Gezond eten tegen opvliegers

Verminder overgangsklachten

Natuurlijk kunt u medicijnen, hormonen of voedingssupplementen gebruiken om de overgang wat te versoepelen. Maar wist u dat goede voeding u ook kan helpen? Pas uw voedingspatroon aan met deze tips.

Er zijn voedingsstoffen die helpen bij  overgangsverschijnselen. Door uw voedingspatroon aan te passen, draagt u niet alleen bij aan uw algehele gezondheid, maar komt u ook vloeiend de overgang door. In sommige voeding zitten bepaalde stoffen die uw lichaam hierbij kunnen helpen.

Fyto-oestrogenen

Japanse vrouwen blijken veel minder last van de overgang te hebben dan westerse vrouwen. Er zijn aanwijzingen dat ze dit danken aan het eten van soja.

Soja bevat zogenaamde fyto-oestrogenen die een goede aanvulling zijn op onze 'eigen' vrouwelijke hormonen, de oestrogenen. In bijna alle groenten, vruchten en granen zitten fyto-oestrogenen. Maar in sommige producten wat meer dan in anderen.

Isoflavonen

Behalve fyto-oestrogenen is er nog een stof die klachten vermindert: isoflavonen. Deze heilzame stof komt veel voor in soja, linzen en kikkererwten. Bacteriën in de darm zetten deze isoflavonen om in stoffen die hetzelfde effect hebben als oestrogenen.

Naast het verlichten van overgangsklachten, beschermen de fyto-oestrogenen mogelijk tegen borst- en baarmoederkanker, helpen ze het hart gezond te houden en het cholesterolgehalte laag en voorkomen ze osteoporose.

Water en vezels

Water helpt bij het verwijderen van afvalstoffen uit ons lichaam en wordt bovendien gebruikt om de lichaamstemperatuur stabiel te houden. Om opvliegers te verminderen, wordt veel water drinken aanbevolen tijdens de overgang.

Vezels zijn gezond. Ze stimuleren de spijsvertering en blijken darmkanker te voorkomen. Ze geven sneller een vol gevoel en verwijderen giftige stoffen uit het lichaam. Omdat vezels ook de oestrogeenspiegel in het lichaam regelen, is tijdens de overgang het eten van veel vezels belangrijk.

 

Recepten

Nu weet u waar u op moet letten, maar daar horen ook recepten bij. Hier zijn vier recepten speciaal bedoeld om de moeilijke momenten in de overgang te verlichten:

 

Borsjtsj (Oost-Europese soep) zonder koken

Frittata Foe Yong
Groentetaboulé (Libanese salade)

Clafoutis (nagerecht)