Minder zitten gaat lukken met deze tips

Volgens de beweegnorm moet je elke dag een half uur matig intensief ­bewegen, gedurende zeker vijf dagen per week. Sinds kort komt daar nog wat bij: krachttraining en minder zitten. Met deze tips zit je een stuk minder.

Meet je zitgedrag

Minder zitten en meer bewegen: dat vraagt om een gedragsverandering. Begin met het in kaart brengen van je gedrag. Neem een blocnote en schrijf alle activiteiten op die je onderneemt op een gewone dag. Zet er steeds bij of je zit, en hoelang dat duurt. Tel alle zitminuten bij elkaar op. Zit je meer dan 420 minuten per dag (7 uur), dan is dat veel meer dan goed is voor de gezondheid. Vervolgens ga je op zoek naar alternatieven om je zitgedrag te beperken. Televisiekijken, lezen, muziek luisteren, computeren en praten: al deze activiteiten doen we voornamelijk zittend. Maar je kunt ze ook staand doen. Want juist door alledaagse dingen actiever te gaan doen, boek je de meeste winst.

Minder zitten achter de computer

Een e-mail versturen, foto’s bekijken, de krant lezen op de iPad: het kan allemaal afwisselend staand en zittend. Maak staan makkelijk. Gebruik een iPad-standaard. Of maak van een wijnkistje een verhoging voor op ­tafel. Doe platte schoenen aan en neem een paar fijne schoenen mee naar je werk. Want hoe makkelijker je staat, hoe beter het is vol te houden.

Minder zitten voor de tv

Sta op bij elke onderbreking. Reclame of het begin van een nieuw programma? Het zijn signalen om op te staan en even te bewegen. Leg de afstandsbediening iets verder weg. En doe hetzelfde met de telefoon. Zo dwing je jezelf om vaker van de bank te komen.

Minder zitten tijdens visite

Bijpraten met familie en vrienden doen we graag. Telefoneren kun je ­natuurlijk prima staand doen of zelfs lopend door het huis. Maar als je ­bezoek hebt, zit je meestal. Laat daarom de koffiepot en de koektrommel in de keuken achter en creëer zo een beweegmoment.

Minder zitten tijdens hobby’s

Lezen, schilderen, muziek luisteren of maken: ook dat kan staand. Zet de muziekstandaard vast op stahoogte. Zo vergeet je niet te gaan staan als je je fluit ter hand neemt. Zet je boek in een kookboekstandaard en plaats het schilderdoek op een ezel.

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine oktober 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!