Zelfverdediging kunt u leren

5 tips om uzelf te verdedigen

U schrikt behoorlijk als iemand u aanvalt en niets dan kwaad in de zin heeft. U wilt uzelf niet laten overdonderen, maar misschien weet u niet goed wat u moet doen om uzelf te verdedigen. De volgende vijf tips kunnen u dan helpen.

Tip 1
De basis van zelfverdediging is een sterke houding en uitstraling. Zorg er als eerste voor dat u stevig staat wanneer u de aanvaller aan ziet komen:

  • Ga rechtop staan.
  • Buig u knieën een klein beetje.
  • Zet uw voeten een stukje uit elkaar met de tenen recht naar voren.
  • Kijk met een strakke, doordringende blik recht vooruit.

Tip 2
Twijfel niet als een sterke houding de aanvaller niet voldoende afschrikt en schreeuw, spuug, krab, schop en sla. Hier kan de aanvaller van terugdeinzen. Op die manier ontstaat er een kans om te vluchten.

U kunt de aanvaller op verschillende manieren slaan:

  • Met uw handpalm of zijkant van uw hand.
  • Met uw elleboog, bijvoorbeeld in het gezicht, tegen de kaak of in de maag.

Ook kunt u met uw vingers in de ogen steken of de keel proberen dicht te knijpen.

Schoppen kan ook op verschillende manieren:

  • Met de voet, de knie en de hiel. Het is daarbij vooral belangrijk om met voldoende snelheid en kracht te schoppen. Concentreer u goed en mik op de juiste plek.

Tip 3
Een andere manier om uzelf te verdedigen is met behulp van voorwerpen. Enkele voorbeelden:

  • Pen/potlood: houd de pen of het potlood vast met de wijsvinger gestrekt richting de punt. U kunt nu in de ogen van de aanvaller prikken. Ook kunt u in het gezicht, de nek of hand steken.
  • Sleutel: klem een sleutel (van een sleutelbos) met uw duim vast. Deze sleutel kunt u hard en snel langs het gezicht of over de hand van de aanvaller trekken, zodat een snijwond ontstaat.
  • Paraplu: steek de paraplu in het kruis of zwaai hem tussen de benen omhoog. Ook kunt u de paraplu in de maag steken.

Tip 4
Wanneer de aanvaller een (steek)wapen heeft, is het beter om uzelf met woorden te verdedigen. U kunt proberen om logische argumenten te gebruiken of op het gevoel van de aanvaller in te spelen.

Tip 5
Wilt u echt zeker zijn van je zaak? Volg dan een cursus zelfverdediging. Tijdens een cursus doet u gerichte oefeningen en bouwt u zelfvertrouwen op. Een cursus zelfverdediging kunt u volgen bij scholen voor vechtsport, de volksuniversiteit of de vrouwenschool.

Bronnen
- 'Zelfverdediging in de praktijk. Handleiding op basis van budo-technieken' door Rinus Tegelaar. Uitgeverij Elmar B.V., Rijswijk, ISBN 90 389 05580
- 'Als nee niet genoeg is' door Marijke Foncke en Corinne de Beer.  HBuitgevers, Baarn, ISBN 90 5574 363 1
-
http://www.cursus-zelfverdediging.nl/members/book/index.html
- http://members.quicknet.nl/cpj_jansen/zelfverdediging.htm