Festival, concert of voorstelling afgelast. Wat zijn mijn rechten?

Alle concerten, voorstellingen en festivals tot 1 juni 2020 zijn afgelast vanwege het coronavirus. Wat zijn je rechten als je al concert- of theaterkaartjes hebt, maar de voorstelling of het evenement niet doorgaat?

Voor de komende weken stonden tientallen grote concerten gepland, zoals die van Paul McCartney in het Goffetparkt (29 mei), Queen en Adam Lambert in Ziggo Dome (29 en 30 mei) en Andrea Bocelli, ook eind maart twee keer in de Ziggo Dome.
Door de nieuwe maatregelen gaan deze concerten en vele andere voorstellingen en festivals niet door.

De organisatoren zijn naarstig om zoek naar andere data om deze evenementen alsnog plaats te laten vinden.
Mojo Concerts, één van de grootste, is daar voor een aantal al in geslaagd, laten ze via hun website weten.
Zoals:

  • Gregory Porter  gaat naar 19 januari 2021 in de  Ziggo Dome
  • Andrea Bocelli  gaat naar 30 & 31 januari 2021 in de Ziggo Dome
  • Eric Clapton  gaat naar 11 juni 2021 Ziggo Dome

Wie kaartjes gekocht heeft, ontvangt van Mojo een e-mail, zodra er een alternatieve datum bekend is. Kaarten blijven in principe gewoon geldig.

Geld terug

Volgens de Consumentenbond hoef je niet akkoord te gaan met een alternatieve datum en heb je in principe recht op je geld terug als een organisator een concert of festival aflast of verplaatst.  Dat recht heb je ook als een organisator zich daarbij beroept op overmacht. Ook de servicekosten krijg je vaak terug, maar je kunt overwegen deze te doneren aan de concertzaal of een gezelschap.

Om je geld terug te krijgen kan je het beste contact opnemen met de organisator. Dat kan natuurlijk telefonisch of per e-mail, maar als deze niet meewerkt kan een aangetekende brief later dienen als bewijs bij een eventuele procedure.