Tips voor een beter geheugen

Spelletjes, beweging, en bepaalde voeding trainen je hersenen. Wilt u uw hersenen fit houden? Lees dan eens de volgende tips.

Vanaf je twintigste levensjaar gaan de hersenen al langzaam achteruit. Namen kunt u slechter onthouden en met een spelletje memory met uw kleinkind legt u het af. Met een aantal kleine dingen in uw dagelijkse leven kunt u uw hersenen al trainen en fit houden. Lees hier hoe.

Wandelen

Een half uur wandelen per dag voorkomt vergeetachtigheid. Ook sport en fitness hebben op latere leeftijd een gunstig effect: wie sport, kan beter plannen maken en strategieën verzinnen. Het effect is het grootst wanneer de inspanning het hartritme verhoogt. Muziek lijkt het effect van beweging op de hersenen te versterken (bijvoorbeeld bij aerobics).
Zorg dat u steeds minstens een half uur actief bent; na een half jaar zult u het ­effect merken.

Actieve hersenen blijven langer scherp. Speel daarom met de kleinkinderen Memory of het spel ‘Ik ga op reis en ik neem mee...’ Daarbij vult u samen een denkbeeldige koffer. Om de beurt herhaalt u wat al in de koffer zit en voegt u één attribuut toe. Het zal u verbazen hoe ver u komt.

Laat ook de boodschappenlijst zo nu en dan thuis en onthoud de boodschappen door ze in gedachten te verdelen over de kamers van uw huis waar u de spullen nodig hebt.

Er zijn ook boeken met geheugen­oefeningen. Speciaal aanbevolen, want erg leuk en praktisch:

  • ‘Neurobics, oefeningen voor een fitte geest’, Lawrence C. Katz (2000), uitgeverij Elmar. Niet meer te koop, mogelijk wel verkrijgbaar bij uw bibliotheek, De Slegte of via tweedehands sites als www.boekwinkeltjes.nl.
  • ‘Mentale activering, een doe-boek ter verbetering van geheugen en concentratievermogen’, Eveline Plantenga (2004), uitgeverij Elmar.

Gebruik uw oriëntatie en train daarmee automatisch de hippocampus, het centrum waar de herinneringen worden vastgelegd. Ga dus weer eens zonder navigatiesysteem op pad en waag u aan nieuwe routes.Ook de motoriek is aan het geheugen gekoppeld. Nieuwe bewegingen aanleren stimuleert het geheugen. Ga daarom bijvoorbeeld een muziekinstrument spelen, leer tekenen of ga ­knutselen. Zelfs kauwen heeft een positieve invloed op het geheugen, ontdekten Britse onderzoekers in 2002. Ook kauwgom kauwen helpt!

Eet vis

Eieren, verse tonijn, sardines, zalm en makreel bevatten veel choline, de grondstof voor de neurotransmitter acetylcholine die een belangrijke rol speelt bij ons geheugen. Vette vis levert bovendien het juiste vet voor de ontwikkeling en het onderhoud van de hersenen. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit in Rotterdam stelden in 2004 bij oudere mannen rond de stad Zutphen een opvallende relatie vast tussen visconsumptie en geestelijke scherpte. Mannen die dagelijks gemiddeld 20 gram vis aten, hadden een 40 procent lagere kans op vergeetachtigheid en dementie dan mannen die geen vis aten.

Verras

Blijf de hersenen verrassen en eet eens met stokjes, poets de tanden met de andere hand en lees de krant eens ondersteboven. Wie de smaak eenmaal te pakken heeft, kan onbeperkt nieuwe uitdagingen verzinnen.

Sociale contacten activeren niet alleen veel hersencentra, ze kunnen ook een positieve invloed hebben op hersenchemie. Samen een avond lachen helpt uitstekend tegen stress. Regelmatig bij een vriend je hart luchten kan de serotonineproductie duurzaam beïnvloeden. Serotonine verbetert het gemoed en waarschijnlijk ook het kortetermijngeheugen, zo ontdekten onderzoekers van de universiteit van Tokio vorig jaar.

Geen stress

Onthaast! Langdurige stress knaagt aan het geheugen doordat het stresshormoon cortisol de hippocampus aantast. Probeer daarom vanaf een jaar of 50 te onthaasten.

