Groenten remmen prostaatkanker niet af

Mannen met een vroeg stadium van prostaatkanker kregen een dieet met zeker zeven porties groenten of fruit per dag. Helaas hielp het niet om de kanker te remmen.

Een dagmenu met veel groenten helpt bij prostaatkanker, zo staat in veel richtlijnen. Dit advies is meestal gebaseerd op computerbestanden met dieetgegevens. Maar of het echt werkt, kun je pas zien als het in de praktijk wordt getest. Dat hebben Amerikaanse urologen nu gedaan met bijna 500 mannen tussen de 50 en 80 jaar oud. Zij hadden allemaal een vroeg stadium van prostaatkanker. Tegen de verwachtingen in bleek het gezonde dieet niet te helpen. De resultaten staan in het Amerikaanse medische tijdschrift JAMA.

Bladgroenten

De helft van de mannen werd op een dieet gezet, met zeker 7 dagelijkse porties groente en fruit. Zij werden regelmatig gebeld met de vraag ‘Eet je je groente wel?’. De groente-coach gaf verder het advies om vooral te kiezen voor groene bladgroenten, wortels, tomaten, broccoli en kool, omdat die groenten hoge ogen scoorden in eerder onderzoek naar prostaatkanker. De andere helft van de mannen kreeg alleen aan het begin uitleg over gezonde eetgewoonten. Na twee jaar bleek er geen verschil tussen beide groepen. Bij meer dan de helft van alle deelnemende mannen was de prostaatkanker erger geworden. Groentedieet of niet.

Sterker

Toch blijven de wetenschappers vertrouwen houden in het heilzame effect. ‘Een dieet dat rijk is aan fruit en groenten en veel beweging mag dan de kanker niet tegenhouden of genezen, het kan wel het lichaam sterker houden. Dit helpt patiënten om de behandelingen beter te doorstaan’, zegt hoofdonderzoeker Kellogg Parsons in het persbericht bij dit onderzoek.

Oncologieprofessor James Mohler vult aan: ‘Mannen met prostaatkanker die niet kiezen voor een operatie, maar voor regelmatige controles, vragen mij vaak of een dieet hen kan helpen. We weten nu dat een dieet rijk aan groenten en fruit niet helpt om kanker tegen te houden. Maar het betekent ook niet dat je alles maar kunt eten. Voor je algehele gezondheid blijft dit het beste dieet.’