Van lage rugpijn tot stijve nek

Vaak gaat het vanzelf over

Klachten aan de rug, nek en schouders komen steeds vaker voor. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 5 mensen weleens te maken hebben met rugproblemen en pijn aan nek en/of schouders. Niet iedereen gaat meteen naar een dokter en dat is ook niet altijd nodig.

Lage rugpijn

Een veel voorkomend fenomeen is lage rugpijn. De meest waarschijnlijke oorzaak daarvan is overbelasting. Het kan er zo ineens inschieten, maar ook kan het geleidelijk ontstaan. De pijn zit ergens tussen de onderste ribben en de billen en kan uitstralen naar heupen en benen. Vooral bewegen is pijnlijk, opstaan uit bed of gaan zitten kan een hele opgave zijn.

Lage rugpijn gaat bijna altijd vanzelf weer over. Soms binnen enkele dagen, meestal binnen een aantal weken, soms duurt het een paar maanden. Therapeuten adviseren om vooral in beweging te blijven, maar wel op een rustige manier. Het is van belang om lang zitten te vermijden. Als de klachten lang aanhouden, is het verstandig een arts te bezoeken. Raadpleeg ook een arts als de pijn ondraaglijk is of als sprake is van tintelingen in de benen.

Rughernia

Letterlijk betekent rughernia breuk of uitpuiling de rug. Zo'n uitstulping kan gaan drukken op een zenuwbaan en deze prikkelen, waardoor klachten kunnen ontstaan. Bij een rughernia kunt u klachten hebben als lage rugpijn, scherpe pijn die doortrekt tot in het onderbeen of krachtverlies of een slapend gevoel in het been. Bepaalde bewegingen kunnen de klachten verergeren, maar ook bijvoorbeeld hoesten, niezen of persen. Vaak wordt gedacht dat er bij een hernia geopereerd moet worden, maar dat is niet zo. Meestal gaat een hernia na zes tot twaalf weken vanzelf over. Ook bij een rughernia is blijven bewegen beter dan bedrust. Pijnstillers kunnen de klachten verlichten. Neem dan het liefst paracetamol in op vaste tijden. Als dat niet helpt, kunt u andere pijnstillers proberen. Spierverslappende medicijnen zijn zinloos. Bezoek een specialist als de klachten na verloop van tijd niet zijn afgenomen.

Nekhernia

Niet alleen in de rug kunt u een hernia hebben, ook in de nek. Dit kan een oorzaak zijn van pijn aan de schouders. De zenuwen die vanuit de nek naar de arm lopen, zorgen voor het gevoel en de motoriek van de hele arm. Een beknelde zenuw zorgt voor een uitstralende pijn in de richting van de schouder, soms zelfs tot in de vingers. Ook een nekhernia geneest vaak vanzelf. Maar als dit niet gebeurt, is het te behandelen met een operatie.

Peesonsteking

De meest voorkomende pijn van schouderpijn is een peesontsteking, ook wel tendinitis. Een ontsteking van een pees veroorzaakt niet alleen pijn, maar ook stijfheid aan de schouder. Het ontstaat door overbelasting van het gewricht. In sommige gevallen kan het een symptoom zijn van een reumatische aandoening. Meestal gaat het over door rust. Ook medicijnen en oefentherapie, manuele therapie of fysiotherapie kunnen helpen.

Slijmbeursontsteking

Een andere oorzaak van schouderpijn kan een slijmbeurontsteking (bursitis) zijn. Op diverse plekken zitten in het lichaam slijmbeurzen die ervoor zorgen dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar heen bewegen. Zo ook in de schouder. Door overbelasting van de schouder of door een val of infectie kan een slijmbeurs ontstoken raken. Hierdoor zwelt hij op en gaat de schouder pijn doen. Meestal geneest een slijmbeursontsteking met rust. Het gewricht moet onderzocht worden als herstel uitblijft. Om de ontsteking te remmen kunnen medicijnen helpen. Ook kan een corticosteroïde injectie gegeven worden. In ernstige gevallen kan de slijmbeurs operatief verwijderd worden.

Stijve nek

Heeft u last van stijve spieren in de nek? U kunt een spier verrekt hebben. Ook kunnen de nekspieren stijf worden als reactie op pijn. Soms kunnen de spieren zo strak, hard en stijf zijn dat het lijkt alsof u nek 'vast' zit. Het kan pijn geven en uw hoofd kan er zelfs scheef van staan. Ook hierbij geldt weer: blijf bewegen. Probeer heel voorzichtig oefeningen te doen. Buig bijvoorbeeld uw hoofd tien keer naar voren en naar achteren. Vervolgens probeert u uw hoofd beide kanten op te draaien en daarna beweegt u uw oor richting schouder. Forceer niks, neem indien nodig pijnstillers en doe ontspanningsoefeningen. Ook een warme douche kan helpen. Als u vaak last hebt van nekklachten, denk dan eens na hoe het komt. Zit u bijvoorbeeld verkeerd? Of krijgt u er last van als uw stress hebt? Zodra u de oorzaak weet, is het ook makkelijker oplossingen te zoeken én vinden.

