5 tips tegen haaruitval

Zo zorg je ervoor dat je haar minder uitvalt

Iedereen verliest dagelijks tussen de 50 en 120 haren. Wanneer je meer haaruitval hebt, zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

1. Raadpleeg de huisarts

Je kunt het beste contact opnemen met de huisarts als je meer haar verliest dan normaal, een dunnere haardos krijgt of kale plekken krijgt. Als je je zorgen maakt en twijfelt of het kwaad kan, breng dan zeker even een bezoek aan je huisarts. De oorzaken van haaruitval kunnen erg uiteenlopen. Een bloedonderzoek kan eventuele afwijkende waarden aantonen.

Er zijn ook medische aandoeningen die haaruitval kunnen veroorzaken. Onderstaande tips zullen daar niet veel aan kunnen veranderen. Daarnaast kunnen sommige medicijnen haaruitval veroorzaken, vaak staat dit wel aangegeven in de bijsluiter. Ook dit is handig om te overleggen met de huisarts.

2. Eet gezond

Gezonde voeding is erg belangrijk voor je haar. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet, zodat je precies binnenkrijgt wat je nodig hebt. Je lichaam heeft verschillende stofjes nodig om gezond en sterk haar te kunnen aanmaken. Eiwitten en mineralen zijn onmisbaar. Je haar stopt met groeien als je te weinig eiwitten krijgt. Eet daarom afwisselend vis, vlees, zuivelproducten en bonen.

De vitamines die belangrijk zijn voor je haar zijn vitamine A, B, C en E. Ze versterken je haren, zorgen voor je hoofdhuid en doorbloeding. Vitamine E is de belangrijkste voor je haar: deze vitamine zorgt voor meer haargroei en is een antioxidant die stress kan helpen voorkomen. Vitamine E komt veel voor in noten en zaden, zoals amandelen en pijnboompitten.

3. Zorg voor een goede doorbloeding

Masseer je hoofd zodat het bloed beter kan doorstromen. Dit kan je bijvoorbeeld doen met shampoo als je onder de douche staat. Als je hoofdhuid slecht doorbloed is, is de kans op haaruitval groter. Een goede doorbloeding zorgt er ook voor dat adrenaline sneller wordt afgebroken. Dit hormoon komt onder andere vrij bij stress, wat kan leiden tot een minder goede doorbloeding.

4. Gebruik geen chemische shampoo

In veel shampoos zitten allemaal toegevoegde stoffen die niet goed zijn voor je haar en je hoofdhuid. Er zijn ook shampoos te koop die milder zijn en waar geen schadelijke stoffen inzitten. Ook is het belangrijk je haar niet te vaak te wassen: twee keer per week is genoeg.

5. Zorg voor ontspanning

Veel stress kan leiden tot meer haaruitval. Een balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Probeer genoeg ontspanning te zoeken en ga op tijd naar bed. Regelmatig eten en dagelijkse beweging kunnen hierbij ook helpen. Je bijnieren produceren meer adrenaline als je last hebt van stress. Uiteindelijk komt dit ook in je talg terecht in de vorm van melkzuur. Melkzuur kan de haarwortels beschadigen. Als je zelf moeite hebt om stress te verminderen, kan het verstandig zijn om hierbij hulp te zoeken.