12 verrassende hoofdpijntriggers

Hoofdpijn: zo komt u eraan

Hoofdpijn kan op de vreemdste momenten opduiken. En het is niet altijd duidelijk hoe je er aan komt. Wij zetten twaalf verrassende hoofdpijntriggers op een rij.

Hoofdpijntrigger 1: je baas
Meer specifiek: (werk)stress kan zorgen voor spanningshoofdpijn of zelfs een fikse migraine. De exacte oorzaak hiervan is nog onbekend, maar wetenschappers vermoeden dat het met overgevoelige zenuwbanen in de hersenen te maken heeft. Sowieso veroorzaakt stress een verhoogde spierspanning en dat is op zich al een hoofdpijntrigger.

Hoofdpijntrigger 2: het weer
Veranderingen in luchtdruk of juist veel zon en erg warm: het levert vaak hoofdpijn op. Het weer kunt u helaas niet veranderen. Het kan wel helpen op zonnige dagen een zonnebril te dragen, voldoende te drinken en op het heetst van de dag de zon te vermijden. Neem eventueel in overleg met je arts preventief medicijnen in bij een op handen zijnde hittegolf.

Hoofdpijntrigger 3: sterke geuren
Sterke geuren zijn voor veel mensen een hoofdpijntrigger en het maakt daarbij niet uit of het stinkt of lekker ruikt. Niet iedereen is er even vatbaar voor; dat heeft waarschijnlijk met het zenuwstelsel te maken. De bekendste boosdoeners zijn verf, parfum en sommige bloemen, zoals lelies.

Hoofdpijntrigger 4: haaraccessoires
Een strakke paardenstaart trekt de hoofdhuid bij elkaar met de bekende 'haarpijn' als gevolg. Haarbanden, vlechten en te strakke hoeden of petjes hebben hetzelfde effect. In dit geval is je haar losgooien een goede oplossing.

Hoofdpijntrigger 5: lichaamsbeweging
Intensieve lichaamsbeweging - inclusief die in de slaapkamer - kan soms hoofdpijn veroorzaken. Inspanningshoofdpijn lijkt sterk op migraine en kan bij elke activiteit ontstaan. Het wordt het meest gezien bij hardlopers en vaker bij vrouwen dan bij mannen.

Hoofdpijntrigger 6: een slechte houding
Opgetrokken schouders, een bureaustoel met onvoldoende steun voor de onderrug, een computerscherm dat niet op de juiste hoogte is afgesteld of de telefoon tussen hoofd en schouder klemmen: een slechte (werk)houding veroorzaakt spanningshoofdpijn. Als je regelmatig hoofdpijn hebt is het dus verstandig je houding eens onder de loep te nemen. Denk ook aan je sta-houding, je bankhanghouding en je sporthouding. Krijg je er geen hoofdpijn van, dan loop je wel een iPad-nek op.

Hoofdpijntrigger 7: oude kaas
Wanneer je er gevoelig voor bent, kan het stofje tyramine in oude kaas hoofdpijn opwekken. Dit zogenoemde 'kaassyndroom' wordt gekenmerkt door plotse stijging van de bloeddruk en stekende hoofdpijn. Hoe langer de kaas rijpt, hoe hoger het tyramine-gehalte. Ook blauwschimmelkaas, Parmezaanse kaas en cheddar kunnen een aanval uitlokken. 

Hoofdpijntrigger 8: rode wijn
Tyramine zit helaas niet alleen in kaas. Je vindt het ook in onder andere rode wijn, chocolade, zuurkool en sojabereidingen. Maar rode wijn bevat meer stofjes die een hoofdpijnaanval kunnen uitlokken, namelijk alcohol, foezelalcoholen, aminen en flavanoïde fenolen. Overigens wordt sulfiet vaak als schuldige gezien voor de hoofdpijn. Dit is onjuist. Hoewel wijn inderdaad kleine hoeveelheden sulfiet bevat veroorzaakt dit slechts zelden hoofdpijn en uitsluitend bij personen die er overgevoelig voor zijn.

Hoofdpijntrigger 9: vleeswaren
Voorverpakte vleeswaren bevatten niet alleen vaak tyramide, maar ook conserveringsmiddelen als nitraat, wat bij sommige mensen hoofdpijn opwekt. Hoofdpijn veroorzaakt door conserveringsmiddelen doet zich over het algemeen voor aan beide zijden van het hoofd; dit in tegenstelling tot klassieke migraine die zich meestal aan één kant van het hoofd concentreert.

Hoofdpijntrigger 10: maaltijden overslaan
Hongerhoofdpijn wordt niet altijd als zodanig herkend, omdat deze vorm van hoofdpijn zich vaak voordoet vóór je merkt dat je hongerig bent. Het probleem zit hem in de plotselinge dip in je bloedsuikergehalte. Probeer nooit hongerhoofdpijn te verhelpen met iets zoets. Dit geeft de bloedsuikerspiegel slechts een korte boost, waarna deze verder daalt.

Hoofdpijntrigger 11: roken
Roken is een bekende hoofdpijnveroorzaker. Ook tweedehandsrook bevat nicotine, dat ervoor zorgt dat de bloedvaten in het hoofd vernauwen. Stoppen met roken en meeroken zoveel mogelijk voorkomen lijkt met name bij clusterhoofdpijn goed te helpen.

Hoofdpijntrigger 12: cafeïne
Cafeïne is een vreemde eend in de bijt. Wanneer het met mate gebruikt wordt, kan het verlichting bieden bij hoofdpijn. Het zit zelfs in pijnstillers. Maar een teveel ervan kan hoofdpijn opwekken. En wanneer je een echte koffieverslaafde bent, zullen de klachten bij minderen in eerste instantie alleen maar verergeren.

Reactie toevoegen

1 Reactie

Door jacqueline (niet gecontroleerd) op vr, 3-6-2016 - 12:00

Als je gewent bent om door de weeks s'ochtends vroeg koffie te drinken en je slaapt in het weekend wat langer door dan heb je kans dat je migraine krijgt omdat je verslaafd bent aan de koffie. Dan heeft het geen zin meer om later koffie te drinken want dat helpt echt niet. Toen ik net bevallen was kwam ik daar achter omdat ik toen iedere dag vroeg op moest en bijna geen migraine meer had. Voorheen had ik altijd 1 dag in het weekend migraine, nu drink ik gewoon pas later op de dag koffie zodat het niet uitmaakt als ik wat langer slaap.