Trefwoorden:

34 Comments

Door Mark (niet gecontroleerd) op do, 15-10-2015 - 20:10

LET OP:
Onder het kopje "Zo pakt u rugpijn aan!" staat 'Advertorial' en het is dus een (informatieve) ADVERTENTIE. Geen onafhankelijk of bewezen hulpmiddel.

Jammer dat Plusonline op deze manier partijdige en onbewezen beweringen als feiten probeert te brengen.

Door Jard Folmer (niet gecontroleerd) op do, 15-10-2015 - 16:57

Je kunt de lage rug makkelijker met de knokkels en de rug van de handen masseren. Voltaren op de rug van de hand en zo veel meer kracht kunnen zetten.

Door Ursula Otten-Bo... (niet gecontroleerd) op di, 4-2-2014 - 10:54

Tai -Chi een oosterse bewegingssport,je maakt sierlijke bewegingen met minimale spierkracht.
Het werkt ontspannend en is ook leuk en goed om te doen .
Zeker als je rug en nekklachten hebt ,maar het is goed voor veel klachten ,reumatische pijnen zoals artrose ,fibromyalgie,chronische vermoeidheid,stress,bloeddruk ,enz.
Op termijn ga je zeker verbetering voelen ,als je de oefeningen geregeld gaat doen .
Het werkt voor veel dingen erg ontspannend ,en ook kun je een aantal oefeningen zittend uitvoeren ,als je niet lang kunt staan .
Ik doe dit al meer dan 4 jaar en bij ons in de groep zitten veel mensen met allerlei soorten klachten die na zo''n les weer wat fitter er uit komen.
Ik doe dit bij Veronique Rilmann van The Yellow Maple zij geeft de mensen weer moed om te bewegen en met goed gevolg met de tijd.

Door Dineke (niet gecontroleerd) op zo, 26-1-2014 - 23:45

Bewegen is het sleutelwoord. Ik heb flink artrose aan verschillende lendenwervels, op twee plaatsen een beknelde zenuw met uitstralende zenuwpijn in mijn been. Door veel te fietsen blijft de pijn te hanteren. Lopen gaat altijd gepaard met pijn. Elk jaar ga ik op skivakantie en na die week voelt mijn rug stukken beter en veel soepeler. Voel me veel fitter. Heb zeer veel baat bij het stoelkussen wat drukpuntmassage geeft. Elke ochtend zorgt dat ervoor dat de ergste ochtendstijfheid verdwijnt. Een heel groot probleem voor mij is het onstabiele Nederlandse weer met veel wind en vocht. Maar ja, daar doe je niks aan en emigreren is geen optie voor mij.

Door Corry Westgeest (niet gecontroleerd) op di, 21-1-2014 - 21:14

De rode draad in alle aangereikte oplossingen is bewegen. Juist wanneer er sprake is van pijn, is dit moeilijk. Toch doen. Ismakogie is een westerse houdings- en bewegingsleer waarbij je leert heel subtiel te bewegen om andere spieren aan het werk te zetten en zo de doorbloeding te stimuleren. Bewegen hoort bij de mens, bewegen tegenhouden is inspanning. Het zachtjes aan- en ontspannen van de spieren noemen wij in de ismakogie het natuurlijke bewegingspatroon. Vanuit een bepaalde houding leer je ook om een spierketting te vormen van de spieren van je tenen tot je kruintje. De vorming van deze zogenaamde spierketting zorgt er voor dat nagenoeg alle spieren meedoen. Het eerste beging bij rugklachten is, letten op je houding en de spieren die hiervoor zijn, verstevigen. Dit is een proces waar geduldig aan gewerkt moet worden. Bewustwording wat is wel en niet goed voor jou, hoort bij dit proces. Met ismakogie kun je dit doen bij alle werk- en bezigheden in het dagelijks leven. Zittend, staand of liggend, wat jouw voorkeur heeft. Meer weten over ismakogie? kijk op mijn website www.ismakogieCW.nl

Door Marijke van Lie... (niet gecontroleerd) op ma, 20-1-2014 - 13:34

Fijn dat ik bij de reacties ook de orthomanuele therapie:'Methode Sickes' en de chiropractie vermeld zie staan. Beide methodes hebben mij van mijn rugklachten afgeholpen. Rond mijn 30e jaar veel lege rugklachten. Achtereenvolgende huisartsen gaven mij oa valium! (ik zou een huisvrouwenrug hebben) en een vrouwenring -er lag er
nog een in het laatje- tegen een gekantelde baarmoeder! De rugpijn hield aan en 7 jaar later kreeg ik nare tintelingen in de rechterhelft van mijn lichaam. Huisarts stuurt mij met een vermoede nekhernia naar de neuroloog. Deze constateert geen afwijking en spiegelt mij op termijn een korset voor en voor mijn nekklachten een operatie, nadat ik hem gevraagd heb hoe hij denkt over een orthomanuele arts. Eigenwijs als ik ben, maak ik toch een afspraak met een arts die werkt volgens de methode Sickes. Een openbaring: mijn bekken staat scheef, waardoor de hele wervelkolom ook niet goed staat en klachten geeft. Na 6 behandelingen ben ik klachtenvrij. Omdat ik soms een schuiver maak, waarna ik voel dat er iets scheef zit in mijn rug, is een gang naar de alternatieve arts voldoende om mij van mijn klacht af te helpen. Inmiddels laat ik mijn rug 3 à 4 x per jaar door een chiropractor los maken, waarna ik weer soepel door het leven ga. Ik ben nu 66 jaar en heb géén korset en géén nekoperatie ondergaan met eventuele nare gevolgen vandien.
Jammer dat de reguliere wereld - in Nederland- zo afwijzend is ten opzicht van deze therapieën.

