6 tips voor een gezond brein

Houd uw hersenen in vorm

Hoe houdt u uw hersenen gezond? Hersenexperts Erik Scherder en Dick Swaab geven zes adviezen voor een brein in topconditie.

1. Wandel elke dag

Erik Scherder: "Zeven dagen in de week een half uur lang stevig wandelen is goed voor uw lijf én voor de hersens. Dat komt doordat de activiteit van de hippocampus, een hersengebied, toeneemt bij meer lichaamsbeweging. Dit gebied speelt onder andere een belangrijke rol bij het leren en bij het onthouden. Door elke dag te lopen, verbetert het geheugen. Ook neemt uw vermogen toe om te plannen en uw aandacht steeds op iets nieuws te richten. Dat betekent uiteindelijk dat u langer zelfstandig kunt blijven functioneren."

2. Vermijd schade

Dick Swaab: "Of uw brein op late leeftijd goed blijft functioneren, is voor 50 procent genetisch bepaald. U kunt er dus gedurende uw leven nog wat aan doen. Zorg dat u zo min mogelijk hersenschade oploopt. Zo is alcohol slecht voor uw brein. Bij de één is een glas per dag al schadelijk, de ander kan vijf glazen drinken voordat het effect heeft. Schade kan ook ontstaan wanneer u klappen tegen uw hoofd krijgt, bijvoorbeeld bij verkeersongelukken, boksen, door te koppen bij voetbal en door elleboogstoten tegen uw hoofd. Bedenk verder: wat slecht is voor uw bloedvaten, is ook slecht voor de hersenen. Laat u dus behandelen wanneer u een hoge bloeddruk, hoog cholesterol of suikerziekte hebt."

3. Daag jezelf uit

"Pak de trein, ga naar een concert, bezoek een museum in een andere stad. Dat soort prikkels heeft u nodig om uw hersenen jong te houden. Het is niet erg als u het moeilijk vindt om uw ov-chipkaart op te laden; zo daagt u uw hersenen juist uit. U wordt scherp en alert als u zich op deze manier 'opwindt'. Uw brein gaat beter functioneren en u kunt nieuwe informatie sneller verwerken. Dat is weer goed voor uw vermogen om problemen op te lossen. Handig als u bijvoorbeeld een nieuwe taal gaat leren, met alle grammaticale moeilijkheden die dat met zich meebrengt", aldus Erik Scherder.

4. Leer dansen

"Op oudere leeftijd nieuwe dingen leren en ondernemen kan de komst van Alzheimer vertragen met zo’n drie à vier jaar. Wat u doet, moet iets van de hersenen vergen. Elke dag dezelfde soort computerspelletjes spelen, helpt niet. Elke dag schaken helpt wel, omdat schaken steeds weer nieuwe vragen oproept. Iets doen waarbij u het nadenken en bewegen combineert, zoals het instuderen van een nieuwe dans, lijkt nog beter te werken. Ouderen die gedurende een aantal weken leerden dansen, scoorden daarna beter bij psychologische tests dan degenen die dat niet deden. We weten alleen nog niet of het op langere termijn dementie kan voorkomen," vertelt Dick Swaab.

5. Eet korstjes

Erik Scherder: "Goed op uw eten kauwen heeft gezonde bij-effecten: het hart gaat wat sneller kloppen en de hersenen worden beter doorbloed. In feite bent u – terwijl u eet – als het ware een beetje aan het lopen, met alle voordelen van dien. Uit onderzoek blijkt dat de doorbloeding met name in één van de grote bloedvaten in de hersenen verbetert. 70 procent van de herseninfarcten vindt plaats in de buurt van dát bloedvat. Kauwen lijkt dus sterk aan te raden voor oudere mensen met een ongezond vatenstelsel, al is nog niet bewezen dat het echt een herseninfarct voorkómt. Blijven kauwen is dus belangrijk, ook als vloeibaar voedsel makkelijker lijkt. Snijd de korstjes níet van het brood en kook groenten kort.”

6. Zoek extra licht

Dick Swaab: "Slaapt u slecht, zorg dan voor meer licht overdag. Naar buiten gaan werkt ’t best, ook op een sombere dag. U vangt dan nog altijd meer licht dan in huis. Elke dag een uurtje wandelen lijkt een prima methode om uw slaapritme weer in het gareel te krijgen. Daarnaast vermindert méér licht de snelheid van de achteruitgang van het geheugen. Slik geen benzodiazepines om beter te slapen: als u die lang gebruikt, verhoogt u de kans op dementie."

Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie aan de VU Amsterdam. Een bevlogen leraar die meerdere keren de Onderwijsprijs won, een jaarlijkse prijs voor docenten die zich sterk inzetten voor verbetering van het onderwijs.

Dick Swaab is internationaal hersenonderzoeker. Was hoogleraar neurobiologie aan de Universiteit van Amsterdam en dertig jaar directeur van het Herseninstituut. Hij leidt daar nog steeds een onderzoeksgroep.

Bron(nen):
Trefwoorden:

16 Comments

Door J.W.Polman (niet gecontroleerd) op wo, 23-8-2017 - 12:27

Ik denk dat puzzelen ook een goede methode is!

Door L. Haas (niet gecontroleerd) op wo, 23-8-2017 - 09:07

Als je durft na te denken, kom je zelf ook op zaken die je hersens positief of negatief beinvloeden. Zelf kwam ik tot de conclusie, dat mijn opleiding tot radiotelegrafist/marconist een echt significante reactieverbetering bracht (speelde toen tafeltennis).Tientallen jaren geprobeerd dit bij specialisten tot een onderzoeksitem te brengen (wat goed is voor mij is goed voor anderen).Laatst bij Swaab. Geen enkele reactie!
Gemiste kans of komt dit doordat ze het niet zelf hebben bedacht (een wetenschapper wordt op basis van zijn publicaties erkend)...?

Door W.A. Raphet Meeng (niet gecontroleerd) op di, 22-8-2017 - 20:30

Ik word toch regelmatig gebeld. Ik heb mij ook opgegeven via het bel mij niet register.
Iemand heeft in een oud telefoon boek toch mijn nummer gevonden en mij direct gebeld.
Het is mij al een paar keer gebeurd, dat ik toch gebeld werd!!!!

Door K. Westdijk (niet gecontroleerd) op vr, 28-7-2017 - 12:24

Ik geef nooit een telefoonnummer. Ik sta op de lijst bel me niet! Waarom vraagt men het dan toch steeds?

Door H. Wittenbernds (niet gecontroleerd) op zo, 22-3-2015 - 10:27

Wat en vreselijke irritante manier van reclame maken van Specsavers, Wij hebben met dit bedrijf een zeer slechte ervaring. Het was een staaltje van 100 % ondeskundigheid.

Door Klaziena Waerts (niet gecontroleerd) op zo, 22-3-2015 - 08:54

Graag voeg ik TIP 7 CACAO toe

Cacao bevat de hoogste concentratie antioxidanten van elk ander levensmiddel ter wereld.

Een studie in 2008 onderzocht de effecten van het antioxidant-rijke cacao op de hersenbloedstroom bij gezonde oude(re) mensen.

De studie gebruikte 900 mg antioxidanten en hebben de bloedstroom gemeten in het midden van de hersenslagader (een van de belangrijkste slagaders in de hersenen) na cacao-inname.

Toen de onderzoekers de hypothese opstelden, vonden ze een significante verhoging van de hersenbloedstroom bij de testpersonen na inname van de cacao.

Ook merkten ze op dat het stikstofmonoxide-niveau (NO), een kritische toezichthouder van de hersenperfusie (opname van het bloed in de hersenen) hoger was.

Onderzoekers zagen eerst een tijdelijke verlaging van het NO-niveau, maar schreven dit toe aan de natuurlijke cafeïnesporen (theobromine) in de cacao. De NO-niveaus werden daarna direct gestabiliseerd.

Andere studies ontdekten dat de antioxidanten verbetering gaven aan het geheugen, de druk in de hersenen verlaagde en achteruitgang van de hippocampus vertraagde - een deel van de hersenen dat je stemming bepaalt.

Conclusie: Consumering van cacao leidt tot een verhoging van de bloedstroom in de hersenen, tot 4 uur na inname. De verhoging van de hersenbloedstroom kan bijdragen bij risicovermindering op dementie, beroerte of andere bloedvatgerelateerde gezondheidsproblemen.

Wil je meer lezen over cacao? Download mijn gratis e-book De Kracht van Cacao en Chocolade http://bit.ly/1B8Wftb