natuurlijk de belangenbehartiger van de garagehouders, die gebaat zijn bij zoveel mogelijk servicebeurten.

Zelf doen
Maar ook P. Plooij, eigenaar van de Doe Het Zelf Garage in het Utrechtse Westbroek, zweert bij de geregelde servicebeurt. In zijn garage komen jaarlijks honderden automobilisten de servicebeurt van hun auto zelf doen voor €15 per uur. Wie een beetje handig is, kan zo op een beurt tientallen euro’s ‘uurloon’ besparen. Ook Plooij waarschuwt voor het uitstellen van beurten. “Regelmatig onderhoud hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Al zijn er natuurlijk wel grenzen. Je kunt olie van €2 krijgen en van €15. Daar zit echt wel kwaliteitsverschil tussen. Maar verder: laat op tijd de olie verversen, zorg voor nieuwe filters, kijk remmen en banden na. Voor een paar tientjes sta je zo weer veilig op de weg.”

reparatieMinder beurten
Dat veel automobilisten garage­rekeningen met argusogen bekijken, komt ook omdat het lijkt of het onderhoud steeds duurder wordt. Paul de Waal van de Bovag heeft daar wel een verklaring voor. “Mensen vergeten dat ze veel minder vaak in de garage komen. Vroeger moest je elke 10.000 kilometer naar de garage, maar nu is dat kilometertal ten minste verdubbeld. Het kan zelfs zo zijn dat een auto een jaar lang geen beurt nodig heeft. Maar uiteindelijk moet er dan wel meer gedaan worden dan enkele jaren geleden. Denk maar aan de airco, die hadden de meeste auto’s niet.” Bovendien, geeft De Waal aan, waren veel kleinere reparaties vroeger goedkoper omdat er één onderdeeltje vervangen kon worden. “Een los lampje vervangen is er vaak niet meer bij, er moet een heel nieuwe koplamp in. Daar verander je niks aan.”

Dure garages
Door de hoge kosten vluchten veel klanten naar de onafhankelijke garage. De merkdealers hebben de naam duur te zijn met service en onderhoud. De Bovag doet dat af als beeldvorming. Ze hebben het laten onderzoeken en wat bleek? De merkdealers houden zich nauwgezetter aan het onderhoudsschema van de fabrikant zonder daar hogere prijzen voor te rekenen. Een grote beurt kost volgens het onderzoeksrapport bij het onafhankelijke autobedrijf gemiddeld €252 en bij de dealer €240 (ex btw). Bij prijsvechters zoals Kwik-Fit is het verschil groter: zij rekenden gemiddeld €189 per beurt. Dat lijkt een koopje, maar ze hielden zich minder goed aan de fabrieksvoorschriften van de geteste auto’s.

Door het nieuwe rijden gaan banden en motoronderdelen langer mee.

Andere rijstijl
Als bezuinigingstip beveelt De Waal, naast geregeld onderhoud, het nieuwe rijden aan (zie kader). Al ruim vijf jaar hamert de overheid erop rustig te rijden om het milieu te beschermen. Maar belangrijker voor de meeste automobilisten is dat daardoor de kostenbesparingen aan brandstof en onderhoud aanzienlijk zijn. De Waal: “Met het nieuwe rijden bespaar je 10 procent op de brandstof. Bovendien slijten de banden minder, zeker als je regelmatig de spanning controleert, en ook motoronderdelen gaan langer mee.”

       Hoe gaat het nieuwe rijden?

  • Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling en rij zoveel mogelijk met een gelijk-matige snelheid. U kunt best 50 km/u rijden in z’n vier en vanaf 80 al in z’n vijf. Vaak remmen en stevig optrekken veroorzaken bij uitstek slijtage en stimuleren het brandstofgebruik.
  • Kijk goed om u heen hoe het verkeer zich ontwikkelt. Minder eerder gas als het stoplicht op rood staat. Reageer tijdig op aanwijzingen van de matrixborden boven de snelwegen.
  • Boven een snelheid van 110 km/u gaan auto’s relatief meer brandstof verbruiken.
  • Al kost starten brandstof, zet de motor toch af als het even kan. Het loont al bij een stop van één minuut.
Auteur