Bank niet aansprakelijk bij dementie

Geld waaier mooie vrouw
Getty Images

Als een oudere, dementerende klant zijn partner een machtiging geeft, valt dat de bank te verwijten? Moet de bank aan de bel trekken als die partner vervolgens binnen enkele weken de rekening plundert en drie ton overboekt naar haar eigen bankrekening?

Nee.

Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. De zaak kwam aan het licht na het overlijden van de 90-jarige man. Bij de afwikkeling van de erfenis ontdekten de kinderen, een zoon en een dochter, dat hun vader een paar maanden voor zijn overlijden op een kantoor van de ABN AMRO zijn vriendin een volmacht had gegeven. De vriendin kreeg daarmee toegang tot zijn bankrekeningen en zijn internetbankieren. Zij boekte in drie maanden tijd 331.000 euro over naar haar eigen rekening.

De twee erfgenamen vroegen de vriendin tevergeefs om terugbetaling van dit geld. Bij de rechter lukte het wel. Na een langdurige en omvangrijke juridische procedure werd de vriendin veroordeeld. Het geld heeft zij inmiddels aan de erfgenamen betaald.

Advocatenkosten

Na die gewonnen procedure stapten de twee erfgenamen naar de bank. Zij wilden een vergoeding van de gemaakte advocatenkosten, een bedrag van ruim 75.000 euro, omdat de bank nooit had mogen meewerken aan het afgeven van de machtiging. Hun vader was op dat moment namelijk al aan het dementeren. De bank had onderzoek moeten doen naar de geestelijke en lichamelijke toestand van hun vader en naar de motieven van de volmacht. Ook had de bank moeten ingrijpen toen de rekening van hun vader werd geplunderd.

ABN AMRO zei bij de Geschillencommissie dat de vader volledig wilsbekwaam was toen hij de machtiging gaf. De Geschillencommissie ging hierin mee. De kinderen hadden de bank niet geïnformeerd over de gezondheidstoestand van hun vader. Ook hebben ze hun vader onder curatele of bewind laten stellen om hem te beschermen. Dat is allemaal niet gebeurd, dus de bank valt niets te verwijten.

Over de overboekingen van ruim drie ton stelt de Geschillencommissie dat de bank slechts een betaaldienstverlener is, die opdrachten uitvoert. Een bank hoeft individuele overboekingen niet te controleren. Volgens de Geschillencommissie valt de bank dus niets te verwijten en hoeft de bank de advocatenkosten dan ook niet te vergoeden.

Bron: Kifid

Auteur