Pas op voor te weinig vet in uw voeding

Een belangrijk punt waarop mensen gaan besparen als ze gaan afslanken is vet. Dat is goed, want vet bevat veel calorieën. Maar ze gaan vaak de fout in door vet helemaal uit hun eetpatroon te schrappen. U heeft vet nodig voor allerlei belangrijke processen in uw lichaam. Vet helemaal weglaten, kan gevaarlijk zijn voor uw gezondheid!

Het is wel verstandig om u bewust te zijn van de hoeveelheid en het soort vet dat u binnenkrijgt. Als u vet eet, dan kunt u er het beste voor zorgen dat dit zoveel mogelijk onverzadigd vet is. Verzadigd vet is slecht voor uw hart en bloedvaten.

Risico's van te weinig vet

Te veel vet is niet goed, maar te weinig dus ook niet. Als u te weinig vet eet, dan kunt u een aantal  problemen krijgen.

* Tekort aan de vetoplosbare vitamines A, D, E en K

  • Vitamine A is belangrijk voor de opbouw van de huid, ogen, groei en immuunsysteem.
  • Vitamine D is belangrijk voor stevige botten en tanden. 
  • Vitamine E is belangrijk voor bescherming van het lichaam (werkt als antioxidant) en voor de stofwisseling van de cellen. 
  • Vitamine K is belangrijk tegen bloedklontering.

* Hart- en vaatziekten door een te hoog cholesterol
Dit klinkt vreemd, maar als u nauwelijks nog vet eet wordt de hoeveelheid HDL (goed) cholesterol te laag, waardoor LDL (slecht) cholesterol in verhouding te hoog wordt. Dit zorgt voor bloedklontering en het dichtslibben van uw aderen.

* Depressie
Met name de omega-vetzuren spelen een grote rol bij uw humeur en gedrag. Eet u te weinig vet, dan worden er te weinig hormonen aangemaakt die u blij maken.

* Meer trek
Vet is een belangrijke smaakmaker. Als u alleen kiest voor vetarme producten, zult u meer trek krijgen. Vetarme producten worden meestal op smaak gebracht met veel suiker. Te veel suiker zorgt ervoor dat u bloedsuikerspiegel heel snel stijgt, maar ook heel snel weer diep daalt met als gevolg: honger! Ook zorgt vet voor een vol gevoel.

* Voedingsstoffen raken uit balans.
Als u te weinig vet eet, krijgt u in verhouding te veel koolhydraten en/of eiwit binnen. Te veel koolhydraten kan leiden tot een hogere  bloedsuikerspiegel, wat uiteindelijk kan leiden tot diabetes. Te veel eiwit is een belasting voor uw lever en nieren. Bovendien kan te veel eiwit ook leiden tot botontkalking.

* Mogelijk verhoogde kans op kanker
Mogelijk een grotere kans op bepaalde vormen van kanker, onder andere darmkanker en hormoongerelateerde kankersoorten (borst en prostaat).

Wat is goed?

Per dag mag 20 à 35 procent van uw totale energie bestaan uit vet. Vet levert 9 kcal per gram. Aan de hand van uw totale inname, kunt u berekenen hoeveel gram vet u mag binnenkrijgen.

Bijvoorbeeld: u eet elke dag 1400 kcal. Hiervan mag 20 à 35 procent vet zijn. 20 à 35 procent van 1400 = 280 à 490 kcal. 1 gram vet levert 9 kcal. Om 280 à 490 kcal binnen te krijgen van vet, mag u dan 31 à 54 gram vet eten op een dag.

Let er wel op dat u voornamelijk producten met onverzadigd vet eet. Dat zijn onder andere: plantaardige oliën, halvarine, margarine, noten, zaden, olijven, avocado's en vette vis.

Bron(nen):

Reactie toevoegen