Door Jan (niet gecontroleerd) op ma, 20-1-2014 - 10:54

Aanrader: na een aantal jaren ernstige beperkingen t.g.v. lage rugklachten (het 'schoot er bij het minste geringste steeds in')ben ik uiteindelijk OriGENE gaan doen. Een behandeling die inmiddels op ca. 60 plaatsen in Nederland wordt uitgevoerd door manueel- en fysiotherapeuten en artsen. Geweldig. Kijk via google.

Door Mirjam (niet gecontroleerd) op ma, 20-1-2014 - 09:36

Ook ik mis de info over artrose in de (onder)rug. Zelfs de huisarts en neuroloog helpen mij niet echt verder en bevestigen alleen dat mijn vele wandelingen goed zijn. Heel veel acties heb ik zelf ontdekt/ondernomen, met wisselend resultaat. Nu ruim 4 maanden verder met respectievelijk: manuele therapie, ortho-manueel arts, voetreflex-massage, energiebanen activeren, Mensendieck, ontspannings-/sportmassage, wandelen, fietsen, zwemmen enz. De ergste pijn is verdwenen, maar er is nog erg veel onstabiliteit in de rug, zodat ik erg bang ben voor onverwachte bewegingen/acties; hierdoor is mijn werk in de zorg helaas ook nog te zwaar. Op dit moment ben ik ook aan een kuur Synofit begonnen: "Unieke vloeibare formule met Curcumini en 100% pure Groenlipmossel". Ik hoop dat dit nog meer verlichting gaat geven, want mijn portemonnee begint nu aardig leeg te raken van de diverse therapieën die niet door mijn verzekering vergoed worden! Nog iemand tips?

Door Edith (niet gecontroleerd) op zo, 19-1-2014 - 16:09

Pas op met het bewegen van het hoofd naar achteren. Beter is van links, onderlangs naar recht de nekspieren te versoepelen.
Edith ((sport)masseur

Door Felix Willems (niet gecontroleerd) op zo, 19-1-2014 - 14:28

Ik ben in 1980 op 36 jarige leeftijd geopereerd aan een fikse hernia op het niveau S1-L5 omdat in de tussenwervelschijf drie scheurtjes zaten. Een klein jaar erna had ik weer heel veel last van mijn onderrug en ben ik doorgestuurd naar de Maartenskliniek in Nijmegen. Men wilde mij daar aanvankelijk eerst de rugwervels vastzetten. Uiteindelijk heeft men mij met een stijf korset naar huis gestuurd waarmee ik 5 jaren heb gelopen(een nare periode). Als ik veel achter de computer zat namen de rugklachten steeds weer toe.
Toen ik in 2002 met pensioen ging en ik veel meer in beweging was ging het aanvankelijk steeds beter met mijn rug. Na verloop van tijd ging het weer slechter en ben ik ongeveer 5 jaar in behandeling geweest bij de chiropracticus. Toen dit geen verbetering meer gaf heb ik via mijn huisarts een CT-scan laten maken en kreeg ik van de orthopeed te horen dat er niets aan te doen was en ik me maar moest aanmelden bij de pijnbestrijding. Op mijn verzoek kreeg ik wel een korset voorgeschreven dat ik bij intensieve werkzaamheden geregeld draag. Verder heb ik contact opgenomen met een orthomanuele arts die werkt volgens de methode Sickes. Het was voor mij na de eerste behandeling, die bijna een heel uur duurde, een wonderlijke openbaring. Ik kon mijn nek en rug na de behandeling weer veel verder draaien naar beide kanten. Na verloop van een viertal behandelingen ben ik ook verlost van de onaangename zenuwpijnen in mijn rug, boven -en onderbenen. Met mijn vriend van 70 jaar heb ik in 2013 nog een pelgrimstocht gemaakt naar Santiago (ca 550 km gelopen met rugzak van 12 kg). In de winterperiode houd ik mijn rug soepel met het dagelijks fietsen op mijn hometrainer en het doen van yogaoefeningen. Met een aantal behandelingen per jaar van mijn orthomanuele arts kan ik me nu goed staande houden. Het zou volgens mij veel kosten kunnen besparen als meer mensen de weg naar deze artsen zouden vinden. Ik ben er na al die jaren wel van overtuigd dat een mens zich zelf het meeste kan helpen door regelmatig goed te bewegen en actief te blijven.