In balans met yoga

Voor uw lichaam en geest

Voor sommigen is yoga een manier om te ontspannen. Voor anderen is het een training om het lichaam soepel te houden. Welk type yoga u ook kiest - intensief of juist rustig - het is een goede manier om het lichaam te stretchen, te versterken en te ontspannen.

Yoga is een manier om zowel het lichaam als de geest fit te houden. Bij yoga neemt u lichaamshoudingen aan, u leert ademhalingstechnieken en meditatie. Lenigheid, kracht en de vorm van spieren verbeteren, terwijl het lichaam met de geest samenwerkt. Vandaag de dag kunt u kiezen uit verschillende soorten yogalessen die passen bij uw individuele doelen en behoeften. De ene stijl is krachtig en intensief, de andere lessen juist zacht en ontspannen.
Eeuwenlang beproefd
Yoga mag dan een nieuwe populaire trainingsvorm lijken, eigenlijk is yoga al oud. De eerste beginselen zijn al terug te vinden in 2250 voor Christus. In Noord-India ontwikkelde men houdingen en ademhalingstechnieken in de hoop een groter bewustzijn te creëren tussen lichaam en geest. Alle moderne anti-stressmethoden zijn gebaseerd op de oude yoga-technieken.

Kies je eigen vorm
Het is belangrijk een yogavorm te vinden die bij je past. Sommige vormen concentreren zich vooral op de ademhaling, andere op het vasthouden van een bepaalde houding en weer andere zijn meditatief. Bij hatha yoga, de meest verspreide vorm, concentreert u zich het meest op zacht stretchen en spierversterkende oefeningen.

Een vorm van yoga die snel aan populariteit wint is poweryoga. Dit type yoga is een serie zeer intense yoga-houdingen die steeds worden herhaald. Deze pittige training kan helpen om kracht en lenigheid te ontwikkelen.

Voor iemand met interesse in het perfectioneren van elke beweging is Iyengar geschikter. Deze stijl richt zich op de houdingen met statische oefeningen. Een prima vorm voor iedereen die met yoga wil starten.

Is yoga iets voor mij?
Het is belangrijk om eerst uw doelen te bepalen voordat u met yoga start, want yoga alleen is niet zaligmakend. De intensiteit bijvoorbeeld, is niet hoog genoeg om het uithoudingsvermogen of de kracht te verbeteren.

Van yoga wordt u wel sterker, maar u ontwikkelt veel effectiever kracht door het trainen met gewichten. Met yoga verbruikt u weinig calorieën, dus valt u er niet van af. Ook krijgt u geen betere conditie, tenzij u rennend naar uw yogales gaat.

Yoga ontwikkelt wel wat veel andere sporten verwaarlozen. Zoals lenigheid, balans en ontspanning. Deze verbeteringen kunnen in het dagelijkse leven zeer goed van pas komen, zoals bij het buigen van de rug, draaien of iets oppakken.
Starten met yoga
Zoek een les bij u in de buurt en ga eens kijken of u het leuk vindt. Ook bij steeds meer fitnessclubs staat yoga op het rooster. Mocht u aan de intensieve yogalessen beginnen, zorg er dan wel voor dat u gezond bent. Bouw het geleidelijk op en verwacht niet meteen te veel van uzelf. Zelfs mensen die redelijk fit zijn, kunnen het de eerste paar keer moeilijk vinden om alle posities volledig uit te voeren.