Net getest: Fit20

Sterkere spieren in 20 minuten per week

Een betere conditie, een strak figuur, sterkere spieren en meer energie. Daarvoor hoef je slechts twintig minuten per week te trainen, en dat zonder dat je gaat zweten. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is wat fitnessstudio 'fit20' in haar brochure belooft. Ik nam de proef op de som en volgde drie maanden lang de training.

Wat is het?
Eerst de achterliggende gedachte: de fit20 methode is gebaseerd op 25 jaar ervaring en onderzoek waaruit zou blijken dat een korte maar intensieve training de beste manier is om in conditie te blijven en de spieren te versterken. Twintig minuten lang geef je 100 procent onder het toeziend oog van een persoonlijke trainer. Je traint op zes verschillende apparaten de belangrijkste spiergroepen: borst, benen, buik, heupen, rug en armen. Je gaat door tot er spierfalen optreedt; dit houdt in dat je het gewicht echt niet meer kunt optillen. Doordat je werkt tot je spieren echt niet meer kunnen, worden ze sterker.

Het effect van het spierfalen gaat nog zeker een week door. Het lichaam past zich langzaam aan de belasting aan. Daarom train je bij fit20 ook maar één keer per week. Hoe zwaarder je traint, des te belangrijker is je rust en herstelperiode. Naast de training kun je wel aan recreatief sport doen, zoals spinning of hardlopen. Het wordt wel aangeraden om tenminste één rustdag in acht te nemen.

Beloftes
De training belooft onder andere de volgende effecten:

  • Grotere botdichtheid
  • Meer energie
  • Sterker immuunsysteem
  • Vertraagt veroudering
  • Meer zelfvertrouwen, beter humeur en verhoogde creativiteit
  • Positief effect op de hormoonhuishouding
  • Verbetering cardiovasculaire conditie
  • Minder blessures
  • Vrouwen hoeven overigens niet bang te zijn dat ze op den duur een Arnold Schwarzenegger-achtig figuur zullen ontwikkelen: de training geeft volgens fit20 'functionele kracht, conditie en souplesse, maar leidt niet tot overdreven spierbundels. Het lichaam wordt strakker en krijgt meer vorm.'

Ervaring
Tot zover de theorie. Ik ben gaan trainen in een studio in Amersfoort, vlakbij het Centraal Station. Het eerste wat mij opviel, was hoe klein de studio oogt. De trainer ontvangt mensen op afspraak, alleen of in tweetallen. De airco staat flink hoog: de ruimte is dusdanig gekoeld dat je tijdens de training niet gaat zweten. Ik hoef mij dan ook niet om te kleden of te douchen, het trainen kan prima voordat ik naar mijn werk ga.

Er staan zes verschillende apparaten te wachten: eerst een horizontale strekoefening voor de armen, vervolgens de benen, dan een verticale oefening voor de armen, vervolgens buik- en rugspieroefeningen, en tenslotte de heupspieren. Aan de slag!

De fit20 methode is duidelijk niet voor opgevers of mensen met een lage pijngrens; ik moet door tot het uiterste. De persoonlijke trainer telt tot tien, terwijl ik in slow-motion de oefening uitvoer. Na een minuut of twee beginnen mijn armen te trillen en slaat de moeheid toe - nog even doorzetten! "Nog één keer: en hou hier vast!", zegt de trainer enthousiast. Ik zet mijn tanden op elkaar en hou mijn armen halverwege gestrekt, terwijl hij aftelt van tien naar nul. Eindelijk mag ik ontspannen en ik voel mijn armen behoorlijk zeuren: dus dit is nou spierfalen? Zonder zijn aanmoedigingen zou ik nooit zo ver door zijn gegaan, maar het voelt echt goed. Even op adem komen en dan door met de volgende oefening.

Na afloop voel ik mij geradbraakt, maar wel voldaan. De dag erna heb ik nog wel wat spierpijn, maar dat verdwijnt al snel. In de weken die volgen neemt de spierpijn na elke sessie ook steeds meer af. Ik merk dat het gemakkelijker gaat en dat ik mij ook fit en energieker voel na iedere training.

Persoonlijke trainer
Naast het aftellen let de persoonlijke trainer nauwkeurig op mijn lichaamshouding, als ik (onbewust) probeer te compenseren of te smokkelen, word ik gecorrigeerd. Ook als ik tijdens het trainen mijn adem inhoud word ik daarvoor gewaarschuwd, want een goede zuurstoftoevoer is belangrijk tijdens de oefening. Puffen als een zwangere vrouw! Hij moedigt mij aan tijdens het trainen, complimenteert mij als ik een persoonlijk record verbreek en na afloop van de training evalueren we samen de voortgang. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een iPad applicatie.

Conclusie
Na drie maanden trainen voel ik mij een stuk fitter dan voorheen. Dit blijkt ook uit de harde data: volgens de applicatie heb ik over de hele linie zo'n 35 procent meer spierkracht ontwikkeld, en mijn rug en benen zitten zelfs boven de 40. Ik ben tevreden over het resultaat en ga voorlopig door met het trainen bij fit20. Als de kosten geen belemmering vormen, je tegen een beetje pijn kunt en graag efficiënt met je tijd omgaat, is dit wat mij betreft de ideale methode.

Er zijn momenteel 19 fit20 studios actief in Nederland. Een solotraining is beschikbaar vanaf € 79,90 per maand. Voor een locatie bij jou in de buurt, meer informatie en het aanvragen van een proefsessie ga je naar www.fit20.nl