Lees ook het boek Ben ik dat? Wat hersenonderzoek vertelt over onszelf van Mark Mieras. Lees meer over dit boek.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

9 Comments

Door I. MAAT op ma, 2-9-2019 - 19:25

Veel herkenbare dingen maar ook tips om je hersenen te blijven activeren
Voor mij nog weer eens bevestigd dat bewegen erg belangrijk is

Door Maria (niet gecontroleerd) op za, 16-3-2019 - 20:16

Wat een lulkoek alweer: je hersenen gaan helemaal niet achteruit na je twintigste!
Er zijn zelfs hersengebieden die beter en sneller gaan werken!
Onderzoeken tussen jongeren en bejaarden laten even goede resultaten zien: het voordeel van ouderen is dat er veel meer verbindingen zijn tussen sommige hersengebieden.
En hersenfuncties kan men blijven oefenen: muziek maken, fietsen/beweging, namen oefenen, puzzels. Mijn hersenen weigeren deze lulkoek voor waar aan te nemen.
het is heel erg afhankeiijk van onderzoeken en interpretatie.....

Door Jojo (niet gecontroleerd) op vr, 15-3-2019 - 14:54

@Rita, antidepressiva zorgen voor verlies aan vitaminen en mineralen, zoals magnesium, Q10 en vitamine B, en een verminderde aanmaak van melatonine. Gezonde voeding is een goede basis maar wat voedingssupplementen erbij kan het ondersteunen.

Door Cm de haas (niet gecontroleerd) op vr, 15-3-2019 - 01:52

Waarom zijn al die middeltjes zoals ginkgo biloba zo prijzig? Volgens mij zijn de maakkosten Nog geen 10% Van de werkelijke prijs.

Door Rita (niet gecontroleerd) op vr, 8-2-2019 - 02:08

na jarenlang slikken van antidepressiva, hiermee gestopt, met gunstig resultaat op mijn geestelijke gezondheid, tegelijkertijd eveneens gestart met dagelijkse lichaamsbeweging en gezonde voeding wat eveneens zijn vruchten afwerpt voor de mentale gezondheid zelfs op 62 jaar.

Door Jos Beumer (niet gecontroleerd) op do, 27-12-2018 - 20:22

Wat een voorrecht, Tel u Zegeningen!

Door M.J. Harsta (niet gecontroleerd) op do, 27-12-2018 - 14:46

Mooi verhaal, geen stress!!
In ons geval moeilijk!! Ik, vrouw van bijna 87 met echtgenoot van bijna 82 'wonen' al meer dan een jaar in het vakantiehuisje van onze dochter en schoonzoon nadat wij - onder druk van de/een bank - ons huis moesten verkopen. Wij hebben samen een minimaal inkomen, willen graag een huis huren van de regionale woningbouwcorporatie, maar als slachtoffer van de krapte op de sociale woningmarkt is dat tot op heden niet gelukt. Hier heel klein behuisd en je inboedel opgeslagen op plekken waar je niet bij kan .... Dit levert veel stress op en, behalve bijkomende lichamelijke ongemakken (zoals een nieuwe aortaklep die bij mij 14 dagen geleden is ingebracht), probeer dan maar eens nog mentaal gezond te blijven . . !

Door Herman van Rossum (niet gecontroleerd) op wo, 26-12-2018 - 03:21

Ik heb de MAX geheugentrainer op mijn tablet en heb de indruk dat mijn geheugen er op vooruit gaat.omdat ik nog nooit hierover gelezen heb vraag ik me af of het geen verbeelding van is. Zijn er meer van deze van spelletjes, eventueel offline. Ik ben 77 en altijd onderweg. vaak zonder internet. Met vriendelijke groet.Herman van Rossum

Door W.M.van Lieshout (niet gecontroleerd) op vr, 14-12-2018 - 21:31

Ik ben een vrouw van 85 jaar en volgens mij nog goed bij de tijd. Toch moet ik dikwijls even na denken om op het juiste woord te komen. Wel loop ik elke dag en ga nog naar de sportschool waar we veel oefeningen doen die te maken hebben met ouder worden. O.a. balansoefeningen maar ook stevig werken op muziek, en krachtsport. Ik fiets, tuinier en doe gewoon de huishouding en ben met plezier vrijwilligster bij het Nationaal park "De Sallandse Heuvelrug". Ik voel me fit en ben een gelukkig mens.