'Verplichte cursus voor mensen met een e-bike? Onzin'

Getty Images

Zeven op de tien 50-plussers vinden een verplichte cursus voor iedereen met een e-bike geen goed plan. Dat blijkt uit onze wekelijkse stelling onder ruim 2.600 respondenten.

We plaatsten de stelling naar aanleiding van nieuwe cijfers van de politie. Die cijfers laten zien dat de e-bike inmiddels 'dodelijker' is dan de bromfiets. Bestuurders van een e-bike zijn vaker slachtoffer van een fataal verkeersongeval dan bestuurders van een bromfiets. 

Vooral ouderen zijn slachtoffer: maar liefst 87 procent van de verkeersdoden op een e-bike is 60 jaar of ouder. "Door de vergrijzing zien we dat mensen steeds langer mobiel blijven en kiezen voor een e-bike", zei een woordvoerder van de politie. "Op zich is dat mooi, want het is gezond. Maar helaas missen sommige ouderen de vaardigheid om een e-bike te besturen." 

Cursus?

De politie pleit nu voor een helmplicht op de elektrische fiets, anderen stellen een verplichte cursus voor zodat mensen de fiets onder de knie kunnen krijgen. De meeste bezoekers op PlusOnline (69%) vinden dit een stap te ver. "Een cursus is niet nodig", schrijft Lise Den Dunnen. "Je gezonde verstand gebruiken wel."

Andere fietsers

"Begin eerst eens met de jeugd die met een mobieltje in de hand fietst", reageert Dam op onze website. Yvonne Gerritsen wijst nog op een andere groep fietsers: "En wielrenners dan? Die houden zich vaak niet aan de regels en eisen de hele rijbaan op. Zij hebben een cursus nodig."

Niet verplichten

"Een cursus en goede instructie door de leverancier vind ik belangrijk", zegt Else 't Hooft op onze Facebook-pagina. "Maar dit moet op vrijwillige basis en mag niets kosten. Het is al duur genoeg."

Helm genoeg

Michel V. vindt een helmplicht genoeg. "Dat is veel effectiever. Hierdoor zijn ze voor andere weggebruikers beter in te schatten als snelle fietser, waardoor ongevallen voorkomen kunnen worden."

Veroorzaker of slachtoffer?

Andere Pluslezers wijzen erop dat de cijfers niet alles zeggen: "Dat ouderen vaker slachtoffer zijn van verkeersongevallen op de e-bike, betekent niet dat ze ook de veroorzaker zijn."