10 redenen waarom buikvet lastig weg te krijgen is

Leeftijd, stress en andere oorzaken

Een te veel aan buikvet kan leiden tot hartproblemen, diabetes type 2, insulineresistentie en sommige vormen van kanker. Als u te veel buikvet heeft, is het dus van groot belang er iets aan te doen. Maar vet verliezen in die zone is moeilijk. Tien redenen waarom dat zo moeilijk is.

Een platte buik is niet alleen mooier, maar ook gezonder. Is het u niet gelukt om met een dieet en lichaamsbeweging uw buikvet weg te krijgen? Er zijn nog talloze andere factoren die een rol kunnen spelen.

1. Leeftijd

Als je ouder wordt, verandert het lichaam. Zo wijzigt ook - van mannen én vrouwen - de stofwisseling. Naarmate de leeftijd vordert heb je minder calorieën nodig om het lichaam normaal te laten functioneren. Daarnaast krijgen vrouwen ook nog eens te maken met de overgang. Als vrouwen aankomen in de menopauze is dat vaak bij de buik. Door alle veranderingen van hormonen is het lastiger - maar niet onmogelijk - om af te vallen.

2. Verkeerde oefeningen

Doet u regelmatig crunches totdat u niet meer omhoog kan komen? Stop ermee! U kunt veel beter uw hele core trainen, oftewel rug-, bekken en de buikspieren. Door oefeningen voor de core - zoals bijvoorbeeld de plank - te doen gebruikt u meer spieren en verbrandt u meer calorieën.

3. Bewerkte voedingsmiddelen

Als u van uw buikvet af wilt, zal u bewerkte voedingsmiddelen moeten vermijden. Neem dus bijvoorbeeld geen koek, snoep, chips, friet en toetjes. Maar neem vers fruit, groente, noten en volkorenproducten.

4. Slechte vetten

Het menselijk lichaam kan niet zonder vetten. Maar het ene vet is het andere vet niet. Eet zo min mogelijk verzadigde vetten. Onverzadigde vetten heeft u wel nodig. Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten de meeste onverzadigde vetzuren. Ook olijfolie en avocado's zijn een bron van onverzadigd vet. Gezonde vetten kunnen ook leiden tot gewichtstoename, dus neem deze met mate.

5. Stress

Heeft u last van stress en eet u daardoor meer? Logisch dat u niet afvalt en misschien zelfs wel in gewicht toeneemt. Dat is overigens niet de enige verklaring. Door stress maakt uw lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Dit hormoon verhoogt de hoeveelheid vet in het lichaam en vergroot de vetcellen.

6. Te weinig slaap

Uit verschillende studies is gebleken dat een tekort aan slaap of een onregelmatig slaappatroon het risico op overgewicht verhoogt. Ook vergroot slecht slapen de kans op diabetes type 2.

7. Te weinig eten

Naast te weinig slapen, is ook te weinig eten niet goed voor uw slanke lijn. Als u ineens te weinig gaat eten, gaat uw lichaam in de 'spaarstand'. Op korte termijn valt u af, maar als u daarna weer gewoon gaat eten komt u meteen weer aan. Het welbekende jojo-effect. Veel beter is om anders te gaan eten. Zoals eerder al genoemd: groente, fruit en volkorenproducten.   

8. Niet intensief genoeg trainen

Sport u wel, maar helpt het niet? Mogelijk is uw workout niet intensief genoeg. Om genoeg calorieën en vet te verbranden moet u intensief sporten.

9. Appelfiguur

Mooie slanke benen, maar wel een buikje? Dan heeft u waarschijnlijk een appelfiguur. Dit is genetisch bepaald en ja dit is moeilijker te bestrijden, maar het is niet onmogelijk.

10. Motivatie ontbreekt

Een platte buik heeft u niet in één week of in een paar stappen. En heeft u eenmaal een platte buik? Dan zal u er continu aan moeten werken om ook een platte buik te behouden. Kortom: wekelijks trainen, goed op de voeding letten en zorgen dat de motivatie blijft. Als het aan motivatie ontbreekt, gaat het u zeker nooit lukken.

Bron(nen):

27 Comments

Door Andre Zlobinski (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 20:01

Tja, ik zit met een zogenaamde Opa buik. Die dus zeer naar onder is weggezakt. Komt dit nu door een breuk of hoe en wat?! Dat " ding " raak ik in geheel niet kwijt. Ben zeker te zwaar maar na 22kg te zijn afgevallen zit dat onderste stuk buik er nog gewoon bij.
Hoe kom ik daar vanaf??!! Zit er nu al 15 jaar.

