5 vragen over... spierkramp

Een vervelende onderbreking van de sportflow

Voor veel sporters is het een bekend fenomeen: u zit midden in een heerlijk hardlooprondje en uw flow wordt abrupt onderbroken door kramp in de hamstring of tijdens een pittige beklimming op uw wielrenfiets schiet er ineens kramp in de kuit. Andere fanatiekelingen hebben juist na het sporten kramp. Of ze schieten er 's nachts van wakker. Fysiotherapeut Mark Chen beantwoordt vijf vragen over spierkramp.

1. Wat is spierkramp?

"Spierkrampen ontstaan wanneer spiervezels spontaan samentrekken en elkaar niet meer vanzelf loslaten. Over deze samentrekking heeft u vaak geen controle. Kramp is veelvoorkomend en vrijwel altijd onschuldig. Toch kan het bij steeds terugkerende kramp zo zijn dat er een onderliggende oorzaak is. Soms is het dus slim om even een arts te raadplegen, want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen."

2. Waar kunt u last hebben van spierkramp?

"In principe kunt u overal kramp krijgen. Wel is het zo dat plekken die minder doorbloed zijn, in de regel wat vaker verkrampen dan goed doorbloede lichaamsdelen. Denk hierbij aan de handen en voeten. Ook in spiergroepen die zwaar belast worden, zal eerder kramp optreden. De kuiten zijn hier een goed voorbeeld van."

3. Waardoor ontstaat spierkramp?

"Bij het ontstaan van spierkramp kunnen verschillende factoren een rol spelen. Vaak is het echter terug te leiden naar het milieu van de spier. In de meeste gevallen is er een tekort van goede stoffen of juist een overschot aan slechte stoffen. Normaal trekken spieren zich samen en ontspannen zich daarna weer. Hiervoor zijn bepaalde stoffen nodig, zoals magnesium, kalium en calcium. Bij een tekort aan deze stoffen wordt het proces van aanspannen en ontspannen verstoord."

4. Kunt u spierkramp voorkomen?

"Spierkramp 100 procent voorkomen, is voor zover bekend niet mogelijk. Wel kunt u de kans op kramp minimaliseren:
 
Do:

  • Het lichaam goed hydrateren; altijd voldoende drinken dus.
  • Gezond en gevarieerd eten. Bij een tekort aan mineralen kunt u eventueel een multivitamine slikken.
  • Zorg voor een goede warming-up voor een veeleisende (sport)activiteit.

Don’t:

  • Alcohol drinken.
  • Overmatig cafeïne gebruiken.
  • Onvoldoende slapen.
  • Ononderbroken herhaaldelijke bewegingen uitvoeren.

Let ook op bij het gebruik van bepaalde medicijnen. Sommige middelen - zoals plastabletten en cholesterolverlagers - kunnen ook kramp opwekken."

5. Wat moet u doen als u tijdens het sporten last krijgt van kramp?

"Veel mensen rekken een verkrampte spier en dat is inderdaad nog steeds de effectiefste manier om kramp op te heffen. Zorg wel dat u op een rustige manier rek aanbrengt op de verkrampte spier. Wanneer een spier moeilijk te rekken valt, kunt u rustig opgebouwde druk op de spier aanbrengen. Als u de druk of rek even vasthoudt, zal de spier zich ontspannen. Probeer daarna ook direct wat te drinken, voor het geval dat uitdroging de achterliggende oorzaak was."

Mark Chen is fysiotherapeut en NASM geschoolde personal trainer. Sinds augustus 2014 is hij werkzaam in Phnom Penh, Cambodja. Zijn expertise ligt in het analyseren en optimaliseren van bewegingspatronen. Dry needling en medical taping zijn een belangrijk onderdeel van zijn visie en training voert de boventoon.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

21 Comments

Door Kees Weerdenburg (niet gecontroleerd) op vr, 8-9-2017 - 15:00

Bij mij kwam de kramp bijna altijd 's-morgens vroeg in bed. Maar ik weet nu dat het bij mij ontstaat door teveel aspartaam in bv. Cola Light. Zodra ik daar een glaasje van drink dan is het raak. Dus let ook op het gebruik van aspartaam!

Door Joke Herreijgers (niet gecontroleerd) op vr, 8-9-2017 - 09:43

Het is jammer dat hier niet ook een grote oorzaak van (nachtelijke) krampen wordt vermeld nl. myfasciale triggerpoints. Dat zijn een soort knoopjes of verhardingen in een spier. Die kunnen ontzettend veel soorten klachten veroorzaken. Triggerpoints in je gastrocnemius (kuitspier) kunnen erge krampen veroorzaken. Het mooie is dat je die knoopjes ook weg kunt masseren. Het is uit een boek (Claire Davies) te leren, maar je kunt ook naar je fysiotherapeut gaan, die heeft ook nog meer mogelijkheden om de triggerpoints te behandelen, zoals dry-needling of shockwave. Blijf er niet mee lopen, er is een oplossing!!!!!

Door Tonnie Awad op do, 7-9-2017 - 20:03

Ja ook bij mij en altijd mijn rechter kuit, helse pijnen.
nu nergens meer last van, dagelijks mijn magnesium en calcium en natuurlijk
WATER. ...........genoeg water drinken

Door Tonnie Awad op do, 7-9-2017 - 19:58

Ik weet precies uw man voelt, het is verschilletje en als de kramp weg is heb je nog 3 a 4 dagen pijn op om die een plek.
ik ben Magnesium Calcium gaan slikkende ook zorg ik dat ik minstens ander half liter water drink op een dag.
Nu durf ik met een gerust hard mij heerlijk uit te rekken in bed zonder de angst om weer een kramp te krijgen.

Door Kyrala (niet gecontroleerd) op di, 11-7-2017 - 15:15

Mijn man heeft 's nachts ook regelmatig last van krampen in kuit, dij of voet. Hij gilt het dan uit. Zelfs tijdens een warm bad kreeg hij er eens last van. De pijn is zo erg dat hij er soms flauw van valt. Dus blijf ik altijd in de buurt tijdens een aanval en zorg dat hij met zijn rug richting bed staat zodat hij nergens tegenaan kan vallen of dat hij gaat zitten/liggen op de grond. Eigenlijk best griezelig maar na een paar minuten is hij weer bij en voelt hij zich wel moe en heeft hij nog wat extra slaap nodig.

Door Buddy (niet gecontroleerd) op zo, 9-7-2017 - 22:45

Je bedoelde verm. Medicijnen tegen te hoge. Cholesterol ? Is dan vast n simvastatine of een andere statine. Kijk maar eens bij de reviews ! DAAR komen verm. je klachten vandaan ! Naar de huisarts n gaan experimenteren met andere medicijnen ! Vraag het ook aan je fysiotherapeut ! Hij /zij zal je hetzelfde vertellen !!

Door Henk Blom (niet gecontroleerd) op zo, 9-7-2017 - 22:06

Dat stukje zeep helpt mij echt. Maanden lang erg veel last van kramp in voet en kuit gehad. Sinds bijna een jaar een stukje zeep in bed. Niet een keer meer. En het helpt bij iedereen die het probeert, althans in mijn kennissenkring.

Door Jeannet (niet gecontroleerd) op vr, 10-3-2017 - 19:54

Beste André, dat is een groot probleem, ik heb ook een zenuwbeklemming in de onderste ruggenwervel. De tussen wervelschijf is versleten. Vooral in bed krijg ik regelmatig zenuwpijnen, brandende pijn in mijn voet. Ga naar een goede chiropractor, die kan door manupulatie de zenuw zoveel mogelijk vrij te make door correctie van de wervels. Ik heb aanzienlijk minder pijn nu en kan eindelijk weer redelijk slapen. Veel succes!

Door Joop (niet gecontroleerd) op di, 7-3-2017 - 19:47

Als je kramp voelt opkomen of hebt, probeer bed uit te gaan en zet je voet plat op hard vlakke ondergrond. Liefst koud zeil of badkamertegels. Ik heb een stukje hardboard onder het bed liggen voor het geval dat.
De pijn trekt echt direct weg.

Door Jettie (niet gecontroleerd) op ma, 11-7-2016 - 14:16

Bij lopen met etalagebeen altijd kramp in dezelfde spier langs het scheenbeen. Kan dat nog verbeteren? Ik loop elke dag 2x een half uur.