Het belang van bewegen voor je darmen

Wandelen en yoga zijn lief voor je buik

Bewegen doet zoveel goeds voor je gezondheid! Het zorgt ervoor dat je conditie verbetert, dat je lekker kunt slapen, dat je spiermassa toeneemt, dat je humeur verbetert. En… het zorgt er óók nog voor dat je darmen beter functioneren! Hoe dat werkt? Dat lees je hier.

Ook darmen hebben spieren

Je staat er misschien niet bij stil, maar ook de darmen hebben spieren. Die spieren kunnen samenknijpen en voortduwen. Zo zorgen ze ervoor dat het voedsel – of wat daar van over is- van het begin naar het einde van de darmen wordt voortbewogen. Na de spijsvertering, als alle voedingsstoffen uit de voedselbrij via de darmen zijn opgenomen in je lichaam, blijft alleen nog de ontlasting over. De laatste spier in de darm is de spier rondom je anus: als je die aanspant, hou je je ontlasting op. Als je die spier ontspant, kun je naar het toilet.

Bewegen en je darmen

Als je weinig beweegt, heeft dat ook effect op de activiteit van de darmen. Die activiteit neemt af, de spieren werken minder hard en de darmen worden ‘lui’. Misschien herken je dat, doordat je bijvoorbeeld tijdens een luie vakantie ook minder goed naar de wc kan en last krijgt van verstopping. De darmen houden van lichaamsbeweging, omdat ze dan zelf ook geactiveerd worden. Dee darmen bewegen altijd vanzelf een beetje mee: als jij wandelt, rent of een potje tennist, dan ‘schuddenje darmen in je buik mee en worden ze als het ware gemasseerd en geactiveerd. Verder verbetert door beweging de doorbloeding van je hele lichaam, dus ook van je darmen. Die betere doorbloeding zorgt ervoor dat de darmen meer zuurstof en voedingsstoffen krijgen en zo hun werk beter kunnen doen. Bovendien blijven daardoor de spieren van de darmen actief en sterk. Veel mensen zullen merken dat ze een regelmatiger stoelgang krijgen als ze meer gaan sporten en bewegen.

Bewegen en het microbioom

In wetenschappelijk onderzoek vindt men steeds vaker aanwijzingen dat regelmatig bewegen ook een gunstig effect heeft op het darmmicrobioom, het totaal van bacteriën in je darmen. Hoe dat precies werkt, is nog niet duidelijk. Maar men ziet dat door beweging met name de 'goede' bacteriën toenemen. Dat zijn dan vooral de bacteriën die butyraat produceren. Deze stof heeft een gunstig effect op de darmwand, beschermt tegen ontstekingen en ondersteunt je weerstand. Verder is het uit de wetenschap bekend dat bewegen helpt beschermen tegen darmkanker en tegen divertikels (goedaardige uitstulpingen in de darmen).

Welke beweging is goed voor je darmen?

Alle soorten beweging is in principe goed voor je darmen, als het maar niet te intensief is. Het kan namelijk wel zo zijn dat door langdurig en/of intensief sporten je darmen overprikkeld raken. Je hebt misschien wel eens een Tour de France wielrenner of een marathonrenner een overhaaste ’pitstop’ zien maken. Als jouw darmen gevoelig zijn voor zulke extreme prikkels, kun je beter kiezen voor langzame en rustige sporten. Een van de beste vormen van beweging voor je darmen is wandelen. Het is ontspannend, bevordert de doorbloeding en stimuleert de spijsvertering op een rustige manier. Zwemmen en fietsen zijn andere vormen van beweging die lief zijn voor je darmen. En yoga verdient een speciale vermelding. Door de twists en draaiingen die je daarbij maakt, stimuleer je heel specifiek de doorbloeding in het buikgebied. Samen met een diepe en ontspannen buikademhaling is yoga echt een feestje voor je darmen!