Haal alles uit: de spaarzegeltjes

50 procent rendement op uw spaargeld? Het kan in de supermarkt.

Geen fratsen’ was tot een paar jaar geleden de trotse leus van C1000. Maar het zijn nou net die fratsen die de slimme consument veel voordeel kunnen opleveren. Op een spaarrekening krijg je tegenwoordig niet veel meer dan een paar procent rente. Hoe anders is dat in sommige supermarkten.

Grondlegger Albert Heijn biedt dit extraatje al sinds 1955 en tot op de dag van vandaag met hetzelfde rendement: 490 zegeltjes van een dubbeltje zijn €52 waard. Dat is een rendement van 6,1 procent. Nadeel van het systeem is dat je natuurlijk wel eens een zegeltje kwijtraakt en daar zit natuurlijk al de eerste winst voor de supermarkt. Voorts wordt het ‘spaargeld’ meestal in de supermarkt weer uitgegeven. En om die kaart vol te krijgen moet er eerst voor €490 aan boodschappen gedaan worden bij de marktleider.
Maar: de oplettende consument kan ook bij Albert Heijn veel waar voor zijn geld krijgen.
Helemaal gul is de Poiesz, want deze noordelijke supermarkt geeft letterlijk geld weg. Klanten hoeven hier geen zegels te kopen, maar krijgen ze cadeau bij iedere €2,50 aan boodschappen. Een volle kaart met honderd zegels kunt u inleveren voor cadeaus, maar ook voor €2,50 contant.

Toprendement

Het hoogste rendement voor koopzegels krijgt u bij de Plus-supers. Daar mogen klanten bij iedere euro aan boodschappen twee cent extra afrekenen en de zegeltjes per tweehonderd stuks inruilen voor €6. Dat is €2 meer dan de investering van €4 en een onwaarschijnlijk hoog rendement van 50 procent. De enige reden voor deze service is klantenbinding, zo laat een woordvoerder weten. En sinds de introductie in 1992 is de geste kennelijk een succes.

Bij Super de Boer is het rendement ook hoger dan op een spaarrekening, maar de vraag is hoelang dat nog duurt. Deze keten is overgenomen door Jumbo en daar krijgen klanten slechts 4 procent op het zegeltjestegoed. Bovendien is deze supermarktketen op sommige plaatsen al aan het experimenteren met winkels zónder koopzegels. Dat belooft dus weinig goeds.

Hoogvliet valt op met een flexibel spaarsysteem, dat niet gekoppeld is aan een vol boekje. Klanten kunnen het tegoed daar op elk gewenst moment verzilveren en Hoogvliet schrijft de punten op een klantenkaart. Handig, want dat voorkomt het verlies van kostbare zegeltjes.

Nóg meer rendement

De genoemde rendementen kunnen overigens nog hoger uitpakken, omdat het in de meeste gevallen geen jaar duurt om een spaarboekje vol te krijgen (en de rente op spaartarieven wordt immers per jaar berekend). Maar lager kan ook: omdat het niet lukt een boekje vol te krijgen of omdat er zegeltjes zoekraken. En een bank rekent rente op rente. Dat doet een supermarkt niet.

Hoeveel klanten gebruik maken van de koopzegels is niet precies bekend. Bij de introductie door Albert Heijn in 1955 deed 71 procent van de klanten mee, maar als beursgenoteerde onderneming doet Albert Heijn daar nu geen uitspraken meer over. Uit een internetoproep onder lezers van De Telegraaf blijkt echter dat twee van de drie ondervraagden de zegeltjes van de super zien als een leuk extra spaarpotje. Ongemerkt spaar je een aardig bedrag bij elkaar voor iets leuks, een vakantie of een dure maand. En wie in de supermarkt met zegeltjes goed oplet, hoeft niet (veel) duurder uit te zijn dan bij de prijsvechters. Doe dus uw voordeel met de rendabele fratsen van sommige supers!

Missing media-item.
Auteur