Slim snoepen met Sinterklaas

Heerlijk avondje is gekomen

Pepernoten, chocoladeletters, gevuld speculaas en ander Sinterklaassnoepgoed. De winkels liggen er weer vol mee, want het heerlijk avondje komt eraan. Met deze tips blijft het gezond!

Al dat Sinterklaassnoepgoed bevat nogal wat verzadigde vetten, het zou mooi zijn als je die weet te compenseren met je maaltijd. Vlees bevat vaak veel verzadigd vet. Je zou dus wat vaker vegetarisch kunnen eten. Geen idee hoe dat moet? Zoek gezonde recepten op receptensites of neem hier eens een kijkje.

Taaitaai

Wie zoet is, krijgt lekkers. Maar sommige lekkernijen zijn wat ongezonder dan andere. (Chocolade)kruidnootjes, chocoladeletters, gevulde speculaas en banketstaaf zijn behoorlijk compact. Beperk je tot een klein stukje, want dat bevat al behoorlijk wat verzadigd vet en calorieën. Taaitaai, authentieke pepernoten en schuimpjes zijn relatief wat minder ongezond.

Geef dit jaar een eigen draai aan de Sinterklaastraktaties. Appeltjes van Oranje, dat zijn partjes mandarijn, worteltjes en stukjes oranje paprika. De volle chocolademelk wissel je in voor de light variant en de kruidnootjes voor de echte ouderwetse pepernoten. Of deel een traditionele Brabantse lekkernij uit: anijsbroodjes die je belegt met halvarine en een speculaasje.

Lichte maaltijd

Op Sinterklaasavond wordt er vaak wel wat gesnoept. Sla de avondmaaltijd zeker niet over, maar tafel niet te zwaar. Inspiratie nodig voor een lichte maaltijd? Zoek op onze site naar recepten.

Elk jaar lijken de pepernoten vroeger in de schappen te liggen. Maar dat wil niet zeggen dat je ze dan al moet kopen en eten. Geef het strooigoed weer terug aan Zwarte Piet en bewaar het Sinterklaassnoep ook echt tot in de Sinterklaastijd. Houd zelf dus ook nog even de chocoladeletters in de kast. Zo blijven het bijzondere lekkernijen voor een bijzondere aangelegenheid!

Trefwoorden: