Het dode-billen-syndroom: wat is dat?

Stijve billen door te veel zitten

Nederlanders zitten dagelijks gemiddeld 8,5 uur. Volwassenen met een kantoorbaan en jongeren vaak zelfs nog langer. Dat veel zitten slecht voor je is, weten we allang. Maar wist je dat het ook kan leiden tot het 'dode-billen-syndroom'?

Misschien heb je soms weleens het gevoel dat je een stijve kont hebt nadat je net iets te lang bent blijven zitten. Dat gevoel blijkt terecht, want als je te lang en te vaak zit, kunnen je bilspieren in een soort ruststand verkeren. Je kunt dan last krijgen van het 'dode-billen-syndroom' dat voor evenwichtsproblemen, heup- en rugpijn kan zorgen. Dit komt doordat je (onbewust) in andere spieren van je lichaam kracht gaat zoeken en deze onnodig belast. 

In je kont bevinden zich meerdere spieren, zoals de gluteus maximus (de grootste bilspier), gluteus medius en gluteus minimus. Hoewel de naam anders doet vermoeden, gaat het bij het dode-billen-syndroom vooral om de spieren in je heup: de heupabductoren 'tensor fasciae latae'. Deze zorgen ervoor dat je je benen naar buiten kunt bewegen.

Test van Trendelenburg

Heb jij last van het dode-billen-syndroom? Je kunt dit eenvoudig testen met de test van Trendelenburg. Deze test wijst uit of je een zwakte hebt aan je heupabductoren. De test gaat als volgt:

  • Til je linkerbeen op, zodat je alleen nog op je rechterbeen staat.
  • Herhaal dit voor het rechterbeen. 

Als het goed is, gaat je bil van het opgetilde been mee omhoog. Zakt je bil omlaag, dan zijn je heupabductoren aan de kant van het standbeen zwak. Je hebt dan dus het dode-billen-syndroom. 

Train je billen

Als je denkt hier last van te hebben, dan kun je het beste advies vragen aan een fysiotherapeut of personal trainer. Deze persoon kan bepalen of je het echt hebt en kan je helpen je billen weer 'wakker' te krijgen.

Voorkomen is alleen natuurlijk altijd beter dan genezen. Sta daarom regelmatig even op, het liefst elk half uur. Span ook af en toe even je billen aan, terwijl je zit. Train thuis of in de sportschool ook een paar keer in de week gericht je billen. Dat kun je doen met oefeningen als squats, deadlifts, kettlebell swings en hip thrusts. 

Bron(nen):