Door Mieke (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 13:31

Ik eet gezond, weinig vlees, heel veel groenten, vis in allerlei soorten. Snoep niet, drink één glas witte wijn per dag. Doe iedere ochtend braaf mijn oefeningen, slaap 7 uur per nacht, ontbijt braaf met 2 crackers, 's middags 2 volkoren boterhammen, 's avonds één aardappel en de rest groenten. Tot een jaar geleden liep ik elke dag maar nadat er ernstige artose is geconstateerd in handen en voeten gaat dat niet meer. Ook sporten kan ik niet met handen of voeten. Wat blijft er dan over. Ben 1.65 en weeg 65 kg. Maar ik heb wel een buik. Kan iemand me vertellen hoe je daar dan vanaf komt. Minder eten kan ik niet want ik eet niet veel. Sporten gaat niet, althans niets met handen of voeten.
Maar wat dan?

Door Liene (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 13:13

Ik lees nooit de reacties, maar in dit geval wel en ik kan maar één ding tegen deze vrouwen zeggen: houd toch eens op met zeuren! In de meeste gevallen gaat ieder pondje door het mondje, ben je ziek, diabetes, pas je gewoontes aan. Heb je geen ziekte, wees dankbaar. Zelf heb ik MS, in vergevorderd stadium, dus u begrijpt dat ik niet van gezeur houd over een buikje als dat het enige is wat je dwars zit.

Door Jacqueline (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 12:31

Beste allemaal. Een bolle buik die niet weggaat, wie kent het niet bij het ouder worden. Ja, die graatmagere mensen die rimpelig zijn van ouderdom en nergens iets voor hoeven te doen en die het constant koud hebben.
Het is bijna onmogelijk om die buik weg te krijgen. De vetcellen werken op een gegeven moment als een zelfstandig orgaan dat vetcellen kweekt. Het vet wordt deels opgeslagen tussen de organen en darmen, het gaat bijna niet weg. Ondanks dat ik me daarvan bewust ben, vind ik het ook ergerlijk dat ik mijn dikke/opgezette buik niet wegkrijg. Aan mijn eten/voedingspatroon ligt het niet, wel gebruik ik nogal wat medicijnen waarvan in de bijsluiter staat vermeld: gewichtstoename. Nou, prettige wedstrijd dan maar, ik verlies op voorhand.

Door Jacqueline (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 11:29

Yvonne waar kun je ijzerkruid thee en kokosazijn kopen want ik wil het ook gaan proberen?

Door Johan (niet gecontroleerd) op zo, 17-4-2016 - 10:59

Ik doe veel aan sport, maar ook ik heb geen idee wat crunches of core oefeningen zijn.

Door T. Salverda (niet gecontroleerd) op wo, 4-6-2014 - 21:15

Zou de tekst onder "2. Verkeerde oefeningen" in het Nederlands kunnen worden vertaald?

Door yvonne (niet gecontroleerd) op di, 3-6-2014 - 09:10

Ik gebruik kokosazijn met water 10 druppels voor het eten na het eten, drink ijzerkruid thee. ben 55 plus neem magnesium selenium /zink iedere dag na 6maanden van buik 108 cm naar 98cm.Gewoon oppassen wat je eet en bewegen,positief blijven en lekker genieten van het leven intussen 11kg afgevallen in 6 1/2 maand gaat wel langzaam maar heel geleidelijk,weinig moeite om af te vallen .

Door Rinus van der Molen (niet gecontroleerd) op zo, 1-6-2014 - 18:09

Als 75plusser heb ik een buikje en ik schaam mezelf er een beetje voor. Vooral als ik bedenk at er 1400 miljoen mensen honger lijden. Dat kan ik niet maken, maar k kan het ook niet maken om mijn buikje weg te krijgen. Twee keer in de week zwemmen? Het hielp mij niet. Ik geef de strijd op.

Door Annabel (niet gecontroleerd) op zo, 1-6-2014 - 16:11

Er wordt beweerd je wordt eerst dik (buikvet)en daardoor krijg je suiker. Me too. Eet weinig koolhydraten, ontbijt geklutst ei plak 30+kaas tomaat. Lunch salade met vis. Diner 100gr.mager vlees (geen gehakt=te vet)veel groenten rauw en kort gekookt, 30gr.rijst of macronie of 100gr.aardappel. Tussendoor wortelen,aardbei,meloen en dagelijks 125 gr.zeewier(AH)zit jodium in want ik gebruik geen zout. Het is nu een goede tijd i.v.m. aanvoer van divers fruit/groenten. Verder is de plank(ben er ook pas achter) liggen op de buik,armen langs het hoofd, rustig omhoog komen en op ellebogen/onderarmen en tenen rusten. Je rug is dan de plank. Geen gemakkelijke oefening! succes allemaal !